به گزارش ایرنا والیبال آبادان در گذشته ای نه چندان دور از قطب های والیبال کشور به شمار می رفت و دوران طلایی این رشته ورزشی به دهه 50 با ملی پوشانی همچون منصور کلهری، محمد موسوی، علی مهدوی، سعید محمودی بر می گشت.
جنگ تحمیلی مانع پیشرفت بیشتر این رشته ورزشی پرطرفدار در آبادان شد و پس از آن نیز والیبال در آبادان با کمبود امکانات و حتی سالن روبه رو شد تا دیگر دوران طلایی آن تکرار نشود.
با از بین رفتن زیرساخت های ورزشی در آبادان در دوران جنگ تحمیلی، مشکلات زیاد، بلندقامتان این شهر را از اوج دوباره بازداشت.
کمبودهای سالن اختصاصی والیبال برای برگزاری تمرین و مسابقات سال ها ورزشکاران این رشته ورزشی را در آبادان با مشکل روبه رو کرد و مسابقات استانی یا کشوری در این شهر به دلیل نبود سالن برگزار نمی شد.
اما در 6 ماه اخیر با برگزاری مسابقات استانی و باشگاه های آبادان در 2 بخش آقایان و بانوان و حضور تیم پالایش نفت آبادان در لیگ دسته اول کشور اکنون این رشته ورزشی در این شهر جان تازه ای گرفته و گام به سوی پیشرفت برداشته است.
محمد موسوی یکی از پیشکسوتان و ملی پوشان سابق والیبال در آبادان با اشاره به دوران طلایی این رشته ورزشی می گوید: والیبال در آبادان پیشینه زیادی دارد ولی جنگ تحمیلی و پس از آن نبود امکانات و زیرساخت ها راه های پیشرفت را بر این رشته ورزشی جذاب و پرطرفدار بست.
وی افزود:در دهه 50 هیچ تیمی در ایران نمی توانست به راحتی برابر تیم آبادان صف آرایی کند و می توان این دهه را بهترین دوران والیبال آبادان نامید.
این پیشکسوت والیبال آبادان اظهار کرد:در آن زمان امکانات برای والیبال مهیا بود و در کنار فوتبال برای ورزش آبادان افتخار آفرینی می کرد ولی پس از آن دیگر خبری از امکانات و زیر ساخت ها نشد.
موسوی افزود:پس از سال ها افت این رشته ورزشی در آبادان اکنون والیبال در این شهر زنده شده و با آینده نگری و ایجاد برخی زیرساخت می توان آینده والیبال در این شهر را روشن دید.
نرگس سجادیان یکی از مربیان والیبال بانوان نیز می گوید:در اینکه والیبال آبادان گذشته و پیشینه خوبی داشته شکی نیست ولی باید برای نگاه ها و تصمیمات را برای پیشرفت به سوی آینده برد.
وی اظهار کرد:والیبال آبادان پس از جنگ تحمیلی با مشکل زیرساخت ها و امکانات و نیز بودجه روبه رو شد ولی اکنون اقدامات شایسته ای از جمله گرفتن سالن و برخی امکانات انجام شده اما باز هم برای پیشرفت باید خانه والیبال در این شهر اقدام شود در غیر اینصورت نباید انتظار پیشرفت داشت.
وی افزود:سال ها بود در آبادان مسابقات والیبال برگزار نمی شد ولی اکنون تیم آبادان در لیگ یک کشور حضور دارد و در مسابقات استانی نیز نماینده خوبی داریم ولی مهمترین رویکرد هیات والیبال باید جوانگرایی و برنامه ریزی برای آکادمی ها و کشف استعدادها باشد.
یک والیبالست آبادانی نیز می گوید:والیبال در آبادان در این چند سال بدون حامی فعالیت می کرد و مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات و سالن باعث جلوگیری از تمرین ما می شد.
سعید شرفیان افزود:در آبادان به جز پالایشگاه که به لحاظ امکانات و بودجه مشکلی احساس نمی کند دیگر باشگاه ها با سخت ترین شرایط فعالیت می کنند.
وی گفت: با چنین شرایطی راه پیشرفت غیر ممکن است و باید ابتدا با ایجاد زیرساخت ها مانند سالن و همچنین تهیه امکانات اولیه مانند توپ و تور و همچنین لباس تمرینی و با شرکت در مسابقات مختلف استانی گام به سوی پیشرفت برداشت هر چند که در این چند وقت اخیر مسابقات مهمی در آبادان برگزار شده که منجر به پیشرفت والیبالیست های آبادانی شده است.

** والیبال آبادان در انتظار بازگشت به اوج
رییس هیات والیبال آبادان در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد:والیبال آبادان استعدادو ظرفیت بسیار خوبی دارد که می توان با در اختیار داشتن امکانات و زیرساخت ها به پرورش این استعدادها اقدام کرد.
احمد مقدم اظهار کرد:مهمترین مشکل والیبال آبادان نداشتن خانه والیبال است زیرا برای تمرین و حتی برگزاری مسابقات با مشکل سالن روبه رو هستیم.
وی افزود:البته در چند ماه اخیر با میزبانی مسابقات استانی و برگزاری لیگ دسته اول در آبادان سعی در ایجاد انگیزه بین والیبالیست های آبادانی شده است.
رییس هیات والیبال آبادان با اشاره به راه اندازی مدارس آکادمی در این شهر گفت:از راه هایی که می توان استعدادها را شکوفا کرد ایجاد آکادمی است که از 6 ماه گذشته در سطح شهر و نیز پالایشگاه آبادان ایجاد شده است.
مقدم افزود:همچنین برای شناخت استعدادهای والیبال آبادان با آموزش و پرورش به توافق رسیدیم تا با برگزاری مسابقات بین آموزشگاه ها و مدارس این استعدادها را کشف کنیم و در اختیار هیات قرار دهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون 120 والیبالیست مرد و زن در هشت باشگاه و در رده های سنی مختلف در آبادان مشغول به فعالیت هستند.
رییس هیات والیبال آبادان گفت:نبود حامی مالی رسیدن به این هدف را بسیار مشکل کرده و امیدواریم سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان متولی اصلی آبادان از هیات والیبال آبادان حمایت کند.
7104/7165 / 6037
خبرنگار: مسعود گادار** تنظیم کننده:حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.