به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در تابستان 1392 زمام امور کشور را در دست گرفت که اقتصاد وضعیتی بی سامان را تجربه می کرد، رکود، تورم افسار گسیخته، رشد اقتصادی منفی همه از تبعات مدیریت ناکارآمد دولت پیشین بود که به این دولت ارث رسید. در این میان، چالش اشتغال به عنوانی معضلی دارای ابعاد اقتصادی و اجتماعی، از همان ابتدا مورد توجه مسوولان اجرایی جدید قرار گرفت.
دولت تدبیر و امید، ساماندهی به وضعیت اقتصادی را در اولویت تصمیم راهبردی خود قرار داده و با تلاش بسیار توانسته چرخ های از حرکت مانده اقتصاد را به گردش درآورد، تلاش هایی که در مسیر توسعه و تقویت زیرساخت های اقتصادی، کارآفرینی را در پی خواهد داشت.
کاهش آمار بیکاری همواره جزو دغدغه مسوولان بوده و دولت تدبیر و امید برای کاهش این چالش در کشور و استان سمنان اقدامات جدی در چند سال گذشته انجام داده است.
براساس آمار موجود، اشتغالزایی در میان دیگر شاخص های اقتصادی، از دستاوردهای ارزشمند و حکیمانه دولت تدبیر و امید در استان سمنان است، اکنون دولت دوازدهم با بهره گیری از تجربه سال های گذشته و با علم به علت های اصلی بیکاری، افزایش اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است.
براساس آمار موجود به طور متوسط حدود 450 هزار فرصت شغلی در دولت تدبیر وامید در کشور ایجاد شده و تنها در 2 سال گذشته با ارایه تسهیلات 6 هزار و 500 میلیارد ریالی حدود 10 هزار فرصت شغلی در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان به وجود آمده است که این امر گویای تلاش بی حد دولتمردان برای کاهش آمار بیکاری در استان است.
همچنین با درایت دولت نرخ اشتغال در کشور از سال 1392 تا 1396 در دولت تدبیر و امید به 6.4 برابر میانگین دوره دولت گذشته و نرخ رشد اقتصاد در کشور به مثبت هشت درصد و نرخ تورم که با افزایش سال به سال به 40 درصد رسیده بود، با کنترل قیمت ارز، سکه، ثبات اقتصاد و سرمایه گذاری به زیر 10 درصد رسیده است.
در استان سمنان هم براساس آمار اداره کل امور اقتصادی و دارایی ، نرخ بیکاری در استان سمنان روند کاهشی را در چهار سال گذشته تجربه کرده است به طوری که این آمار در سال 92 حدود 15 درصد بوده که اکنون این رقم به حدود 9 درصد رسیده است.اکنون سمنان بعد از استان اراک با نرخ بیکاری 7.4 درصد کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور دارد.
سهم افراد شاغل در بخش های مختلف اقتصادی استان سمنان در بخش خدمات بیش از 49 درصد، در بخش صنعت و معدن بیش از 33 درصد و در کشاورزی بیش از 18 درصد است، در دولت تدبیر و امید تفاهم نامه اجرای 150 طرح با سرمایه گذاری 85 هزار میلیارد ریالی با بخش خصوصی در استان امضا شده است که این امر نوید بخش روزهای طلایی برای ایجاد اشتغال در سمنان است.
*تدبیر دکتر روحانی اشتغال در سمنان را فراگیر کرد
مدیرعامل شرکت فولاد کویر دامغان در گفت و گو با ایرنا گفت : بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه تمام استان سمنان با تفکر اعتدالی و روحیه جهادی دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیدند.
مهدی رنجبری افزود : شرکت فولاد کویر دامغان از جمله واحدهای صنعتی است که اگر خدمات ارزنده دولت تدبیر و امید نبود شاید شکوفایی و اشتغالی کنونی میسر نبود.
وی اظهار داشت : کارخانه فولاد کویر دامغان که در سفر معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید با سرمایه گذاری 2 هزار و 500 میلیارد ریالی و ارزی در 2 بخش ذوب و ریخته گری و احیا فعالیت خود را در دولت تدبیر و امید آغاز کرد.
رنجبری ادامه داد : این کارخانه ظرفیت تولیدی بخش های ذوب و ریخته گری سالانه 300 هزار تن با اشتغالزایی 150 نفر است که با راه اندازی بخش های بعدی اشتغالزایی این واحد تا 600 نفر افزایش می یابد.
*ایجاد 2 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی سمنان
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت : کشاورزی استان با وجود خشکسالی های 2 دهه اخیر و کمبود شدید آب در استان به دلیل مدیریت مصرف آب، رشد مناسبی در تولیدات داشته به طوری که سالانه، افزایش 42 درصدی تولیدات باغی و 25 درصدی تولیدات زراعی در استان صورت گرفته است.
سید حسن میرعماد افزود : خیز بلند در تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات کم آبخواه و انتقال کشت سبزی و صیفی فضای باز به گلخانه از مهمترین موفقیت های این بخش اقتصادی و اشتغالزا در استان بوده و براساس آمار با ارایه سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای استان با افزایش 304 هکتاری به یکهزار و 420هکتار رسیده و این جهش حدود یکهزار شغل در سال جاری ایجاد کرد.
وی اضافه کرد : رشد 31 درصدی تولید شیرخام، هشت درصدی گوشت طیور، 38 درصدی گوشت قرمز ، 39 درصدی تولید تخم مرغ ، رشد 89 درصدی ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی حدود یکهزار فرصت شغلی در سال 96 دراستان سمنان ایجاد کرده است.
* تخصیص یکهزار میلیارد ریال برای اجرای طرح مشاغل خانگی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای استان در طرح مشاغل خانگی، گفت : سهمیه سمنان برای سال 96، در اجرای این طرح یکهزار میلیارد ریال با پیش‌بینی اشتغال برای پنج هزار و 38 نفر است.
محمدهمتیان اظهارداشت : طبق آخرین ارزیابی از بانک‌های عامل استان بیشتر بانک‌ها اعلام کردند که برای پرداخت، حداقل دستور پرداخت 50 درصد اعتبارات ابلاغی را دارند.
وی میزان این اعتبار در کشور را یکصد هزار میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد : سهم استان سمنان از این تسهیلات 2.2 از کل اعتبارات است‌.
وی سقف تسهیلات مشاغل خانگی در سال 96 را یکصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت : تاکنون 121 طرح به ارزش 600 میلیارد ریال به یکی از بانک های عامل استان معرفی شده است.
*اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی نهادینه شد
رییس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو در گفت و گو با ایرنا افزود : اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در کشور نهادینه شد و واحد بزرگ آریا ترانسفو با برنامه های دولت یازدهم منطبق با اقتصاد مقاومتی راه اندازی شده است.
‎فرج الله معماری افزود : نگرش به توسعه صادرات در این واحد صنعتی وجود دارد و اگر برنامه جامع دولت تدبیر وامید در رفع چالش صادرات کالا نبود شاید رونق اقتصادی در کشور در وضعیت مطلوب کنونی نبود.
وی خاطرنشان کرد : شرکت آریا ترانسفو شرق با ظرفیت تولید 21 هزار و 600 دستگاه انواع ترانسفورماتورهای توزیع برق، با سرمایه گذاری ثابت ریالی 773 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 13 میلیون و 800 هزار یورو و با سرمایه در گردش 300 میلیارد ریال به همراه اشتغالزایی برای 850 نفر در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید.
رییس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو ادامه داد : این شرکت با ظرفیت تولید سالانه 500 دستگاه انواع ترانسفورماتور قدرت با سرمایه گذاری ثابت ریالی به میزان هزار و 496 میلیارد ریال و سرمایه ارزی 18 میلیون یورو و سرمایه در گردش 850 میلیارد ریال برای 1250 نفر اشتغالزایی به همراه دارد.
**ارایه تسهیلات 6 هزار و 500 میلیارد ریالی به واحدهای تولیدی نیمه فعال استان
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : تاکنون یکهزار و 200 واحد صنعتی و کشاورزی استان موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید به مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد ریال شدند که از این تعداد 300 واحد صنعتی به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال و 900 واحد کشاورزی به مبلغ یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند.
وی بیان داشت : در نشست های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ، مشکلات 400 واحد صنعتی تاکنون بررسی شد که 905 مصوبه به همراه داشت، و59 درصد مصوبات این کارگروه عملیاتی شده و مابقی دردست اقدام است.
وی اضافه کرد : پیش بینی می شود با پرداخت این مقدار تسهیلات رونق تولید حدود 10 هزار نفر در استان سمنان مشغول به کار شوند.
*ایجاد 2 هزار فرصت شغلی در بخش معدن سمنان
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: 700 میلیارد ریال تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال و کاهش رکود در بخش معدن این استان در سال جاری پرداخت شده است.
علی اصغر جمعه ای در گفت و گو با ایرنا با بیان این که با پرداخت این مقدار تسهیلات، حدود 2 هزار فرصت شغلی در بخش معدن ایجاد شده است، خاطرنشان کرد : میزان تعهد اشتغال سمنان در بخش معدن ایجاد حدود سه هزارفرصت شغلی درسال جاری بود.
وی اظهارداشت : بانک های عامل این استان حدود 70 درصد از تعهد پرداخت ارایه تسهیلات رونق تولید به بخش معدن در سال 96 را عملیاتی کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافت.
جمعه ای با بیان این که دولت برای رفع موانع در استان مصمم است ، ادامه داد : در 10 ماه امسال، افزون بر 200 واحد تولیدی در استان سمنان با ارایه تسهیلات به چرخه تولید بازگشته است.
*بدون حمایت دولت راه اندازی خط تولید خودرو در سمنان میسر نبود
رئیس هیات مدیره شرکت خودروسازی فردا در گفت و گو با ایرنا گفت : بهره برداری از خط تولید سمند در سمنان در سال 96 بدون حمایت دولت تدبیر وامید به هیچ عنوان میسر نبود.
عوض دیدار خاطرنشان کرد : اولین خط تولیدات ایران خودرو با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی، در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و عمل به سیاست های اصل 44 قانون اساسی، در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در هفدهم فروردین 96 در سمنان بهره برداری شد.
وی تصریح کرد : خط تولید سمند در سمنان با تلاش مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده و تسهیلات رونق تولید جانی دوباره به این واحد صنعتی بخشیده است.
دیدار گفت : این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد ریالی بخش خصوصی و با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در 2 بخش «خدمات فنی- مهندسی» و «سفارش کار» فعال و وارد چرخه اقتصادی، تولیدی و اشتغال کشور شد و تاکنون برای بیش از 150 نفر اشتغالزایی شده است.
**سامانه کارورزی راهکارهای کنترل نرخ بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: براساس ظرفیت های اعلام شده، سهمیه این استان برای ثبت نام در سامانه کارورزی برای سال 96،یک هزار و 900 دانش آموخته دانشگاهی است.
اسماعیل غنیان به ایرنا گفت: دانش آموختگان دانشگاهی که چهار سال از دریافت مدرک تحصیلی آنها گذشته برای رفع مشکل بیکاری در سامانه کارورزی ثبت نام کنند.
وی اظهارداشت: ثبت نام در سامانه کارورزی برای رفع مشکل بیکاری جوانان دانش آموخته از ابتکارات دولت تدبیر وامید است و با اجرای این طرح در استان در سال جاری برای حدود 500 نفر اشتغالزایی شده است.
وی اظهارداشت : باید با برنامه ریزی منسجم و رفع موانع تولید، با فعال تر شدن چرخه تولید، برای کاهش نرخ بیکاری در سمنان گام برداشت.
غنیان ادامه داد : توجه به مشاغل خانگی و ایجاد شرکت‌های تعاونی، طرح کارورزی و شناسایی و رصد واحدهای مشکل‌دار و پیگیری رفع آن از جمله برنامه های اساسی برای اجرای دقیق برنامه اقتصاد مقاومتی در استان، رویکردهای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که توجه به آنها در اولویت قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اضافه کرد : 16 مرکز کاریابی در استان سمنان فعال است که این مراکز آمادگی دارند با ثبت سن، جنسیت و تحصیلات، نیروهای انسانی خلاق را به کارفرماها و صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی معرفی کنند.
6026/7339
گزارش: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.