به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، خداکرم جلالی دوشنبه در دیدار با استاندار این استان اظهار کرد: در اجرای طرح های ترسیب کربن، منارید و بیابان زدایی، از بهترین مدل های جهانی بهره گرفته ایم، به گونه ای که تلاش شده است ضمن حفظ اصول زیست محیطی، به موضوع معیشت جوامع محلی و ارتقای شاخص های توسعه انسانی هم توجه شود.
وی گفت: به همین دلیل است که اکنون از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگوی موفق در اجرای این طرح های بین المللی یاد می شود.
به گزارش ایرنا گام اول طرح ترسیب کربن از نیمه سال 2004- 2003 با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF)، در دشت حسین آباد غیناب سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی آغاز شد.
با به پایان رسیدن فاز اول این طرح در سال 2009، فاز دوم آن از ابتدای سال 2010 میلادی به مدت پنج سال با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و UNDP در 40 روستای کشور در مساحت بالغ بر 200 هزار هکتار به تصویب رسید.
این طرح هم اکنون در بیشتر استان های ایران در حال اجراست و در هر کدام با توجه به شرایط آب و هوایی رویکردی اقتصادی دارد.
طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن استان خراسان شمالی نیز از خرداد ماه 93 در منطقه گورپان شهرستان اسفراین در مساحت 126 هزار هکتار با 6 هزار و 200 نفر جمعیت و 28 نقطه روستایی و سکونتگاهی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به نمایندگی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استانداری و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) در حال اجرا است.
جلالی به تغییر شرایط اقلیمی جهان و بروز بحران هایی نظیر خشکسالی و بیابان زایی، از آبخیزداری به عنوان نخستین اولویت زیربنایی کشور یاد کرد و گفت: امروز پیشبرد نهضت آبخیزداری و آبخوان داری در ایران یک ضرورت حیاتی است.
وی اجرای مطلوب طرح های مدیریت جامع حوضه های آبخیز در سراسر کشور را مستلزم مشارکت گسترده مردم و خیران و اقدامات هدفمند دستگاه های مرتبط دانست.
وی افزود: اجرای گسترده پروژه های آبخیزداری و بیایان زدایی جزو طرح های مورد تأکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است، با استفاده از ظرفیت صندوق های خرد توسعه روستایی و منابع طبیعی در استان ها می توان انگیزه لازم را در مردم ایجاد کرد تا با سرمایه گذاری اندک در عرصه حفظ منابع ملی و تأمین معیشت خود، به تحقق این اهداف یاری رسانند.
وی گفت: طرح های ترسیب کربن، منارید و کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی با قوت ادامه می یابد.
معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خراسان شمالی را استانی مستعد برای اجرای طرح های جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی و کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد تا طرح های جنگل کاری هم از حالت فانتزی خارج شود و با جلب مشارکت مردم، درختان مثمر کاشته شود تا هم به درآمدزایی ساکنان این مناطق منجر شود و هم بتوان به اهداف زیست محیطی این طرح ها دست یافت.
استاندار خراسان شمالی ازجمله اولویت های این استان را توسعه طرح های آبخیزداری، جنگل کاری و کشت و فراوری گیاهان دارویی برشمرد و گفت: تاکید همیشگی ما توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، نهال کاری و بیابان زدایی درکنار طرح احداث سدها بوده است.
محمدرضا صالحی لزوم جلب مشارکت بیشتر مردم در اجرای طرح های توسعه ای بویژه در حوزه مسائل زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی را گوشزد کرد و افزود: با پیگیری طرح های توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی و انرژی خورشیدی در استان تلاش داریم ضمن کمک به ارتقای درآمد سرانه مردم به ویژه روستاییان و عشایر، در حفظ منابع طبیعی و ملی بیش از پیش بکوشیم.
وی با اشاره به هدف گذاری انجام شده در حوزه انرژی های پاک ازجمله احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی و توزیع پنل های سیار خورشیدی بین عشایر استان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های در دست اجرا در خراسان شمالی، ایجاد دست کم یک روستای سبز و سازگار با محیط زیست در هر یک از شهرستان های هشتگانه این استان است.
وی خواستار آن شد تا با تزریق بیشتر اعتبارات ملی، طرح های ترسیب کربن، منارید، کشت گیاهان دارویی و نیز، تقویت ساختار تشکیلاتی و امکانات تخصصی اداره کل منابع طبیعی این استان به ویژه تجهیزات اطفای حریق آن بیش از گذشته تقویت شود که با قول مساعد معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور همراه شد.
*نشانی سایت ایرنای خراسان شمالی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام ttps://www.instagram.com/irnabojnurd است.
هم چنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.