به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در جملاتی فرموده اند که « هر زمانی به یاد وضع کتاب در جامعه می ‌افتم متاسف می‏ ‌شوم، وقتی می‌ بینم مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند به قلبم فشار می‌آید... » و این جملات همه چیز را از وضعیت کتابخوانی در کشور نشان می دهد.
یکی از دغدغه ‌های معظم له در حوزه فرهنگ این است کتاب در کشور آن مقدار که شان این جامعه اقتضا می ‌کند، رواج ندارد.
تمامی ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده اند و معجزه پیامبر اسلام نیز کتاب قرآن بوده است که این امر نشان دهنده اهمیت کتابخوانی در جاودانگی انسان است، مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «اسلام پرچمدار کتابخوانی است.»
یک جستجوی ساده در فضای مجازی نشان می دهد که رهبر انقلاب تا چه اندازه دغدغه گسترش و اصلاح فرهنگ کتابخوانی در جامعه را دارند.
آن چه مسلم است بی سوادی و کم سوادی افراد، نارسایی نظام آموزشی، ناکافی بودن کتابخانه ‌ها، گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی، محدودیت ساعت های فراغت افراد، بی ‌توجهی ناشران و مولفان به نیازهای مختلف مخاطبان از جمله علت های پایین بودن آمار کتابخوانی در جامعه ما از نگاه کارشناسان است.
رفع مشکلات زیرساختی، افزایش ساخت کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق شهری و روستایی نیازمند اقدامات خداپسندانه خیّران است.
اما در این میان دستانی هستند که همیشه با مهربانی به سوی مشکلات جامعه گشوده می شوند، دستان مهربان خیرانی که با عشق، کتاب هایی را اهدا می کنند و با محبت کتابخانه هایی را می سازند.

** کتابخانه سازی نیازمند ورود خیران سمنانی
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان ضمن قدردانی از کمک خیران به ساخت کتابخانه در این استان، خواستار افزایش این نگاه مهربانانه شد.
علی سماکوش با بیان اینکه توسعه کتاب و کتابخوانی به عزم همگانی نیاز دارد، خواستار کمک و مشارکت بیشتر خیران برای تحقق این امر شد.
وی ادامه داد: برخی از خیران استان سمنان تلاش های بسیاری را در گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه داشته اند اما با توجه این که تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، نیازمند توجه بیشتر این افراد در امر کتابخانه سازی هستیم.
وی با اشاره به اینکه خیران کتابخانه ساز در راستای بهبود وضع کتابخوانی تاثیرگذار هستند، بیان کرد: خیران همان گونه که در امر مدرسه سازی فعالیت بسیار ارزنده و مطلوبی دارند، باید در زمینه کتابخانه سازی نیز توجه بیشتری داشته باشند.
سماکوش تاکید کرد: خیران با کمک مالی، اهدای زمین و دیگر کمک ها می توانند به افزایش سرانه فضای کتابخانه ای استان کمک کنند.
وی تاکید کرد: خیران را باید به سمت مشارکت در ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی تشویق کنیم چرا که معتقدیم رابطه مستقیمی بین کتابخانه ها و شکل گیری فرهنگ اجتماعی وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر این حمایت ها در حوزه کتابخانه روستایی قرار گیرد این موضوع سر منشاء رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه می شود.
سماکوش با بیان این که در حوزه غنی سازی و منابع کتابخانه ای حمایت هایی خوبی می شود انجام داد، گفت: با اهدای کتاب های مازاد به کتابخانه های عمومی می توان در غنی سازی منابع کتابخانه ها کمک کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان بیان کرد: باید همه اقشار در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنند.

** تقویت تشکل گرایی لازمه ورود خیران
کارشناس مسوول امور همکاری های ادره کل کتابخانه های استان سمنان با اشاره به اهمیت انجمن خیران کتابخانه ‌ساز در امر گسترش کتابخوانی، بیان کرد: این انجمن با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و جذب کمک های خیران برای پیشبرد این هدف متعالی در سال 93 در استان سمنان ایجاد شده است.
محسن عزیزی منش اظهار داشت: در حال حاضر یک انجمن به صورت استانی و سه انجمن در شهرستان های مهدیشهر، سرخه و گرمسار مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: انجمن خیران کتابخانه ساز در شهرستان‌های شاهرود، میامی، دامغان و آرادان نیز در مرحله ثبت هستند.
وی تاکید کرد: انجمن خیران کتابخانه ساز استان سمنان زیر مجموعه انجمن کتابخانه ساز ایرانیان، به منظور جذب، ساماندهی منابع، امکانات و جلب مشارکت های مردمی در امر کتابخانه سازی، توسعه فرهنگ کتابخوانی و همکاری در اداره کتابخانه های عمومی تشکیل شده است.
عزیزی منش بیان اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی، کمک های مالی، تجهیزات کتابخانه ای ، زمین و ساختمان را ازجمله فعالیت این انجمن عنوان کرد.

** خیران استان سمنان هشت کتابخانه تاسیس کرده اند
کارشناس مسوول امور همکاری های ادره کل کتابخانه های استان سمنان بیان کرد: هشت کتابخانه در استان توسط خیران تاسیس شده است که همه در روستاهای این استان واقع شده اند.
عزیزی منش بیان کرد: در سال 96 بیش از 300 هزار کتاب توسط خیران به کتابخانه های استان اهدا شده است که ارزش مالی آن 24 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: این مبلغ در سال 95 بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال بود.
وی اضافه کرد: خیران می توانند کمک های خود را به شماره حساب 011585183008 و یا شماره کارت 6037991899952000 به نام انجمن خیران کتابخانه ساز استان سمنان ارسال کنند.

** افزایش آگاهی، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد
مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان سمنان گفت: کمک خیران در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار مهم است.
حجت الاسلام جلیل طاهریان با تاکید بر لزوم توسعه آگاهی در جامعه گفت: افزایش آگاهی و دانش موجب پیشرفت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود.
وی گفت: با اقدامات انجام شده در آینده نزدیک کتابخانه آیت الله محمدتقی نصیری با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به یک کتابخانه مشارکتی تبدیل می شود.

** خیران ظرفیتی برای توسعه فرهنگ مطالعه
امام جمعه استان سمنان گفت: خیران زیادی در بخش های مختلف و مورد نیاز در استان سمنان کمک و همکاری می کنند و باید از این ظرفیت مهم در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیز بهره برد.
آیت الله سید محمد شاهچراغی خواستار ایجاد جاذبه های لازم در کتابخانه های عمومی استان سمنان برای جوانان و عموم مردم شد و بیان کرد: برنامه ریزی برای افزایش بیشتر مراجعات به کتابخانه های عمومی استان سمنان باید به درستی انجام شود.
امام جمعه سمنان ایجاد جاذبه به منظور استقبال عمومی از کتابخانه ها را ضروری دانست و گفت: اجرای برنامه های مفید فرهنگی گامی مهمی در راستای ایجاد جاذبه برای جذب مخاطبان به کتابخانه های عمومی است.
وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به سمت اجرای برنامه های فرهنگی در کتابخانه ها رفت و فعالیت در راستای ترویج فرهنگ مطالعه یک توفیق و سعادت برای انسان محسوب می شود.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان بیان کرد: مقام معظم رهبری یک الگوی بی نظیر برای در مطالعه کتاب است و همه باید با تاسی از ایشان به کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه کنیم.
وی بیان کرد: همه باید با کتاب انس بگیرند چرا که کتاب بهترین دوست و یار برای انسان است.

**تعداد کتابخانه های عمومی استان سمنان افزایش می یابد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از وجود 70 کتابخانه عمومی در این استان خبر داد و گفت: یک کتابخانه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی سالجاری در روستای نام نیک میامی افتتاح می‌شود.
سماکوش بیان کرد: با افتتاح این کتابخانه، 24باب کتابخانه روستایی و 47باب کتابخانه شهری میزبان قریب به 61هزار نفر عضو در استان سمنان هستند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها در حوزه منابع، تجهیزات کتابخانه ‌ای و توانمند سازی کتابداران از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه روستایی را از جمله برنامه های این اداره کل عنوان کرد. وی گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و جذب مخاطبان به ‌ویژه کودکان و نوجوانان از جمله اهداف برگزاری این برنامه ها است.

** وجود بیش از یک میلیون کتاب در کتابخانه های سمنان
سما کوش بیان کرد: بیش از یک میلیون و 929 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان سمنان موجوداست
وی ادامه داد: موضوع کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و مذهبی، قصه، داستان و رمان است.

** شهرداری ها از کتابخانه‌های عمومی حمایت کنند
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه در قانون پیش بینی شده است نیم درصد از درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی اختصاص داده شود، بیان کرد: اگر این امر محقق شود بسیاری از مشکلات کتابخانه ها در حوزه مالی مرتفع می شود.
وی گفت: شهرداری های سمنان، دامغان و شاهرود بیشترین واریزی را به نهاد کتابخانه های عمومی استان سمنان داشته اند.

**بانوان غالب اعضای کتابخانه های عمومی
سماکوش تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی سمنان را 61هزار نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد عضو فعال، 27 هزار و 500 نفر مرد و 33 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: در طول سال برنامه های خاص و ویژه ای جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برگزار می شود، اما امسال از 18 تا30 آبان ماه برگزاری بیش از400 برنامه فرهنگی در استان پیش بینی شده است.
وی همایش مولفان و نویسندگان دستگاه های اجرایی استان سمنان، تقدیر و تجلیل از کتابداران برتر و کتابخانه های برتر، افتتاح کتابخانه روستای نام نیک، اختتامیه کتابخانه ای برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و تقدیر از367 نفر از اعضای فعال در رده های سنی مختلف و بخش خانوادگی را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

**نقش خانواده ها در گسترش فرهنگ کتابخوانی
سماکوش نقش خانواده ها را جهت کتابخوان شدن افراد بسیار مهم عنوان کرد و گفت: والدین همواره به عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند.
وی ادامه داد: بی شک اولین عامل و یکی از مهم ترین عوامل موثر در ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه فرزندان نیز والدین هستند.
وی همچنین گروه همسالان، مدارس و دانشگاه ها را در این زمینه بسیار مهم خواند و گفت: گروه همسالان، مدارس و دانشگاه ها بعد از نهاد خانواده جایگاه بسیار مهمی در تربیتی انسان دارند و نقش این نهاد ها در کتابخوان شدن افراد و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی انکار ناپذیر است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.