به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی دوشنبه در گردهمایی سراسری مدیریت جامع حوزه آبخیز اظهار کرد: تاسیس این مرکز در ایران از جانب یونسکو مصوب شده بود که که این مهم در نشست عصر یکشنبه هفته جاری به تایید هیات دولت هم رسید.
وی خاطرنشان کرد: امید است این مرکز بین المللی که شایسته ایران است، بتواند به عنوان یک مرکز هدایتگر اندیشه های مربوط به جامعه نگری و مشارکت مردمی در صیانت از منابع طبیعی فعالیت داشته باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود تحقق اهداف در مدیریت جامع در حوزه آبخیز را منوط به مشارکت دادن مردم عنوان کرد و گفت: آنچه از مشکلات توسعه ای کشور شاهد هستیم، ناشی از رعایت نشدن اصول تعامل با منابع طبیعی و نبود برنامه ریزی است.
وی افزود: مشکلات در خوزستان، دریاچه ارومیه، افت منابع زیرزمینی آب، معضلات در جازموریان و زاینده رود به نبود عزم در رعایت اصول مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری برمی گردد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه انسان، مسائل زیست محیطی و اقتصاد از شاخص های مهم توسعه هستند گفت: حفظ منابع طبیعی و غنا دادن به منابع طبیعی ضامن تحقق اقتصاد مقاومتی است.

* بیلان منفی سفره های زیرزمینی مشکل خطرناک
جلالی، بیلان منفی آب سفره های زیرزمینی را از مهم ترین و خطرناک ترین مشکلات برشمرد و افزود: در کشور با بیلان منفی منابع آب زیر زمینی به میزان 13 میلیارد مترمکعب روبه رو هستیم و به دنبال آن شور و قلیایی شدن منابع آبی مشکل و چالشی است که باید مورد توجه جدی باشد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: دولت در برنامه ششم توسعه به این مشکل توجه داشته است اما اعتبارات به اندازه کافی در این باره دیده نشده است
وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در سطح سه میلیون هکتار در سال و اجرای طرح های مربوط به بیابان زدایی سالانه در سطح 600 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور برنامه ریزی شده است اما با این وضعیت اعتباری نمی توان به این اهداف رسید.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اگر این طرح ها اجرایی نشود، وضعیت کشور سال به سال بحرانی تر می شود.

* ایران، کشور موفق در حفاظت از منابع طبیعی
جلالی تاکید کرد: ایران در اجرای طرح های مربوط به صیانت و حفاظت از منابع طبیعی چه در پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب از کشورهای موفق بوده است و اکنون برخی از کشورها نیاز انتقال این تجربه ها هستند و خواستار ارائه آموزش های لازم برای انتقال این تجربه ها شده اند.
وی با بیان اینکه مشارکت مردم در تحقق اهداف مدیریت جامع آبخیزداری ضروری است گفت: مردم ما برای رفع نیازهای خود به ناچار به عرصه های طبیعی گرایش پیدا می کنند و در سال هفت تا هشت میلیون مترمکعب سوخت هیزمی و 500هزار تا 600 هزار مترمکعب سوخت بوته ای از عرصه های طبیعی بهره بردای می شود و این به علت نیاز جامعه روستایی و عشایری به این عرصه ها اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اکنون در برخی مناطق عشایری ما گاز مایع توزیع می شود اما جامعه هدف توان مالی برای خرید گازهای مایع را ندارند.
وی تصریح کرد: باید برای روستایی شغل و درآمد ایجاد شود تا توان مالی او افزایش یافته و در تامین نیاز معیشتی خود از بوته کنی و هیزم کنی از عرصه های طبیعی بی نیاز شود.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که جامع نگری نداریم و انتزاعی عمل می کنیم و در این زمینه، عملکردهای انتزاعی کارها را خدشه دار می کند.

* از طبیعت به اندازه ظرفیت بهره برداری کنیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استاندار خراسان شمالی نیز گفت: مردم باید در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت داده شوند.
محمود دلپسند با بیان اینکه دولت باید در این زمینه برنامه مدون داشته باشد اظهار کرد: برای دستیابی به موفقیت در کارها باید مردم مشارکت داده شوند.
وی افزود: باید از ظرفیت های منابع طبیعی به اندازه توان بهره برداری شود تا طبیعت بتواند فرصت تجدید و احیا را داشته باشند.

*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.