به گزارش ایرنا، چند شب پیش بود که خودروی یکی از مسافران حرم رضوی (ع) که از وجود سرعت گیرهای متعدد در شهر سمنان اطلاع کافی نداشت، با پرش از روی این مانع سخت قیرآلود، دچار مشکل شد و صدای کَر کننده ترمز به حدی بود که همسایگان مجاور خیابان سراسیمه به بیرون از منزل های خود آمدند.
ایجاد آلودگی صوتی، خسارت های مالی به خودروها و در بعضی موارد مشکلات روحی و جسمی به رانندگان و سرنشینان خودروها از جمله چالش های نصب سرعت گیر غیراستاندارد و نبود علامت برای آگاهی شهروندان از وجود این تپه های دست ساز در شهر سمنان است.
مطالب بالا بخشی از درد و دل های شهروندان سمنانی است که موضوع نصب سرعت گیرهای غیراستاندارد و خسارت های مالی به خودروهای سواری به تنگشان آورده و از رسانه ها خواستار پیگیری موضوع شده اند.
کارشناسان حوزه راه و شهرسازی می گویند که نصب بیشتر سرعت گیرها در محورهای درون شهری سمنان به واسطه درخواست های مردمی به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی بعضی از سرنشینان خودروها است.
باید به این موضوع مهم توجه داشت که اجرای طرح های بازدارنده مانند نصب سرعت گیر نه تنها اقدامی مناسب برای کاهش سرعت خودروهای سواری نیست بلکه در صورت بی اطلاعی راننده از نصب این ابزارهای توقف خودور، خود دلیلی بر خسارت های قابل توجه جانی و مالی برای هموطنان است.
فرهنگ سازی برای کنترل سرعت و نصب دوربین های ثبت سرعت در معابر شهری می توانند در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر سمنان منجر شود.
سمنان یکی از شهرهای نوپا کشور برای جذب گردشگر است بنابرین باید با رعایت استانداردها در اجرای طرح های زیرساختی خاطرات خوبی در اذهان هموطنان بجای بماند.

**نصب 54 چراغ هشدار سرعت گیر در سمنان
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: 54 چراغ هشدار سرعت گیر در یکسال و نیم گذشته در معابر درون شهری مرکز استان نصب شد.
سرهنگ محمد عباسی ادامه داد: تمامی سرعت گیرها در معابر اصلی مانند خیابان 17 شهریور، بلوار شهید اخلاقی، بلوار علویان، بلوار حکیم الهی و بلوار معلم شهر سمنان استاندارد سازی شد و رفع مشکلات زیرساختی از این دست برای افزایش رفاه شهروندان در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: سالهای گذشته بسیاری از سرعت گیرهای شهر سمنان به صورت غیراستاندارد در معابر اصلی و فرعی نصب شده بود که با برنامه ریزی اصولی و با همکاری شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی درصدد استاندارد سازی این ابزار کنترل سرعت هستیم.
وی تصریح کرد: زیان و خسارت نصب سرعت گیرهای غیر استاندارد بیشتر از نصب نکردن آن است و بروز خسارت های مالی و جانی و در بعضی موارد آلودگی صوتی و به خطر افتادن سلامتی سالمندان و بیماران قلبی از نتایج اقدام های غیراصولی و کارشناسی در اجرای طرح های از این دست است.

** ممنوعیت نصب خودسرانه سرعت گیر در سمنان
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: نصب خودسرانه سرعت گیر در معابر شهری مرکز استان و دیگر شهرهای سمنان ممنوع است و شورای ترافیک استان در اجرای این طرح ها می بایست اظهار نظر کند.
قدرت الله ابک ادامه داد: سرعت گیرها برای کنترل سرعت در معابر شهری نصب می شود اما اجرای این طرح به صورت ناقص باعث دلخوری شهروندان و در بعضی موارد خسارت هایی برای هموطنان می شود.
وی خاطرنشان کرد: تمامی سرعت گیرهایی که در یک سال گذشته در معابر شهر سمنان راه اندازی شد، استاندارد است و علامت و تابلوهای راهنمایی و رانندگی که جنبه هشدار دارد در کنار سرعت گیرها برای آگاهی بخشی شهروندان راه اندازی شده است.
ابک اضافه کرد: جمع آوری بخش قابل توجهی از سرعت گیرهای شهر سمنان و دیگر نقاط شهری استان در دستور کار است و باید با برنامه ریزی اصولی و با همکاری شهرداری ها برای اجرای این طرح اقدام کرد.

** آلودگی صوتی خودروها چگونه به بیماری قلبی دامن می زند؟
به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری شینهوا سر و صدای حاصل از خودروها، با ایجاد اختلال در سطح سلولی در بدن، احتمال بروز عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
محققان در یک بررسی که در مجله Journal of the American College of Cardiology منتشر شد، مطالعات جدیدی را در زمینه سر و صدای سیستم حمل و نقل مورد مطالعه قرار دادند؛ این مطالعات مکانیزم های مولکولی را نشان می دهند که به اختلال در عملکرد عروق، شواهد اپیدمیولوژیکی ابتلا به بیماری قلبی عروقی ناشی از سر و صدا و اثرات غیر شنوایی سر و صدا و تاثیر آنها بر سیستم قلبی عروقی منجر می شوند.
به گفته محققان، سر و صدا باعث ایجاد یک واکنش استرسی می شود که مشخصه آن فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش سطح هورمون ها است که باعث بروز سایر بیماری ها و در نهایت به آسیب عروقی منجر می شود.
محققان ادامه دادند: از آنجا که سر و صدا با ابتلا به استرس اکسیداتیو، اختلال عروقی، عدم تعادل اعصاب خودکار و ناهنجاری های متابولیک ارتباط دارد، شواهد آنها موید این مفهوم است که سر و صدای ناشی از ترافیک به ایجاد عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت کمک می کند.
محققان همچنین با بررسی برخی از راهکارهای کاهش سر و صدای ناشی از حمل و نقل که در سراسر جهان استفاده می شود، اعلام کردند که راهکارهایی مانند مدیریت و تنظیم ترافیک و تولید تایرهای کم صدا می تواند به کاهش سر و صدا کمک کند. همچنین محدودیت های ترافیکی رفت و آمد به کاهش سر و صداهای خطرناک کمک می کند، هر چند به راهکارهای دیگری نیز نیاز است.
توماس مونزل از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان گفت: شمار روز افزونی از افراد در معرض سر و صداهای زیاد سیستم حمل و نقل قرار می گیرند؛ از این رو، تغییرات و تدوین قوانین جدید به منظور کاهش آلودگی صوتی برای سلامت عمومی مردم حائز اهمیت است.

** سمنان را هوشمند کنید
یکی از شهروندان سمنانی با ابراز گلایه از وجود سرعت گیر در معابر اصلی و فرعی شهر سمنان ،گفت: بسیاری از شهرهای جهان برای جذب گردشگر و رفاه شهروندان هوشمند هستند و مسئولان امر با برنامه ریزی اصولی برای هوشمندسازی مرکز استان اقدام کنند.
عباس قزوینی اضافه کرد: نصب سرعت گیر در معابر شهری سمنان باوجود ورود فناوری به هیچ عنوان معنا ندارد و مسئولان برای کنترل ترافیم به صورت هوشمند اقدام کنند.
وی تصریح کرد: سمنانی از معدود مراکز استان در کشور است که برای کنترل سرعت خودروهای عبوری از سامانه و دوربین های ثبت تخلف استفاده نمی شود و مسئولان شهرستانی با تصویب و تخصیص اعتبار برای رفع این چالش مهم اقدام کنند.
قزوینی خاطرنشان کرد: نصب سرعت گیر غیراستاندارد باعث ایجاد آلودگی صوتی به واسطه بی اطلاعی شهروندان از نصب بی موقع آن و ترمز های ممتد می شود.
این شهروند سمنانی گفت: آلودگی صوتی و کنترل نشدن ترافیک در تشدید بیماری های جسمی و روانی شهروندان تاثیرگذار است و باتوجه اینکه سمنان از شهرهای درحال توسعه کشور است مسئولان برای توسعه زیرساخت ها در استان اقدام کنند.

** نصب سرعت گیر در خواست مردمی است
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: باوجود آنکه بخش قابل توجهی از شهروندان از وجود سرعت گیر در معابر شهری سمنان گلایه دارند اما تعدادی از شهروندان با مراجعه به بخش شکایت های مردمی فرمانداری سمنان به دلیل سرعت قابل توجه رانندگان خودروهای سواری خواستار نصب سرعت گیر در شهر هستند.
عباسی ادامه داد: مجموعه پلیس راهور سمنان اعتقادی به نصب سرعت گیر در معابر اصلی شهر سمنان ندارد و نصب دوربین های ثبت تخلف و سرعت و توجه به فناوری یکی از راهکارهای اساسی در برچیده شدن سرعت گیرها مزاحم است.
وی اضافه کرد: توصیه پلیس کنترل هوشمند ترافیک است و زمانی که فناوری در کنترل رفت و آمد وجود نداشته باشد چانه زنی در رابطه با بودن یا نبودن سرعت کیر مورد بحث کارشناسان و مردم خواهد بود.

** سرعت وحشتناک خودروها در شهر سمنان
یکی از شهروندان سمنانی گفت: به دلیل عرض قابل توجه برخی از معابر اصلی شهر سمنان، شهروندان این جاده ها را با آزاد راه و بزرگراه ها اشتباه می گیرند و با سرعت بالا و وحشتناک تردد می کنند.
زینب خرمگاه اضافه کرد: عبور از عرض خیابان در بلوار شهید اخلاقی یا 17 شهریور سمنان به واسطه سرعت خودروها چندان امکانپذیر نیست و نصب سرعت گیر یکی از راهکارهای اصولی برای کنترل سرعت است.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان توجه داشته باشند که نصب سرعت گیر برای کنترل سرعت خودروهای سواری به معنی نصب سرعت گیرهای بی کیفیت و غیراستاندارد نیست و شهرداری و دیگر دستگاه های مربوط با توجه به رویکردهای کارشناسی برای اجرای طرح کنترل سرعت اقدام کنند.
خرمگاه ادامه داد: برای عبور فرزند خردسالم از عرض خیابان های سمنان به دلیل سرعت وحشتناک و دلهره آور خودروهای عبوری در بعضی موارد با مشکل مواجه می شوم و مردم در راندن وسایل نقلیه حداقل سرعت را لحاظ کنند.
این شهروند سمنانی گفت: فرهنگ سازی رکن اصلی و اساسی در کنترل سرعت خودروهای عبور است و با برنامه ریزی اصولی می توان علاوه بر رفع مشکلات زیرساختی در حوزه ترافیک سمنان، این شهر برای تردد شهروندان ایمن شود.
براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 بیش از 185 هزار و 129 نفر در شهر سمنان زندگی می کنند و مقرر است طرح جامع ترافیک این شهر تا پایان سال 97 نهایی شود.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.