میرموسی انیران روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس این کار با توان و ظرفیت های کارشناسان امر در مدت 6ماه بدون واگذاری به پیمانکار انجام گرفت و به لحاظ اقتصادی نیز صرفه جویی شد.
وی اظهار کرد: این ترمیم و مرمت برای سال های بعدی ماندگار خواهد شد که یک پیوستگی و جلوه خاصی را در کل مجموعه و برای بازدید کنندگان و مخاطبان فراهم می کند.
انیران خاطرنشان کرد: این نوع کارهای مهم و اثرگذار در مجموعه های میراث جهانی امکان نوشتن یادگاری و آسیب را به شدت کاهش می دهد، هر چند برخی افراد نا آگاهانه به چنین کاری مبادرت می کنند که چندان خوشایند نیست.
وی تاکید کرد: در صورت توجه و رسیدگی به بنا در حوزه های مختلف ، از قبیل حفاظت، مرمت و ساماندهی امکان انجام چنین کاری مخدوش و آسیب رساندن به اثر تقلیل می یابد.
این مسئول بیان کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته، مرمت رواق بیرونی این اثر ارزشمند تاریخی کشور و این استان طی چهار ماه آینده توسط کارشناسان امر انجام خواهد گرفت که در مجموع در چشم انداز بهتر این مجموعه اثر گذار خواهد بود.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: طی سال جاری مرمت و خوانا سازی مجموعه ارگ و برج بارو انجام خواهد شد که این کار در جهت حفظ و تثبیت اهمیت بسزایی دارد که باید در بناها و سایت های تاریخی لحاظ شود.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون این کار پس از انجام فرآیندها به بخش خصوصی واگذار شده و خوانا سازی ضلع جنوبی برج و باروهای ارگ شهر سلطانیه نیز آغاز شده که در حال انجام است و با توجه به قرار داد منعقده پیمانکار موظف است تا پایان تابستان سال جاری این بخش را به اتمام برساند.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 140 هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با 30 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.