محمد رضا سوقندی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا در دفتر نمایندگی شاهرود ، افزود : هر چقدر مشارکت مردم در انتخابات افزایش یافته و رییس جمهور منتخب رای بیشتری داشته باشد، پشتوانه ای برای نظام اسلامی بوده و حفظ اقتدار آن را در برابر دشمنان در پی دارد.
وی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در حوزه سیاست، بیان کرد: برای داشتن رقابتی سالم در هر انتخابات نیاز است در کنار اجرای مردم سالاری، الگوهای ایرانی- اسلامی خود را پیاده کنیم چرا که امروز کشور ما زیر ذره بین جهانیان قرار گرفته است.
سوقندی یادآور شد: ما پیرو پیامبری هستیم که پیروز میدان اخلاق بود و با کار فرهنگی و دعوت مبتنی بر آموزه های وحی توانست جان ها را تسخیر کند.
وی در ادامه با بیان اینکه آثار غفلت از فرهنگ در اقتصاد و بداخلاقی های سیاسی بروز می یابد، افزود: هر دولتی که زیر بنای توسعه را بر اساس فرهنگ بگذارد، به موفقیت های سیاسی و اقتصادی نیز دست پیدا می کند؛ چرا که تحولات سیاسی، کوتاه مدت و اقتصادی، میان مدت بوده و تنها موضوعات فرهنگی، دراز مدت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر فرهنگ مقاومت دانست و گفت: در اقتصاد مقاومتی باید به سراغ مقاوم سازی فرهنگ و استفاده از ظرفیت های فرهنگ برای مقاوم سازی رفت؛ به این معنا که هم مقاومت فرهنگی و هم فرهنگ مقاومت ایجاد شود.
سوقندی بر تجاری سازی صنایع فرهنگی-هنری تاکید کرد و افزود: محصولات و کالاهایی که در حوزه فرهنگ تولید می شوند، باید بازار فروش پیدا کرده و در سبد خانوار قرار گیرند تا به این ترتیب به افزایش تولیدات فرهنگی و ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ، کمک شود.
وی در بخش دیگر صحبت های خود به کمبود مراکز فرهنگی-هنری شرق استان سمنان اشاره کرد و گفت: در شاخص های تعریف شده در استان، تعداد مراکز فرهنگی-هنری استان در غرب بیشتر از شرق بوده و حتی برخی از مراکز در شرق استان وجود ندارد.
سوقندی تاکید کرد: با اجرای برنامه پنج ساله گسترش مراکز فرهنگی-هنری استان، می توان شاهد جهشی در تعداد مراکز فرهنگی شهرستان های شرقی بود.
وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت های مردمی، صدور پروانه فعالیت های فرهنگی-هنری و آسان کردن این فرایند، از جمله راهکارهای قانونی ایجاد توسعه در حوزه فرهنگ است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، با بیان اینکه این استان تاریخی تمدنی و فرهنگی دارد، افزود: همسایگی با حوزه های تمدنی ری و خراسان و قرار گرفتن در مسیر اتصال شمال-جنوب و شرق-غرب، سبب شده آمیزه ای از فرهنگ و هنر در این دیار شکل گیرد.
سوقندی با تاکید بر اینکه تنوع فرهنگی موجود در استان نشانه ای از نبود انسجام نیست، بیان کرد: ممکن است به دلیل برخی غفلت ها این موضوع رنگ سیاسی به خود بگیرد اما باید رقابت ها را در مسیری سالم و منطقی دنبال کرده و در این میان، اخلاق رسانه ای را نیز رعایت کرد.
وی 'گفت و گو' را یکی از راهکارهای افزایش وحدت و انسجام عنوان کرد و گفت: روی آوردن به گفتگوی فرهنگی به جای سیاست زدگی و استفاده از سواد فرهنگی و اطلاعاتی مردم، از جمله راهکارهای فرهنگی حل مشکلات است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره راه حل مشکلات اقتصادی مطبوعات استان ، یادآور شد: نوع مصرف مطبوعات، شبکه توزیع، سواد اطلاعاتی و رسانه ای و رقابت، از جمله مسایلی است که در اقتصاد این بخش، نقش دارد.
سوقندی تولید و بازریابی را دو راهکار مهم برای بهبود اقتصاد مطبوعات خواند و گفت: اگر مردم آن چه را نیاز دارند، در یک بستر مطبوعاتی پیدا کنند، به سراغ دیگر رسانه ها نمی روند.
وی با بیان اینکه مطبوعات باید در کنار تولید، بازاریاب باشند، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما هزینه کردن در حوزه فرهنگ و هنر، به یک فرهنگ تبدیل نشده است.
همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان به برپایی بزرگ ترین رخداد فرهنگی استان در سال 96 درشاهرود اشاره و تصریح کرد: برگزاری اجلاسیه شهدا و اجرای نمایش فصل شیدایی، نوعی از نوآوری است که نشان می دهد می توان موضوع دفاع مقدس را به شکل های دیگر نیز مطرح کرد.
سوقندی اضافه کرد: ایده پردازی و خلاقیت به کار گرفته شده در هنر نمایشی می تواند الگویی برای هنرمندان این منطقه باشد تا با به کارگیری روش های نوآورانه، به ترویج و اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند.
وی با تقدیر از مسوولان شهرستان شاهرود در برگزاری این اجلاسیه، ابراز امیدواری کرد در آینده چنین برنامه های فرهنگی علاوه بر شاهرود، در دیگر شهرستان های استان نیز برگزار شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در حاشیه سفر خود به شاهرود، از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهر بازدید کرده و با خبرنگاران آن گفت و گو کرده بود.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.