احمد داوطلب پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با این روش گوسفندان تولید شده قابلیت تولید بره بیشتری نسبت به گوسفندان اولیه خواهد داشت زیرا که سیاست سازمان حمایت از نژادهای داخلی و استفاده از نژادهای خارجی برای گوسفندان پر بازده بوده است.
وی گفت: در بحث تولید گوسفندهای پر بازده از نژادهای خارجی مثل رومانف در گله های مردمی استفاده شده است که نتایج حاصل از آن ها علاوه بر اینکه در آن دنبه حذف شده است دارای دوقلوزایی و بره زایی بیشتری نسبت به مادرشان دارند و همچنین رشد سریع و زودرس هستند و زودتر می توانند به بازار عرضه شوند.
داوطلب افزود: استان خراسان شمالی با 2 میلیون و 55 هزار راس دام سبک حدود 3.5 درصد جمعیت دام سبک را در کشور دارد.
گوسفند کردی گونه ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دومنظوره گوشتی - شیری است.
این نژاد دامی دارای مدت پرواربندی طولانی است اما بره های نژاد کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند که از این رو اصطلاحا به این نژاد ˈپیش رسˈ گفته می شود.
پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه، نمد و گلیم کاربرد دارد.
ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی سال 1368 در روستای حسین آباد این شهرستان در زمینی به وسعت 10 هکتار تاسیس شد. گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.