رضا نوری روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: میدانی در شهر رویان به نام این سردار پرافتخار نام گذاری شده که با همکاری هنرمندان شاهرودی تندیس سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در آن نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع این تندیس به ۶ متر می رسد، تصریح کرد: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و حمایت خیران ، این تندیس در چهلم شهید که مصادف با ۲۲ بهمن است، رونمایی می شود.

  نوری با اشاره به نام ۲ خَیر رویان و دیزج، ابراز داشت: هزینه ساخت این تندیس در حدود ۴۵۰ میلیون ریال است که بخش عمده آن را این ۲ خیر و شهرداری رویان به عهده گرفته اند.

رییس انجمن سفال شاهرود از پایان طراحی این تندیس خبر داد و افزود: مصالح به کار رفته فلز، بتن، رزین و فایبر گلاس است.

وی با بیان اینکه سردار راه را به ما نشان می دهد، گفت: انگیزه ساخت این تندیس به موجب شوکی بود که به من دست داد و این دومین بار بود، درشوک اول ساخت تندیس شهید حججی را موجب شد.

نوری تندیس ساخته شده را این گونه تشریح کرد: تندیس شامل قامت ایستاده سردار که لبخند همیشگی بر لب دارد و بر روی کره زمین که نقشه ایران به صورت برجسته روی آن دیده می شود ایستاده و دستش را به نشانه سلام بلند کرده و بر گردنش دوربینی آویخته که نشان از بصیرت دارد و دور کره زمین مملو از لاله است، کره شبیه به قفس طراحی شده و بخشی از آن که مراد فلسطین است پرنده هایی در حال شکستن قفس و پرواز هستند، تداعی می کند.

استاد رضا نوری مبتکر و سازنده کوچکترین خشت های جهان است که ضخامت این خشت سفالی بی نظیر کمتر از یک میلی متر است و نازکی و ظریفی آن به حدی است که نور را از خودش عبور می دهد.ظاهر شدن نام مبارک "الله" بر روی این خشت پس از عبور نور یکی دیگر از ویژگی های نازکترین خشت سفالی جهان است و مراحل تحقیقات تا ساخت این خشت نزدیک به سه سال طول کشیده است.

انجمن سفال شاهرود سال ۱۳۸۰ تاسیس شده است، دستیابی به فرایند پخت سفال خاکستری و برگزاری جشن هزاره اول با حضور سفالگران و باستان شناسان کشور از اقدامات این انجمن است.

تاکنون ۸۰۰ تن درانجمن سفال شاهرود آموزش رایگان دیده و ۱۰ تن از اساتید نقاش شاهرودی هم در این انجمن فعالیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.