حسین شاکری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت کتابخانه ها نباید منحصر به دادن و گرفتن کتاب باشد ، باید از ظرفیت کتابخانه های عمومی برای جذب بیشتر نوجوانان و جوانان استفاده شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در سراسر کشور گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی نشان داد که اگر برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد هنوز هم مردم علاقمند به  آشنایی با زندگانی ، شناخت و شناسایی بزرگان دینی هستند.

شاکری با بیان اینکه باید اینگونه جشنواره ها برای افزایش میزان کتابخوانی به شکل های دیگر تداوم یابند ، تصریح کرد: شهرستان شاهرود در گذشته  پایتخت علم و فرهنگ ، ادب و عرفان و معرفت بوده ، آمارها نشان می دهد استان سمنان و شهرستان شاهرود نسبت به استانها و شهرستانهای دیگر از وضعیت بهتری در حوزه کتاب و کتابخوانی برخوردار است.

به گفته وی، در این شهرستان جمعیت بیشتری مخاطب کتابخانه ها بوده و هم کتابخانه ها از وضعیت فیزیکی و فنی قابل قبول تری نسبت به دیگر شهرستانها دارند.

شاکری با بیان اینکه کتابداران شاهرودی به لحاظ آشنایی با علم و فن کتابداری از مراتب بالایی برخوردارند، تصریح کرد: در کتابخانه ۲۲ بهمن شاهرود روزانه بیش از ۲۰۰ کتاب به امانت برون سپاری می شود و این امر نشان دهنده آن است که کتابداران فعال بوده و احساس نیاز به خواندن کتاب در این شهر زیاد است.

وی با بیان اینکه  شرایط مساعدی در شهرستان شاهرود برای برداشتن قدم هایی برای توسعه کتابخانه های عمومی وجود دارد، افزود: یکی از مطالبه های مردم و مسوولان این شهرستان ایجاد  کتابخانه مرکزی است که متاسفانه چند سالی از تصویب آن می گذرد و اقدامی صورت نگرفته است.

شاکری با بیان اینکه تلاش می شود این کار بزودی  به سرانجام رسد، تصریح کرد: شاهرود این شایستگی را دارد که کتابخانه مرکزی در حد پیشینه فرهنگی و وضعیت موجود فرهنگی خود را داشته باشد.

مدیر کل کتابخانه های استان سمنان نامگذاری شاهرود به عنوان "پایتخت فرهنگی کتاب" را مستلزم یک سازو کار و آیین نامه خاص خواند و اظهار داشت : بسیاری از این سازوکارها از قبل با پیگیری هایی که از ناحیه اداره کتابخانه های عمومی ،شهرداری و اداره ارشاد فراهم شده است.

به گفته وی ، تلاش بر این است شاخص ها را به مرز قابل قبول انتخاب شاهرود به عنوان "پایتخت فرهنگی کتاب " برسانیم و امیدواریم این اتفاق تا پایان امسال بیفتد.

وضعیت نامطلوب کتابخوانی نسبت به سایر کشورها

مدیر کل کتابخانه های استان سمنان یادآور شد: آمار مطالعه کتاب کشوری در مقایسه با کشورهای دیگر نامطلوب است.

 وی افزود: تعداد کتابخانه های عمومی کشور که حداقل استانداردهای جهانی را داشته باشند در مقایسه با کشورهایی که پیشینه فرهنگی ، علمی و ادبی نسبت به کشور ما را ندارند، زیاد نیست.

شاکری با بیان اینکه پژوهش انجام شده نشان دهنده این است که عوامل مختلفی دست به دست هم داده که وضعیت ما این گونه باشد، ادامه داد: باید افق دیدمان را عوض کرده و تلاش کنیم  هر روز و هرساله گامی به جلو برداشته و خودمان را به استاندارد های جهانی نزدیکتر کنیم.

 شهرستان شاهرود ۱۶ باب کتابخانه عمومی نهادی، یک باب کتابخانه عمومی مستقل و پنج باب کتابخانه عمومی مشارکتی با حدود۳۳۰ هزار جلد کتاب وجود دارد. 
شهرستان شاهرود با ۵۳ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد. 

۱۰۲۳/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.