تغییر ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و فردی در زندگی جوانان امروزی با انتشار آمار و اطلاعات ثبت احوال بیش از پیش به چشم می‌آید، به گونه ای که این بار فرار از فرزندآوری به عنوان یک سبک زندگی در جامعه در حال نهادینه شدن است.

برخورد عاقلانه با زندگی، تعبیری نو در بین جوانان و حتی برخی خانواده ها در این روزها برای فرزند دار نشدن زوج های جوان است.

اگرچه در زمان های گذشته برخورداری از فرزند بیشتر افتخار و کمک حال والدین به خصوص کشاورزان به شمار می رفت اما در شرایط کنونی با داشتن بیش از یک فرزند، زوج های جوان به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط جامعه مورد سرزنش اطرافیان قرار می گیرند.

بچه دار نشدن در آغاز زندگی مشترک و سال های ابتدایی آن به بهانه عاقبت اندیشی و فراهم آوری زیرساخت های لازم، سبک زندگی نو در بین اقشار مختلف جامعه است که به سرعت در حال فراگیری در مناطق چنان در حال فراگیری در مناطق مختلف شهری و روستایی استان سمنان است.

گریختن از دردسرهای شیرین فرزند دار شدن از آن در استانی مانند سمنان با پیشینه تاریخی و اعتقادات مذهبی غنی، مساله ای قابل توجه است و گزارش‌های منتشر شده در باره آمار زادآوری در استان نشانگر پیشروی محسوس سبک جدید زندگی جوانان است که می تواند برای آینده استانی که از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری آن حدود ۱۰ درصد یعنی حدود ۷۰ هزار نفر سالمند دارد، هشدار دهنده باشد.

توجه به افزایش جمعیت باید از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد توجه صاحبنظران قرار گیرد و افزایش سن ازدواج از دلایل عمده در بحث کاهش فرزندآوری است.

فرزندآوری سمنانی ها ۱۵ درصد کاهش داشت

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان گفت: چهار هزار و ۱۶۵ نوزاد در نیمسال نخست سال ۹۸ در استان متولد شدند که این رقم در در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشت.

عباس قندالی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته چهار هزار و ۹۲۴ تولد در استان سمنان به ثبت رسید.

وی بیان کرد: ۲هزار و ۱۲۵ نوزاد پسر و ۲هزار و ۴۰ نوزاد دختر نیمه نخست امسال در استان سمنان متولد شدند.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه شاهرود با یک هزار و ۳۲۵ ولادت ثبت شده بیشترین آمار این شاخص را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: شهرستان سرخه با ۲۴ ولادت ثبت شده در نیمه نخست امسال کمترین آمار را در این حیث دارد.

قندالی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۱۸۰ ولادت در این مدت در شهرستان سمنان به ثبت رسید که در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۴۷۲ مورد بود.  

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان در مورد فراوانی اسم های انتخاب شده برای متولدان در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸، اضافه کرد: برای پسران امیرعلی، امیرحسین و حسین به ترتیب با ۱۰۶، ۷۸ و ۶۰ مورد و نام دختران فاطمه، حلما و زهرا به ترتیب با ۱۳۲، ۵۵ و ۵۴ مورد پرتکرارترین اسامی در استان سمنان بود.

به گزارش ایرنا، جمعیت استان سمنان طبق آخرین سرشماری ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر در ۲۱۵ هزار و ۵۷۱ خانوار شامل ۳۵۶ هزار و ۶۵۶ نفر مرد و ۳۴۵ هزار و ۷۰۴ نفر زن و ۵۶۰ هزار و ۵۰۲ نفر جمعیت شهری و ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر جمعیت روستایی است و از نظر شاخص جمعیت سمنان استان سی ام کشور است.

۹۸۹۱/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.