حجت الاسلام عنایت الله شامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصل عزاداری بر جریان قیام عبدالله حسین در روز عاشورا سنتی است که توسط  ائمه اطهار (ع)  در زمان امام صادق (ع) و امام رضا (ع) پایه ریزی کرده و محفل عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) را بنا نهاده اند که رمز ماندگاری کربلا در طول تاریخ  نیز همین  عزاداری ها و ذکر مصائب است.

وی اظهار داشت: بر این اساس باید حافظ آن بود و به نسل های آینده نیز منتقل کرد و  در این میان  بحث جریان ذکر حوادث و تحلیل حادثه کربلا  اهمیت دارد و مصائبی که به اهل بیت (ع) در رروز عاشورا   وارد شد، به چه دلیل بوده و ابعاد مختلف این مساله باید بازگو شود.

این مسئول ادامه داد: به این مهم توجه داشت که گریه و زارای بیان احساسات قلمداد می شود که بطور معمول در روند زندگی بشر، لحظه و آنی بوده و در این میان ماندگاری بحث حفظ هویت جریان کربلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام شامی  گفت:  ذکر لحظات زیبای امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان در روز عاشورا و نقش اهل بیت و  در بعد از جریان حادثه کربلا که در اصطلاح معرفت است، اهمیت بسزایی دارد.

  وی یاداوری کرد: بر این موضوع  تاکید شده که زیبایی هایی زندگی امام حسین (ع) در روز عاشورا ، قساوت انسانهایی که از مسیر خداوند دور شدند بطوری که نوه پیامبر  و یاران وی را به شهادت  رسانده و یاران و فرزندان این امام بزرگوار را  را اسیر می کنند که در  این برهه انسانی که نگاه عمیق نسبت به موضوع نداشته باشد وتابع احساسات باشد نمی تواند به معرفت لازم برسد.

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان زنجان  ادامه داد: بر این مبنا باید در منابر، مجالس و روضه به بحث جریان کربلا نه از روی احساس بلکه معرفت شناسی باشد  و هر چقدر این مهم قوی تر باشد، یک صیانت را بر انسان ایجاد می کند، که خلاف حرکت یاران امام حسین قدم بر نداریم و  اینکه گریه کردن بر امام حسین (ع) مسیر را مشخص می کند که این مهم به سر انجام خوب و سعادت دنیایی و آخریت منتهی می شود.

حجت الاسلام شامی ادامه داد:  خرافات، حرکت امام حسین را  تضعیف کرده و همان هدفی که را در واقع  همان اگاهی، معرفت و شناخت، حقیقت از باطل را تضعیف می کند و  در این ارتباط  مداحان، منبری گویان، روضه خوانان با این موضوع به  شدت مقابله کنند.

وی یادآوری کرد: متاسفانه امروز تسلیم احساسات شده ایم، احساسات معرفت و آگاهی  ایجاد نمی کند، صرف تحریک احساسات در مقابل مبارزه با ظلم بی عدالتی اجتماعی و انحرافات یک امر ارزشی و طبیعی  است.

این مسئول تاکید کرد: صرف تحریک احساسات معرفت افزایی ایجاد نمی کند و به این نکات توجه داشت که امام حسین (ع) در روز عاشورا چه حرکتی را انجام داد، چه  ارتباطی ا خانواده  و دوستان و یاران خود داشت این مسائل را باید بر جسته کرد و به مخاطبان بازگو کرد.

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان زنجان  ادامه داد:  امام حسین  (ع)   در واقعه عاشورا اولین فردی را که از خاندان  بنی هاشم به جنگ فرستاد فرزند خود  بود  که حکمت، دلیل و منطق  دارد و این مساله مهمی  است و در واقع ایثار را  ایشان از خودشان آغاز کردند.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.