به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برنامه جامعی برای ارایه به مسافران نوروزی در نظر گرفته است که در حوزه درمان شامل آماده باش نیروی درمان از پزشک تا پرستار و در حوزه بهداشت شامل نظارت دقیق بر انواع خدمات به مسافران می شود.
با توجه به اینکه افزایش اقامت گردشگران در استان سمنان به جای عبور آنان، محور اصلی برنامه های نوروزی در استان بوده است، برنامه ریزی برای کامل بودن و پیش بینی لازم برای در دسترس بودن انواع خدمات و متخصصان شاخه های پزشکی نیز مدنظر قرار گرفته است.
استان سمنان با قرارگرفتن در مسیر زائران رضوی در محور غربی- شرقی، سالانه میزبان حدود 15 میلیون مسافر است.
حوزه بهداشت و درمان وظایف گسترده ای دارد که از ارایه خدمات درمانی در مراکز بیمارستانی، تا نظارت بر بهداشت مراکز خدماتی مانند رستوران ها و اصناف، رسیدگی به موقع به آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی از طریق پایگاه های اورژانس، تنظیم کشیک برای پزشکان بخشی از رسالت های آنان برای ارایه خدمات نوروزی است.
استان سمنان دارای 62 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است و بر اساس آمارها ، اقامت گردشگران در استان از ابتدای طرح نوروزی تا ششم فروردین نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است. این استان از 25 اسفند 96 تا ششم فروردین میزبان بیش از 2 میلیون و 700 هزار گردشگر بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان روز پنجشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا، افزود : طبق آمار تجمیعی مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه، تعداد کل مراجعان از تاریخ بیست و سوم اسفند 96 تا هفتم فروردین 97 به مراکز درمانی این دانشگاه 22 هزار و 638 مورد بوده است.
مهدی شادنوش افزود : با توجه به فعالیت ستاد نوروزی این دانشگاه ، تمام مراکز درمانی و 26 پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی، داروخانه ها و همچنین مراکز بهداشتی درمانی زیر پوشش دانشگاه برای ارایه خدمات و نظارت بر اجرای خدمات نوروزی به مسافران و زائران علی ابن موسی الرضا (ع) در حالت آماده باش کامل و خدمت رسانی هستند.
وی اظهارداشت : مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان تاکنون یکهزار و 633 ماموریت داشته که از این تعداد، 516 مورد ماموریت حوادث ترافیکی و یکهزار و 117 مورد ماموریت حوادث غیرترافیکی بوده است و تعداد کل مراجعان به ایستگاه های سلامت در شهرستان های سمنان، دامغان و گرمسار 767 مورد گزارش شده است.
شادنوش با بیان این که تاکنون طبق آمار مراکز درمانی، تعداد کل مراجعان به مراکز درمانی 22 هزار و 638 نفر بوده است، ادامه داد: از بین این تعداد، 19 هزار و 478 مورد سرپایی و تعداد سه هزار و 160 مورد در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: در حوزه نظارت بر مراکز درمانی سرپایی درمانگاه های عمومی، تخصصی، دندانپزشکی، درمان اعتیاد، کلینیک های ویژه مشتمل بر اورژانس، بخش های ویژه و اتاق عمل، توسط تیم های نظارتی معاونت درمان به ترتیب در سطوح نظارت های مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان نظارتی به صورت شبانه روزی انجام شده است.
شادنوش با اشاره به این که در طرح نوروزی، خدمات تشخیصی به ویژه سونوگرافی و همچنین خدمات دندان‌پزشکی به صورت شبانه روزی در مراکز دولتی فعال بوده است، گفت : بر اساس اعلام معاونت بهداشت این دانشگاه، از آغاز برنامه بسیج سلامت نوروزی بهداشت محیط دانشگاه از پانزدهم اسفند 96 تا پنجم فروردین 97، تعداد چهار هزار و 487 مورد بازرسی میدانی از اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن بین راهی صورت گرفته، تعداد سه هزار و 763 مورد نمونه برداری از مواد غذایی و آب آشامیدنی و تعداد 29 مورد مداخلات نظارتی از جمله برخورد با دستفروشان انجام شده است.
شادنوش خاطرنشان کرد: روند ارایه خدمات در حوزه های بهداشت، درمان و غذا و دارو و بخش نظارت های مربوطه در نیمه دوم تعطیلات نوروزی با تمام توان ادامه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکید کرد: تمام پزشکان و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی کشیک زیر پوشش این دانشگاه در ایام تعطیلات نوروزی در آماده باش قرار دارند و طبق کشیک برنامه ریزی شده آماده ارایه خدمات لازم به هموطنان و مسافران نوروزی هستند.
استان سمنان از 25 اسفند 96 تا ششم فروردین میزبان بیش از 2 میلیون و 700 هزار گردشگر بوده است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.