رسول همتی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چهار باب این ایستگاه‌ها کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته، مستقر و داده‌های وضعیت جوی در ۴۹ ایستگاه مابقی نیز به صورت خودکار اندازه‌گیری می‌شود و متاسفانه شهرستان‌های ایجرود و سلطانیه، فاقد ایستگاه خودکار هستند.

وی با تاکید براینکه در فصل ورود سامانه های جوی به منطقه هستیم و این اداره کل این نشست را به منظور تعامل و همکاری بهتر و بیشتر با اصحاب رسانه‌های گروهی برگزار کرد، اظهار داشت: ‌تلاش می‌شود اخبار وضعیت جوی این استان به شکل دقیق و سریع به رسانه‌ها، اعلام شود.

همتی بر لزوم بازنگری و هماهنگی در اطلاع رسانی وضعیت جوی و هشدارهای مربوط، تاکید کرد و با بیان اینکه افراد، فعالیت و کارهای خود را بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته و اخبار اعلام شده از سوی رسانه های گروهی، وفق می‌دهند، تصریح کرد: هواشناسی بطور ۲۴ ساعته مشغول به ثبت اطلاعات جوی است هیچ وقفه و یا تعطیلی نیز در کار نیست.

وی با اشاره به اینکه در مدت پنج دقیقه، میلیون‌ها داده هواشناسی و به یک زبان ریاضی (اعداد) رد و بدل می‌شود و همه دنیا آن را می‌فهمند افزود: اطلاعیه‌های هواشناسی در مواقع بارندگی‌ها، بسیار مهم است و می تواند در آمادگی و جلوگیری از بلایای ناشی از وضعیت جوی حاکم، اثربخش باشد.

همتی به سه اصل مهم پیش بینی هواشناسی اشاره کرد و ادامه داد: قطعیت رخداد هیچ پدیده ای در جهان، به صورت ۱۰۰ درصد نیست و پیش بینی ها همواره با خطا همراه است و طول مدت پیش بینی نیز در ایجاد خطا موثر است به طوریکه با محدود شدن فاصله زمانی درصد خطا نیز کمتر می شود.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با تاکید براینکه علم پیش بینی، علمی بسیار حساس و مسوؤلیت‌پذیر است،گفت: پیش بینی‌ها انواع مختلف دارد که می تواند ساده لوحانه، قیاسی، توافقی و مخاطره پذیر (ریسک پذیر شدید) باشد و هر پیش بینی را نباید در فضای مجازی استفاده کرد.

همتی با اشاره به اینکه پیش بینی ها باید به صورت هوشمندانه باشد، افزود: هواشناسی، متولی وضعیت آب و هوایی است و پیش بینی ها، هشدارها و اخطاریه‌ها در خصوص وضعیت جوی باید از سوی ادارات هواشناسی صورت گیرد.

وی به میزان بارندگی های امسال اشاره کرد و با بیان اینکه به کاهش حجم بارش ها، میزان آب سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: امسال (اول مهر تا ۱۸ آذر ماه) در مجموع بطور میانگین ۹۸ میلیمتر در این استان بارش داشتیم که در مدت مشابه پارسال ۷۷ میلیمتر بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.