بهنام اوجاقلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از توسعه باغ ها در سطح استان زنجان به دلیل کمبود آب هیچ حمایتی نمی شود چرا که میزان توسعه باغ های استان به حدی رسیده که شرایط لازم برای ادامه آن وجود ندارد، اما اصلاح، احیا، هرس و مدیریت باغ، حفظ، تغذیه و افزایش تولید در سطح و ارتقای عملکرد مهمترین برنامه های جهادکشاورزی است.
وی تاکید کرد: اما در حال حاضر با توجه به وجود ظرفیت در استان برای گشت درختان گردو، گلابی، پسته، گیاهان دارویی و گل محمدی یارانه پرداخت و از فعالان در این بخش حمایت می شود و هم اکنون شرایط کشت پسته در بخشی از شهرستان ماهنشان و زنجان در مرز با این شهرستان مستعد است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه و یکدست کردن باغ های گلابی در استان نیز از دیگر برنامه های حمایتی در بخش باغبانی از کشاورزان استان به شمار می رود چرا که شرایط منطقه مساعد برای کشت این محصول است.
به گفته اوجاقلو از کشاورزانی که از رقم دیربرگ ده گلابی برای توسعه باغ های گردو استفاده کنند نیز شامل حمایت و دریافت یارانه می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان زنجان سال های سال شاهد سرمازدگی درختان از جمله گردو هستیم برای جلوگیری از خسارت این پدیده به باغداران گردوهای ارقام قدیمی با رقم دیربرگ ده پیوند زده می شود و یا در احداث باغ جدیدی باید از رقم جدید آن کاشته شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: نوع دیر برگ ده گردو شامل چنلر، پتدرو و فرانکوت است که در برابر سرما مقاومت دارند و با مناسب شدن شرایط جوی اقدام به باز کردن گل و رشد و نمو می کنند.
اوجاقلو خاطرنشان کرد: باغدارانی که اقدام به نوسازی و بازسازی درختان باغ های قدیمی کنند نیز توسط جهادکشاورزی استان زنجان حمایت و به آنها یارانه پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: باغدارانی که درختان باغ آنها قدیمی و آب، کود و آفتاب قابل توجهی استفاده می کنند اما عملکرد مطلوبی ندارند، می توانند به جهادکشاورزی در شهرستان ها مراجعه و درختان قدیمی را جایگزین نهال های جدید با ارقام جدید و کارآیی بالا کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: باغداران می توانند برای کشت هر یک از محصولات بیان شده، نهال مورد نیاز را از نهالستان های استان خرید و در قبال آن فاکتور دریافت کنند.
اوجاقلو ادامه داد: باغداران این فاکتور را برای تشکیل پرونده و پرداخت یارانه به جهادکشاورزی شهرستان خود تحویل دهند.
وی از فعالیت 9 نهالستان در استان زنجان خبرداد و افزود: در این نهالستان نهال های دانه دار و هسته دار تولید می شود که از این تعداد سه نهالستان فقط برای تولید زیتون و در شهرستان طارم است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سالانه بیش از 800 هزار اصله نهال در سطح استان تولید و بخشی از آن وارد بازار زنجان و بخش قابل توجهی نیز به دیگر استان ها فروخته می شود.
به گزارش ایرنا، استان زنجان 68 هزار هکتار باغ دارد که از این میزان 19 هزار و 15 هکتار برای زیتون، 16 هزار هکتار انگور و 9هزار و 700 هکتار نیز برای سیب است.
54 هزار هکتار باغ نیز در استان در حال وارد شدن به مرحله باردهی است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.