ناصر فغفوری روز یکشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، اظهار داشت: در ماه گذشته، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تُن برای صنف و صنعت و یک هزار و ۱۰۰ تن نیز برای مصرف خانوار توزیع شد.

وی افزود: سهم خانوارها در سهمیه مرداد به یک هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافت که نسبت به جمعیت استان، یک کیلو و ۶۰۰ گرم به ازای هر نفر در ماه می‌شود.

فغفوری خاطرنشان کرد: شکر هم به صورت بسته‌بندی و هم روزانه تا ۴۰ تن توسط اتحادیه خوار و بار فروشان به بازار، تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: شکر مصرفی برای صنف و صنعت نیز به قیمت ۳۴ هزار ریال برنامه‌ریزی شده و محدودیتی در این حوزه وجود ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: واحدهی تولیدی نیز در شرایط حاضر باید مصرف یک و نیم ماه خود را در انبار داشته باشند که موجودی آن‌ها کمتر از یک ماه است اما بازار، ثبات خوبی در قند و شکر دارد.

وی اظهار داشت: گوشت منجمد موجود در استان نیز با اولویت شهرستان‌های محروم توزیع شده و اکنون نیز مقداری موجود است که جهت تامین نیازهای مردم، چند روز مانده به عید سعید قربان توزیع خواهد شد.

فغفوری خاطرنشان کرد: متوسط قیمت مرغ گرم به ازای هر کیلوگرم در استان‌های همجوار ۱۴۹ هزار و ۵۰۰ ریال و در کل کشور ۱۴۳ هزار ریال و آخرین قیمت در استان زنجان ۱۴۷ هزار ریال بود که با تلاش و تدابیر لازم در حال کاهش بوده و باید به قیمت مصوب ۱۲۹ هزار ریال برسد.

خرید تضمینی گندم کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به خرید گندم، گفت: تا کنون ۱۵۱ هزار تن خرید تضمینی و ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن نیز خرید توافقی انجام شده و مجموع آن‌ها ۱۶۲ هزار و ۷۰۰ تن می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۶۸ هزار تن بود، کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد.

حسین جعفری اظهار داشت: بارش‌های ابتدای سال، خوب بود اما در خرداد کاهش یافت و گرمای هوا نیز در کاهش گندم موثر بود.

وی افزود: با کاهش گندم و کاهش فروش تضمینی توسط کشاورزان، مشکل عمده در متضرر شدن سیلوها و مراکز نگهداری گندم است.

جعفری در خصوص کاهش جوجه‌ریزی، گفت: جوجه‌ریزی در این مقطع از سال به دلیل گرمای هوا در کل کشور کاهش می‌یابد که امسال مشکل بیماری پرندگان در برخی مناطق نیز روال کاهش را تشدید کرد.

وی افزود: جوجه‌ریزی استان در خرداد جاری یک میلیون و ۸۶۵ هزار قطعه بود که نسبت به خرداد سال گذشته ۱۱ درصد افزایش دارد.

جعفری ادامه داد: همچنین جوجه‌ریزی در تیر نیز ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار قطعه بود که نسبت به تیر سال ۹۷ که یک میلیون و ۹۳۰ هزار قطعه بود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در سال ۹۷ ماهانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در اقلام اساسی نیز با توجه به آرام شدن فضا از ماه تیر، توزیع گوشت نداشتیم اما در مجموع در سال جاری ۱۵۴ تُن گوشت منجمد و گرم گوسفندی توزیع شده و بازار متعادل بوده است.

وی اظهار داشت: جمعیت دام سبک در کشور و استان به طور محسوس، افزایش یافته و به این دلیل، انتظار کاهش قیمت گوشت قرمز را داریم.

جعفری با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۱۱ هزار و ۱۸۸ تن انواع نهاده‌های دامی توزیع شده است، افزود: این میزان شامل سه هزار و ۵۶۲ تن ذرت و بیش از هفت هزار و ۶۲۵ تن سویا است.

قیمت‌ها ثبات ندارد

فرماندار خدابنده نیز با بیان اینکه جلسات ستاد تنظیم بازار این شهرستان به صورت هفتگی تشکیل می‌شود، گفت: کمبودی در بازار نداریم ولی مشکل در ثبات قیمت‌ها بوده و واحدهای تولیدی، قیمت‌ها را هفتگی تغییر می‌دهند.

ایوب بیگدلی اظهار داشت: خدابنده، پنج هزار و ۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه، ۱۳ اتحادیه صنفی، ۲ بازرس اصناف و ۲ بازرس صنعت، معدن و تجارت دارد.

وی با اشاره به نظارت و بازرسی‌های چهار ماه اول سال جاری، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۹۷۰ مورد بازرسی انجام و ۱۳۴ پرونده به ارزش ریالی هشت میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

بیگدلی تصریح کرد: از مجموع ۹۷ مورد گزارش و شکایات مردمی واصله نیز ۳۹ مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

فرماندار خدابنده گفت: تا کنون ۲۵۲ تن قند، ۵۱۱ تن شکر برای مصرف خانوار، ۱۲۷ تن برای قنادی‌ها، ۲۰ تن برای تولیدکنندگان بستنی و ۹۷ تن نیز برای زنبورداران شهرستان توزیع شده است.

وی افزود: ۷.۵ تن گوشت منجمد و سه هزار و ۲۰۰ کارتن کاغذ نیز با هماهنگی لازم جذب و در پنج مرحله با اولویت مراکز آموزشی، ادارات و واحدهای کپی توزیع شده است.

بیگدلی اظهار داشت: تا کنون ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن خرید تضمینی، ۶ هزار و ۲۰۰ تن خرید توافقی و سه هزار و ۲۰۰ تن نیز خرید بذری گندم در این شهرستان صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: ۸۰ هزار هکتار از اراضی خدابنده، درو شده و ۶۰ هزار هکتار نیز باقی مانده است.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.