این نخستین بار در تاریخ بشریت نیست که چنین بلا و امراضی در سرتاسر این عالم خاکی همه گیر یا به بیان علمی اپیدمی و پاندمیک می شود، با نگاهی گذرا بر تاریخ دنیا و کشور خودمان، می بینیم در برهه های مختلف زمان از بیماری های عفونی و میکروبی گرفته تا بیماری های ویروسی و قارچی بروز کرده و مردم را برای بقا درگیر کرده اند.

البته مقایسه امروز با گذشته  اندکی به دور از منطق است چراکه علم پزشکی با رشد سریع خود توانسته بر بسیاری از میکروبها و عوامل بیماری زا غلبه کند ولی اکنون که با ویروس‌ی مواجه هستیم که علم هنوز روشی برای مقابله و درمان آن نیافته،  این جاست که  فرد خود باید وارد عمل شود و هر کسی به سهم خود شمشیر مبارزه را از غلاف بیرون کشد.

کرونا دشمنی است چند وجهی، نه آنقد کوچک که آن را بی اهمیت بدانیم و نه آنقدر بزرگ که آن را نقطه پایان زندگی خود بدانیم کرونا تنها یک ویروس است مانند همه ویروس ها اما کمی گستاخ تر!

مهم نیست پیر هستید یا جوان، زن هستید یا مرد و یا اینکه بیماری زمینه‌ای دارید یا ندارید، مهمترین مساله این است که ساده ترین راه پیشگیری و مقابله با کرونا ، خودقرنطینگی  و شستشوی مداوم دستها و رعایت پروتکل های ابلاغی سازمان جهانی بهداشت است، این اقدام و داشتن مسئولیت در قبال رفتارهای فردی، در کنار حضور مسئولان و صرف هزینه و برنامه ریزی در سطح کلان می تواند گذرگاه عبور موفق کشور از بحران جاری باشد .

سخت است اما در خانه می مانیم!

محسن ابوعلی  یک کارمند 45 ساله در اهواز در این باره  به خبرنگار ایرنا گفت: من سه فرزند دارم که دانش آموز ابتدایی نیز هستند، واقعا در خانه نگهداشتن بچه ها در این شرایط سخت است اما وظیفه خودم میدانم با در خانه ماندن درکنار همسر و فرزندانم آنها را از بیماری دور نگه دارم و اجازه ندهم که نه آنها مبتلا شوند و نه موجب ابتلای دیگران به این بیماری شوند.

وی افزود: خودم وقتی از محل کار به خانه میروم نیز نکات بهداشتی مثل شستن دست قبل از ورود به خانه و ضدعفونی کردن لباسها را انجام میدهم و سهم خودم میدانم که به عنوان عضوی از این کشور در کاهش انتشار بیماری نقش داشته باشم.

جان ما از پول مهمتر است

رضا نیکمهر، مهندس عمران و ساختمان ساز در این باره می گوید: کار من به گونه ای است که مدام باید بیرون باشم و با کارگران و افراد زیادی سر و کار داشته باشم اما از وقتی این بیماری آمده است بسیاری از قرارهای کاری خود را لغو کرده ام.

وی ادامه داد: کرونا به کار ما که به نوعی مستقیما با بازار ارتباط دارد قطعا ضربه وارد کرده است، اما سلامتی خودم و فرزندانم بسیار مهم تر از آن است برای همین تلاش میکنم تا تمام شدن بیماری کمتر از خانه بیرون بروم و البته فرزندان و همسرم هم از ابتدای شیوع این بیماری از خانه بیرون نرفته اند.

نگران فرزندانم هستم

پریسا داور پناه یک کارمند اداری  در خصوص سهمش از مقابله با این بیماری میگوید: اگر میشد مدیران ما تا پایان بیماری بسیاری از کارمندان را مرخص میکردند خیلی بهتر بود، من با وجود اینکه فرزندانم از خانه بیرون نمی روند اما خیلی نگران این هستم که نکند من ناقل و باعث بیماری آنها شوم با این همه تلاش میکنم نکات بهداشتی که وزارت بهداشت اعلام کرده را اول خودم رعایت کنم و بعد به فرزندانم نیز آموزش دهم.

 وی ادامه داد:  برای عید نوروز هیچ گونه خریدی انجام نداده ام و تا پایان بیماری نیز قصد خرید یا بازار رفتن را ندارم امیدوارم که مردم این نکات را عایت کنند، اگر خود ما رعایت کنیم این بیماری زودتر تمام می شود و میتوانیم به زندگی عادی خودمان ادامه بدهیم.

وی تاکید کرد: من هم تفریح و درس بچه هایم برایم خیلی مهم است و از این که این روزها در خانه هستند و قرنطینه شده اند ناراحتم اما واقعا دلم نمیخواهد اتفاقی برای خانواده ام بیفتد و دوست دارم عید امسال نیز مثل سالهای گذشته دور یک سفره جمع شویم و سال نو خوبی داشته باشیم.

دید و بازدید عید امسال در فضای مجازی 

رضا قطبی، دانشجوی دکترا در این باره می گوید: سهم من این است که در خانه بمانم و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز و نکات بهداشتی را رعایت کنم، اگر کسی برای هر دلیلی بیرون رفت حتما قبل از ورود به محدوده داخلی خانه دستها و لباسها ووسایل همراهش را ضدعفونی کند، اگرقرار است چیزی خرید کنیم حتما به صورت آنلاین سفارش دهیم و آن کالا هم قبل از ورود به فضای داخلی خانه ضدعفونی شود.

وی گفت: عید ما امسال قطعا پس از تمام شدن کرونا است، تا قبل از اتمام این بیماری هیچ گونه دید و بازدید انجام نمیدهیم و با توجه به توسعه سیستم های ارتباطی می توانیم به صورت تماس های تصویری از حال خانواده و اقوام خودمان با خبر شویم و دید و بازدید آنلاین انجام دهیم .

حفظ آرامش مهمتر از هر چیزی

بتول شهسواری، خانه دار می گوید : من به فرندم گفته ام که در عین حفظ آرامش خود بهداشت را رعایت کنند،  نیازی به ترسیدن از این بیماری نیست بلکه می توان با درخانه ماندن و شستن دست و دست نزدن به صورت از بیماری دور ماند برای عید نیز در خانه می مانیم و مسافرت نمی رویم و سفر خود را به تابستان موکول می کنیم.

مخلص کلام این که به قول شاعر صلاح مملکت خویش خسروان دانند، سال 98 را می توانیم با سلامت پشت سر بگذاریم اگر آنچه سهم خود از پیشگیری از کرونا را رعایت کنیم و علاوه بر خود به دیگران نیز فکر کنیم، می‌توانیم با رعایت چند نکته کوچک بر بیماری فراگیر دنیا غلبه کنیم فقط و فقط اگر فقط سهم خود را در قبال قطع زنجیره انتشار این ویروس ادا کنیم.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا ظهر  روز یکشنبه در خوزستان به ۲۵۳ نفر رسید که ۳۳ نفر از آنها فوت کردند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.