هادی مکتب دار که مدت 30 سال در کار کشاورزی مشغول است دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی بسیاری از میوه ها هدر می رود که به همین منظور ساخت واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان ضروری است.
وی با بیان اینکه 60 درصد از میوه های باغ من هر سال از بین می رود گفت: وقتی میوه را به سردخانه تحویل می دهیم به دلیل نبود بازار قیمت میوه را پایین می خرند این درحالی است که هزینه های تولید برای یک کشاورز خیلی زیاد است.
مکتب دار که 7 هکتار باغ سیب و انگور در روستای خانلق شیروان دارد و هم اکنون صدها کارگر فصلی در باغ وی مشغول به فعالیت هستند افزود: نباید منکر اقدامات خوب دولت در چند سال گذشته بود.
این کشاورز نمونه شیروانی گفت: هر باغ 10 هکتاری خود یک چاه نفت است و با اقدامات خوب دولت در حوزه کشاورزی، کارخانه صنایع تبدیلی، رفع بروکراسی اداری، صادرات و ... می توان اشتغالزایی خوبی را در این زمینه داشت.
مکتب دار افزود: فراهم کردن صنایع تبدیلی برای کشاورزان بزرگترین خدمت مسئولان به این قشر است که باید مدیریت جدی در این راستا صورت گیرد و در این خصوص بهره وری 4 برابر صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه اگر یک کشاورز در سه سال از درآمد باغ خود نتواند سرمایه گذاری اش را 2 برابر کند یعنی ورشکسته است گفت: امید می رود با توجه به بازدید اخیر هیات آلمانی از این استان که برای ارزیابی محیط تولید آمده بودند، بحث صادرات نسبت به سال های قبل جدی تر صورت گیرد و بازارهای جهانی بیشتر را داشته باشیم.
وی موفقیت خود در امر باغداری را مرهون راهنمایی مروجان کشاورزی و آبیاری به موقع و مبارزه بیولوژیکی با آفات عنوان کرد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت واقع در 60 کیلومتری شرق بجنورد افزون بر 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.