مهدی سلامتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نرخ تورم دی امسال در استان سمنان ۳۷.۱ درصد و در کشور ۳۸.۶ درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: تورم خانوارها در ۲ بخش شهری و روستایی نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد که بر اساس آمار، نرخ تورم خانوارهای شهری در کشور در دی امسال ۳۷ درصد و در استان استان سمنان هفت دهم درصد کمتر از میانگین کشوری و ۳۶.۳ درصد گزارش شده است.

وی بیان کرد: نرخ تورم خانوارهای روستایی در کشور ۴۲.۲ درصد و در استان سمنان ۴۱.۱ درصد است و آمار نشاندهنده پایین بودن ۱.۱ درصد نرخ تورم روستایی در استان سمنان نسبت به کشور است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان تصریح کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی از کل هزینه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی هزینه کردها در زمینه‌های مختلف مانند کالاهای خواراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات و  آموزش از شاخص‌های اصلی سنجش تورم است.

سلامتی اضافه کرد: نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات دی امسال در کشور ۳۲.۹ درصد و در استان سمنان ۳۰.۲ درصد است و در این شاخص هم نرخ تورم در استان ۲.۷ درصد از کشور کمتر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان تصریح یادآور شد: برای بررسی نرخ تورم کارشناسان به صورت تصادفی از میان اقشار مختلف جامعه آمارگیری انجام می‌دهند.

سلامتی اظهار داشت: نرخ تورم در شهریور امسال در استان سمنان ۴۰.۴ درصد بوده و در دی امسال به ۳۷.۱ درصد رسیده و روند کاهش نرخ تورم در استان سمنان با کنترل بازار ادامه دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران بررسی جزئیات تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه در استان‌ها نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۵.۸) و کمترین آن مربوط به استان­ سمنان (۳۹.۳ درصد) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.