خوراکی های ممنوعه در بوفه مدارس

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به ممنوعیت های فروش خوراکی های ناسالم و فاقد ارزش غذایی در بوفه مدارس اشاره کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، فرشته فزونی با بیان اینکه دانش آموزان از نظر وضعیت تغذیه‌ای در یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی خود هستند، اظهار کرد: در این دوران علاوه بر افزایش نیاز به تأمین انرژی و پروتئین، رفتارها و باورهای تغذیه‌ای شکل می‌گیرد که نقش مهمی در انتخاب مواد غذایی و سلامت دانش‌آموزان در آینده دارد.

مهر نوشت؛ فزونی تاکید کرد: دانش‌آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده هم نیاز دارند و برای نگه داشتن قند خون در حد طبیعی و عملکرد مطلوب مغز باید میان وعده مناسب مصرف کنند.

وی استفاده انواع تنقلات و ساندویچ‌های خانگی را که توسط خانواده به صورت روزانه و تازه تهیه می‌شود، به عنوان یک میان وعده مناسب پیشنهاد کرد و گفت: این مواد غذایی علاوه بر ارزش غذایی بالا کم هزینه نیز هستند و به راحتی در دسترس بیشتر خانواده‌ها قرار دارد.

فزونی ادامه داد: خوراکی‌هایی مانند انواع چیپس، غلات حجیم شده شور، شکلات و شیرینی‌ها میان وعده مناسبی برای تأمین نیازهای غذایی نیستند و ارزش غذایی مناسبی ندارند، ضمن اینکه نمک موجود در این خوراکی‌ها ذائقه دانش آموز را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مواد غذایی که در پایگاه تغذیه سالم مدارس (بوفه) عرضه می‌شود نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دانش آموز دارد و مراقبین سلامت مدارس، مدیر و اولیای دانش آموزان در زمینه عرضه مواد غذایی در پایگاه تغذیه سالم باید فعالانه برخورد و نظارت داشته باشند به شکلی که لیست اقلام مجاز و غیرمجاز مواد غذایی را در معرض دید دانش‌آموزان قرار دهند.

به گفته وی، فرآورده‌های غلات حجیم شده، یخمک، نوشابه، ساندویچ‌های سوسیس، کالباس، ناگت، فلافل، پیتزا، آب نبات، سمبوسه، پیراشکی و سایر مواد غذایی ناسالم که ارزش غذایی کمی دارند نباید در دسترس کودکان باشد و یا در بوفه مدارس عرضه شود، ضمناً ضروری است که از عرضه هر نوع محصول غذایی بدون بسته‌بندی و یا محصولاتی که فاقد پروانه ساخت و کد بهداشتی و تاریخ مصرف هستند جلوگیری شود.

فزونی فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا استریلیزه، از نوع کم چرب و کم نمک به‌صورت بسته بندی تک نفره مثل ماست، پنیر، بستنی ساده (به‌جز بستنی یخی)، شیر ساده، شیر برنج و فرنی بسته بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی، خشکبار و انواع مغزهای بسته‌بندی دارای مجوز بهداشتی از قبیل توت خشک، انجیر خشک، انواع برگه‌ها، خرما، کشمش، انواع میوه‌های خشک، گردو، بادام، مغز تخمه‌های کم نمک، نخودچی، برنجک، گندم برشته شده، کلاب‌های سالم نان پنیر و گردو، نان، پنیر و خرما و نان و تخم مرغ را به شرط آن که همه مواد عرضه شده دارای بسته بندی بهداشتی با مجوز وزارت بهداشت باشند، برای عرضه در بوفه‌های مدارس پیشنهاد کرد.

وی تاکید کرد: والدین برای دریافت مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی رایگان برای فرزندان‌شان می‌توانند به واحدهای تغذیه نزدیک‌ترین مراکز خدمات جامع سلامت به محل سکونت مراجعه کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید