جماران؛

استرس چه بلایی سرمان می آورد؟

استرس مزمن اثرات مضری بر بدن دارد و به طرق مختلف عمل می کند، زیرا فشار خون را به سطوح بالا می برد و به قلب آسیب می رساند و در ایجاد دیابت، آسم و اختلالات گوارشی نقش دارد و سطوح بالای استرس ممکن است روند پیری را تسریع کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از مجله سلامتی از جمله مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش استرس:

بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی شامل گروهی از بیماری ها می شود که قلب یا عروق خونی را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس مزمن به سه مورد از شایع ترین بیماری ها کمک می کند: آترواسکلروز (انباشته شدن رسوبات چربی در دیواره رگ ها)، حملات قلبی و فشار خون بالا. استرس همچنین می تواند باعث فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب، انقباضات زودرس بطنی و سایر آریتمی ها (ریتم غیر طبیعی قلب) شود.

فشار خون

ترشح هورمون های استرس باعث می شود ضربان قلب شما سریعتر شود و فشار خون شما افزایش یابد. اغلب، این افزایش موقتی است. پس از رفع تهدید، ضربان قلب کند می شود و فشار خون کاهش می یابد. اما اگر پاسخ استرس به طور مکرر تحریک شود، فشار خون ممکن است به طور مداوم بالا بماند. با گذشت زمان، قلب ضعیف می شود و به عنوان یک پمپ کارایی کمتری پیدا می کند - وضعیتی که به عنوان نارسایی قلبی شناخته می شود.


استرس

اختلالات دستگاه گوارش

دستگاه گوارش به احساسات بسیار حساس است و عصبانیت، اضطراب، غم و شادی می‌تواند باعث ایجاد علائم گوارشی و سایر علائم روده شود.

دیابت

استرس می تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند، مشکلی که اگر از رفتارهای ناسالم برای کاهش استرس استفاده کنید بدتر می شود. حفظ سطح قند خون در برخی پارامترهای تعیین شده توسط پزشک می تواند به شما در پیشگیری یا کاهش بسیاری از عوارض ناشی از دیابت کمک کند.

آسم

سیستم عصبی خودمختار که برونشیول های ریوی را منقبض و گشاد می کند، به شدت به استرس حساس است. برانگیختگی شدید - چه از یک تهدید بالقوه، اخبار ناراحت کننده یا یک رویارویی عاطفی - می تواند باعث انقباض برونشیول ها شود و حرکت هوا به داخل و خارج را دشوارتر کند.

در نتیجه، استرس و احساسات شدید، مانند ترس یا خشم، می‌تواند باعث حملات آسم (قسمت‌های تنگی نفس و خس‌خس سینه) در برخی از افراد مبتلا به آسم شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید