به گزارش ایرنا، سیدعلی شفیعی روز پنجشنبه در جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای راهبردی جمعیت استان با اشاره به اینکه تاکنون برای 603 هزار و 238 نفر در استان کارت هوشمند ملی صادر شده است، افزود: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال جاری اعتبار دارند.
وی جمعیت استان بر اساس سرشماری سال 1395 را یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: 67.3 درصد این جمعیت شهری و 32.7 درصد جمعیت استان، روستایی هستند.
شفیعی ادامه داد: 50.6 درصد جمعیت استان را مردان و 49.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با بیان این که مهلت قانونی ثبت ولادت 15 روز است، گفت: 20 هزار و 185 ولادت در سال 96 به ثبت رسیده که زنجان از لحاظ ثبت در مهلت قانونی رتبه 11 در کشور را دارد.
وی افزود: 9 هزار و 615 ازدواج و 2 هزار و 412 طلاق نیز در سال 96 در استان به ثبت رسیده است.
این مسئول با بیان این که خدمات ثبت احوال در استان تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته است، گفت: 200 هزار نقطه برخط در کشور از این خدمات استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: خدمات ثبت احوال در استان به صورت سکونت‌محور بوده و در نزدیک‌ترین اداره ثبت احوال منطقه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به مرکز استان نیست.
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به سوم دی مصادف با یکصدمین سال تاسیس ثبت احوال، گفت: شعار امسال این سازمان 'یکصد سال تلاش، مدیریت هوشمند به مدیریت ایرانیان' است.
وی افزود: مقررات تشکیل اداره احصائیه سجل و احوال در بیستم آذر سال 1297 تهیه و نخستین شناسنامه در سوم دی همان سال به نام فاطمه ایرانی صادر شده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: این اداره در سال 1355 به نام سازمان ثبت احوال تغییر یافته و برخی وظایف و آئین‌نامه‌ها در سال 1363 بازنگری شده است.

** عدم تمایل به ازدواج و باروری، ریشه در مکاتب پوچ‌گرایی دارد
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان این که عدم تمایل به ازدواج و باروری، ریشه در مکاتب پوچ‌گرایی دارد، گفت: کشوری مانند آلمان، مشکل اقتصادی نداشته اما با نرخ منفی رشد جمعیت روبه‌رو است.
فرامرز نیک‌سرشت افزود: معنویت یعنی اعتقاد به ماورا و باورهای اعتقادی که باید این موضوع در کنار مسائل اقتصادی به جوانان آموزش داده شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌ها 25 سال در کشور سنگارپور به رغم اعمال سیاست‌های تشویقی مانند افتتاح حساب بانکی برای نوزادان، تامین بیمه عمر، بخشودگی مالیاتی، مرخصی زایمان و تامین مسکن اتفاق خاصی رخ نداده و جمعیت رشد نکرده است.
نیک‌سرشت ادامه داد: در حالی که این امکانات و تسهیلات در مناطقی وجود نداشته اما رشد جمعیت بسیار بالا است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان خاطرنشان کرد: برخی زوجین به‌رغم شرایط مطلوب اقتصادی به‌صورت آگاهانه تمایلی به باروری ندارند که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مسائل اقتصادی مانند اشتغال و مسکن نیز مهم است اما باید سیاست‌های منطقی برای باروری و افزایش جمعیت در نظر گرفته شود.

** طرح افزایش ازدواج تدوین می‌شود
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در این جلسه گفت: طرح افزایش ازدواج به دستور استاندار زنجان در حال تدوین است که از همه دستگاه‌های متولی تقاضا می‌شود که در بحث کارشناسی و موضوعات مختلف برای تدوین این طرح کمک کنند.
مسیح‌الله سلطانی افزود: 69.4 درصد جمعیت استان در سن 15 تا 64 سال یعنی سن فعالیت و نیروی کار قرار دارند.
وی با بیان این که رشد جمعیت استان طی 11 سال گذشته، منفی بوده است، خاطرنشان کرد: رشد جمعیت در سال 95 منفی 3 درصد بوده و در سال 96 بهبود یافته یافته اما همچنان منفی است.
سلطانی اظهار داشت: پوشش بیمه اجباری، اختصاص مرخصی استحقاقی به پدران، پرداخت وام قرض‌الحسنه برای فرزندان سوم به بعد، اختصاص حق عائله‌مندی برای زنان و ترویج زایمان طبیعی از جمله سیاست ‌های تشویقی برای افزایش جمعیت در استان است.
وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم نگرانی از آینده فرزندان است که سبب عدم تمایل به فرزندآوری شده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

** تابع مطلوبیت جمعیت، ذهنی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: تابع مطلوبیت جمعیت، ذهنی بوده و به مسائلی مانند شرع، ملاحظات اجتماعی، اعتقادات، سواد و شغل بستگی دارد.
شهرام طهماسبی افزود: شاید بازار را بتوان با عرضه و تقاضا تغییر داد اما جمعیت اینگونه نبوده و تابع تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
وی با بیان این که اقتصاددانان معتقدند حکومت‌ها باید 2 پارامتر را جدی بگیرند، افزود: این 2 پارامتر، پول و جمعیت است که در صورت دستکاری معمولا حالت بدون بازگشت دارند.
طهماسبی با اشاره به این که هدف از ابلاغ سیاست‌های جمعیت، افزایش نرخ باروری است، خاطرنشان کرد: تحکیم بنیان خانواده، بومی‌سازی سبک زندگی، ارائه تسهیلات، تامین سلامت جامعه، تغدیه سالم، پیشگیری‌های اجتماعی و توانمندسازی جمعیت در سن کار در فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت تاثیر دارند.
وی بخشی از افزایش جمعیت را با تفکرات آمایش سرزمین مرتبط دانست و تصریح کرد: آنچه که در این تفکرات باید اتفاق بیفتد این است که آیا نرخ رشد جمعیت در تمام مناطق کشور، پخش می‌شود در حالی که اینطور نیست و یک‌سوم جمعیت کشور در تهران و حومه آن هستند.
طهماسبی، ادامه داد: ظرفیت‌های زیستی، توان اکولوژی و مدیریت مهاجرت‌ها نیز از عوامل دیگر باروری هستند.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.