نائب رئیس شورای شهر سمنان در این جلسه بیان کرد: شفاف‌سازی پیرامون موقوفه‌ها زمینه گسترش فرهنگ وقف را فراهم می‌کند.

عباس آل‌بویه ادامه داد: سنت حسنه وقف از گذشته وجود داشته است اما اکنون مانند گذشته رایج نیست.

وی دلیل این امر را اطلاع‌رسانی نکردن هزینه‌ها و درآمدهای موقوفه‌ها عنوان و بیان کرد: دارایی‌های حدود ۲۰ درصد کل کشور از وقف است.

آل‌بویه ادامه داد: شهروندان خواستار اطلاع از نحوه درآمد و هزینه‌کردهای موقوفه‌ها هستند که در صورت تحقق، به افزایش روحیه وقف در جامعه نیز کمک می‌شود.

حسینیه ناسار وضعیت مناسبی ندارد

نائب رئیس شوراری اسلامی شهر سمنان با انتقاد از وضعیت حسینیه ناسار این شهر، بیان کرد: این حسینیه به عنوان بزرگترین مکان عزاداری در سمنان است که در حال حاضر در وضعیت نامناسبی قرار دارد و باید هرچه سریع‌تر برای رفع مشکلاتش اقدام شود.

وی با بیان اینکه برخی از وقف‌ها در حال از بین رفتن است، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه باید علاوه بر حفظ و حراست از این امانت‌ها، در گسترش و آبادانی آن‌ها نیز تلاش مضاعف داشته باشد.

سرقفلی مساجد فروخته نشود

عباسعلی طالب‌بیدختی، عضو شورای شهر سمنان نیز با اشاره به قرارگرفتن برخی از باغ‌ها و املاک وقفی در مسیر تعریض خیابان‌ها، گفت: برای برطرف شدن این معضل با حفظ مسائل شرعی باید هرچه سریع‌تر راهکاری از سوی اداره اوقاف شهرستان سمنان ارائه شود تا در مدیریت شهری مشکلی به وجود نیاید.

وی با انتقاد از فروش سرقفلی مساجد، بیان کرد: اداره اوقاف باید با توجه به مشکلات به وجود آمده در مورد فروش سرقفلی‌ مساجد، جلوی این امر را بگیرد.

طالب‌بیدختی با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه می‌تواند در زیباسازی شهر همیار شهرداری باشد، گفت: این اداره می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مدیریت شهری به توسعه و آبادانی شهر کمک کند.

شهروندان از افزایش قیمت قبرهای حریم امامزادگان شکایت دارند

محمد نظری، از اعضای شورای شهر سمنان با اشاره به افزایش قیمت قبرها در حریم امامزادگان و بقاع متبرکه، بیان کرد: افزایش قیمت این قبرها سبب گلایه‌مندی شهروندان سمنانی شده است که نیاز به بازنگری دارد.

وی با اشاره به ضرورت اشاعه فرهنگ وقف در جامعه، اضافه کرد: مسئولان اجازه اشراف به مسائل مالی به ویژه در امر موقوفه‌ها را به شهروندان بدهند که این امر خود اشاعه دهنده این امر خداپسندانه است.  

نظری تاکید کرد: اداره اوقاف و امور خیریه سمنان در تسریع مدیریت شهری همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید با عملکرد ضعیف به اعتماد عموم لطمه وارد شود، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی در زمینه موقوفات باید بیشتر باشد تا اعتماد مردم بازگردد.

آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی مغفول مانده است

محمد همتی، عضو شورای اسلامی شهر سمنان نیز با انتقاد از اینکه توجه لازم به آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی نمی‌شود، گفت: آرامگاه این دانشمند بزرگ با شهرت جهانی نباید به حال خود رها شود و نیاز به توجه و رسیدگی بسیار زیادی دارد.

وی گفت: اداره اوقاف و امور خیریه سمنان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان باید در امر فعال‌سازی موقوفه‌ها به نفع گردشگری استان تلاش و همکاری داشته باشند.

همتی ادامه داد: رونق گردشگری سبب رونق اقتصادی و در نتیجه توسعه استان می‌شود که دستاوردهایش بهره‌مندی و رفاه شهروندان را به دنبال دارد.

طرح جامع ساخت مساجد تدوین شود

منشی شورای شهر سمنان با تاکید بر  ضرورت نظارت بر عملکرد ساخت و ساز مساجد در سمنان، بیان کرد: ساخت و سازهای مساجد باید با توجه به نیازهای روز جامعه و ساده و بی آلایش باشد.

همتی، خواستار تدوین طرح جامع ساخت و ساز مساجد شد و افزود: تدوین این طرح کمک بسیار شایانی به ساخت و سازهای اصولی می کند.

وی گفت: طرح جامع ساخت و ساز مساجد باید با مطالعه دقیق و کارشناسی شده تدوین شود و فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه در ساخت و سازها لحاظ شود.

همتی همچنین خواستار آموزش خادمان و دست‌اندرکاران مساجد در حوزه میزبانی از گردشگران شد و افزود: اداره اوقاف و امور خیریه باید دوره های آموزشی برای دست‌اندرکاران و خادمان مساجد در زمینه‌های مختلف به ویژه نحوه برخورد و میزبانی از گردشگران برگزار کند.

وی گفت: نگاه مثبت به گردشگران در بقاع متبرکه، امامزادگان و مساجد باید تقویت شود تا راه‌های توسعه استان افزایش یابد.     

جاذبه‌های مذهبی شهر معرفی و تقویت شود

محمد زحمتکش خزانه دار و عضو شورای اسلامی شهر سمنان نیز در این جلسه بر اهمیت گردشگری مذهبی تاکید و بیان کرد: گردشگری مذهبی ظرفیت‌های بسیاری برای رشد دارد که باید از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

وی افزود: انگیزه‌ گردشگران را باید برای بازدید از امکانی مانند امامزاده‌ها، زیارتگاه‌ها و مساجد با ایجاد جاذبه‌های مختلف افزایش داد.

زحمتکش خواستار معرفی بیشتر این اماکن به گردشگران شد و اضافه کرد: راهکارهایی برای توسعه بقاع متبرکه باید پیش‌بینی شود تا دستاوردهای مثبت اقتصادی، اجتماعی، دینی و فرهنگی آن، سبب پیشرفت و توسعه استان شود.

سید مسعود سیادتی رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز در انتهای جلسه با جمع‌بندی خواسته‌های اعضای شورا از رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان، رسیدگی به تعمیرات حمام تاریخی ناسار، وضعیت بهداشتی امامزاده یحیی(ع)، وضعیت مسجد امام(ره) و شفاف سازی هزینه‌ها و درآمدها این اداره را خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا نفری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز برخی از ایرادات اعضای شورا را پاسخ گفت و خواستار شرکت در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان و تشکیل شورای فرهنگی شهرستان سمنان شد.

وی گفت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان دغدغه‌های فرهنگی دارد اما تنها متولی فرهنگی شهر نیست.

وی همچنین از اعلام آمادگی این اداره برای مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های شهری خبر داد.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.