به گزارش ایرنا، این محل همواره در روز آخر هفته /جمعه/ مملو از فروشندگان انواع پرندگان می شود و افراد علاقه مند بسیاری از پیر و جوان به منظور بازدید و خرید به این مکان مراجعه می کنند.
یکی از مراجعین به این بازار گفت: به منظور خرید یک قطعه خروس محلی به این مکان آمده ام و هنوز خروس مناسب و به درد بخور پیدا نکرده ام.
وی اظهار کرد: از موضوع احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای مرغی اطلاعی ندارم اما به دنبال کبک و قطعه خروس سرحال و سرزنده می گردم.
یکی از خریداران مرغ و خروس نیز گفت: خروسی را به منظور استفاده از گوشتش خریدم و حال منتظرم تا فروشنده آن را ذبح کرده و تحویلم دهد.
وی افزود: هراز چندگاهی برای خرید مرغ و خروس به این مکان می آیم و هیچ ترس و واهمه ای نیز از بیماری آنفلوآنزا ندارم و معتقدم که با پختن گوشت، میکروب ها و ویروس ها از بین می روند و تاکنون نیز مشکلی ایجاد نشده است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: هرچند تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای مرغی در زنجان مشاهده نشده است اما باید فروشندگان و خریداران به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
علی قره چه لو افزود: روزهای جمعه، کارشناسان و عوامل یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان برای بازدید و جلوگیری از تخلفات احتمالی به این محل سر می زنند و تاکنون نیز موردی از ابتلا پرندگان و مرغ و خروس ها به این بیماری گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه بازرسان دامپزشکی زنجان نیز به خاطر احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای مرغی بر عرضه پرندگان و مرغ و خروس ها در این محل نظارت می کنند، اظهارکرد: در زمان حاضر فروشندگان در پارک اصغریه که در قسمت شمالی خیابان خیام است گرد هم می آیند و شهرداری قصد دارد این محل را به مکانی جدید منتقل کند تا با ساماندهی بهتر، راه نظارت و بازرسی را هموارتر کند.
قره چه لو افزود: با انتقال و ساماندهی بازارچه عرضه پرندگان، می توان نظارت بهتر و بیشتری به این مکان داشت و در صورت مشاهده پرندگان بیمار، آنها را جمع آوری و در محلی مناسب و به صورت بهداشتی معدوم کرد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر سدهای مختلف زنجان ازجمله سد گلابر واقع در ایجرود، میزبان بیش از 2 هزار قطعه انواع پرندگان وحشی ازجمله اردک، غاز، خوتکا و حواصیل است و تاکنون نیز مورد مشکوکی دال بر وجود بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و گزارش نشده است.
فروشندگان در این نقطه از شهر، پرندگان و حیواناتی چون سگ، خرگوش، همستر، سنجاب، بره گوسفند و بز، کبوتر، کبک، بلدرچین، اردک، غاز ، بوقلمون، مرغ، خروس و جوجه، پرنده های زینتی و حتی میوه هایی چون نارنگی، پرتقال و سیب نیز به خریداران عرضه می کنند.
در این میان، بازار دلالی ها نیز داغ است و برخی افراد سعی دارند از این طریق، خرجی خود و خانواده را برای گذران زندگی درآورند هرچند عده ای از فروشندگان با این کار مخالف هستند و می گویند که با این کار، بازار خرید و فروش لطمه می بیند.
یک فروشنده مرغ و خروس گفت: سعی بر این است که مرغ و خروس سالم و سرحال را به مشتری عرضه کنم و چون در این کار به نوعی زبده و کارکشته شده ام با یک نگاه مختصر می توانم بیمار بودن مرغ و خروس ها را تشخیص دهم.
وی افزود: برخی افراد مرغ و خروس و بوقلمون های خریداری شده را در همین مکان ذبح می کنند که این به لحاظ بهداشتی خوب نیست و بهتر است در مکانی مناسب و با چاقویی پاک و بهداشتی این کار را انجام دهند.
عده ای نیز که علاقه مند به جنگ خروسها هستند در نقطه ای خلوت تر و اندکی دورتر از محل خرید و فروش حیوانات و پرندگان جمع شده، این جنگ را به راه می اندازند و از این طریق پولی به جیب زده و خروس برنده را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.
برخی فروشندگان نیز در صورت درخواست مشتریان مرغ، خروس، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین، کبک و کبوترهای خریداری شده را ذبح می کنند و برای این کار مبلغی به عنوان حق الزحمه دریافت می کنند.
در این مکان، خود فروشندگان و خریداران تعیین کننده نرخ هستند و صبح ها قیمت ها کمی بالاتر است ولی در ساعات ظهر که محل رفته رفته خلوت می شود سعی می کنند با خریداران کنار بیایند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.