مردم با این اعتقاد که آتش کرونا فروکش کرده است و با توجه به ازسرگیری دوباره فعالیت برخی مشاغل، رفت و آمدهای خود در شهرها را افزایش داده اند و بیم آن می رود که همه رشته های طرح فاصله گذاری اجتماعی که به تدریج بافته شده، پنبه شود.

با گذشت ۲ ماه از نخستین گزارش موارد ابتلا به ویروس کرونا، تلاش برای گذر و خلاص شدن از روزهای کرونایی، آغاز شد و مردم با ماندن در قرنطینه ها و با گوش سپردن به توصیه های بهداشتی این دو ماه را در خانه ماندند.

اما گویا آخرین روزهای فروردین ماه مصادف شده است با شکستن قرنطینه و اوج گیری رفت و آمدهای مردم و شلوغ شدن شهرها.

قطع زنجیر انتقال

یکی از شهروندان بجنوردی با اشاره به خیابان های شلوغ شهر می گوید: این شلوغی و رفت و آمدها نشان می دهد که با باز شدن ادارات، واحدهای صنفی و شروع به کار همه واحدهای تولیدی و صنفی، مردم چنین انگاشته اند که بیماری نیز پایان یافته است، در صورتی که چنین نیست و مردم باز هم باید نکات و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

محمدرضا توحیدی به این نکته نیز اشاره می کند که تجمع دیروز مردم برای دریافت سیم کارت رایگان سرپرستان خانوار و دریافت وام یک میلیون تومانی، مطمئنا می تواند خود به عاملی برای شیوع دوباره کرونا تبدیل شود.

وی با ابراز نگرانی می گوید: با آغاز به کار تاکسی ها و اتوبوس ها و در حالی که ازدحام در این وسایل نقلیه عمومی کاملا محسوس است خطر شیوع کرونا باز هم افزایش یافته است.

هشدارها جدی گرفته شود

خودداری از ترددهای غیرضروری و ادامه قرنطینه خانگی، از بهترین راههای قطع زنجیره انتقال ویروس بود و در عمل نیز درستی آن دیده شد.

پس از این که طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور کلید خورد و البته تا حدود زیادی هم جواب داد، مسوولان وزارت بهداشت، از روند کاهشی این ویروس در برخی استان‌ها ابراز رضایت کردند.

اما در همان زمان هم تاکید بر قرنطینه خانگی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش نیافت و همچنان متولیان بهداشت بر رعایت همه موازین بهداشتی برای مبارزه با این بیماری اصرار داشتند به طوری که معاون وزیرت بهداشت، در مورد اوج گیری دوباره این بیماری و بروز موج دوم آن در روزهای پیش رو هشدار داد و تاکید کرد که نباید فراموش کنیم این ویروس همچنان در کمین است و اگر بخواهیم هر آنچه را تا کنون رعایت کرده‌ایم، فراموش کنیم، قطعاً با افزایش آمار ابتلا مواجه خواهیم شد.

ایرج حریرچی با تاکید بر ماندن در خانه به عنوان مهم‌ترین عامل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، افزوده بود: تا زمانی که دارو یا واکسن برای این بیماری ساخته نشده است، باید به رعایت نکات بهداشتی و زندگی مسالمت آمیز با این ویروس عادت کنیم.

وی با بیان این که مدیریت بیماری کرونا، مشمول رعایت سه اصل مهم فاصله گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و شناسایی افراد دارای تماس نزدیک با بیماران است، بر تداوم اجرای فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، تاکید و بیان کرده بود که آغاز به کار مجدد مشاغل کم خطر، به معنای بازگشت وضعیت به روال عادی نیست.

گمان نکنید امروز و فردا می توان خطر ازدحام در مقابل دفاتر پیشخوان و رفت و آمد در کوچه و خیابان را دید بلکه یک ماه طول می کشد تا اثر نادیده گرفتن هشدارها دیده شود

ویروس غیرقابل کنترل

یک متخصص علوم آزمایشگاهی نیز در این مورد گفت: کرونا یک بیماری ویروسی است و همین نکته باعث می‌شود تا کنترل آن سخت‌تر شود.

دکتر سهیلا تبریزی اظهار داشت: مداخلات انجام شده مانند قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نباید نادیده گرفت زیرا امکان دارد این بیماری دوباره اوج بگیرد.

وی افزود: با توجه به مطالعات و پژوهش های انجام شده در بحث انتقال بیماری‌های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت: در ایران میزان مسری بودن کووید ۱۹ چیزی حدود ۲.۲ درصد است که اگر با رعایت بهداشت فردی و ملاحظات فاصله گذاری اجتماعی به زیر یک برسد، می‌توانیم بگوییم بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است.

چیز زیادی از کرونا نمی دانیم

این متخصص علوم آزمایشگاهی افزود: با وجود همه مطالعات و پژوهش ها، باز هم چیز زیادی از این ویروس از جمله ایمن شدن افرادی که آنرا گرفته اند و یا مدت زمان ماندگاری این ویروس را نمی دانیم و این موضوع نشان می دهد هنوز برای مقابله باید از تماس های فیزیکی جلوگیری و فاصله گذاری و ماندن در خانه رعایت شود.

تبریزی گفت: هرگز نباید گمان کرد این بیماری از بین می رود و خطر آن را نادیده گرفت زیرا رفتارهای این ویروس احتیاج به زمان بیشتری برای شناسایی دارد.

وی حضور غیرضروری در سطح شهر و افزایش بار ترافیکی را مخاطره آمیز خواند و اظهار داشت: گمان نکنید که امروز و فردا می توان اثرات ازدحام در مقابل دفاتر پیشخوان و رفت و آمد در کوچه و خیابان را دید.

وی افزود: یک ماه طول می کشد تا اثر نادیده گرفتن هشدارها و ادامه دادن ترددهای ناایمن در کوی و بازار دیده شود.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، گفت: حضور غیر ضروری در سطح شهر، تجمعات و افزایش بار ترافیکی، تغییرات در ساختار حضور افراد؛ امروز و فردا آثار خود را نشان نخواهد داد بلکه آثار  و مرگ و میر حداقل یک ماه بعد مشاهده خواهد شد.

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی نیز گفت: هیچ فردی در دنیا نمی تواند بگوید این بیماری کی و چه وقت تمام می‌شود، زیرا رفتار این ویروس مشخص نیست.

دکتر کامران محمدی افزود: زمانی که پیک دوم بیماری آغاز شود ممکن است حتی موارد مرگ و میر و تلفات هم بیشتر باشد، زیرا افرادی درگیر می‌شوند که بیماری زمینه‌ای و سن بالاتری دارند.
وی اضافه کرد: وضعیت مراجعه مردم به برخی واحدها مانند داروخانه ها نگران کننده است و اگر هم فردی بیمار نباشد ممکن است با مراجعه به داروخانه بیمار شود.
وی اظهار داشت: باید نظارت دستگاههای مسوول بیشتر شود در غیر این صورت با شروع به کار مشاغل و تجمع افراد، ۱۰۰ درصد انتقال عفونت انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و افراد زیر ۲۰ سال به هیچ وجه نباید از خانه خارج شوند، گفت: بارها دیده می شود که این افراد و به ویژه کودکان بدون دستکش در کوچه و خیابان حضور دارند در حالی که تعطیلی دانشگاه و مدارس برای جلوگیری از حضور آنها در کوچه و خیابان و قطع زنجیره انتقال بوده است.

زمانی که پیک دوم آغاز شود ممکن است حتی موارد مرگ و میر و تلفات هم بیشتر باشد، زیرا افرادی درگیر می‌شوند که بیماری زمینه‌ای و سن بالاتری دارندشمار مبتلایان، افزایشی و دور از انتظار
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز امروز اعلام کرد: در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی، امکان جهش آمار مبتلایان به کرونا در ۲ هفته آینده وجود دارد.

دکتر سیداحمد هاشمی با بیان اینکه هنوز جامعه درگیر مبارزه با کرونا است، اظهار داشت: از ابتدای این هفته بسیاری گمان کردند که دیگر خطر شیوع ویروس کرونا پایان یافته است و همین باعث شد تا شمار مبتلایان به ناگاه افزایشی قابل توجه و دور از انتظار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حتی مشاهده شده در حواشی شهر در روز تعطیل، بسیاری از خانواده ها در باغ ها تجمع می‌کنند، تاکید کرد: اگر تجمع ها ادامه یابد، شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و بیشتر شدن آمار مرگ و میر خواهیم بود.

وی بر پرهیز شهروندان از تجمعات غیرضرور تاکید کرد و گفت: مردم در ۲ هفته گذشته در کاهش تجمعات، ترددها و مسافرت‌ها همکاری خوبی داشتند که انتظار داریم برای کنترل بیماری و شکستن زنجیره انتقال، به این همکاری ادامه دهند.

دکتر هاشمی با اشاره به افزایش شمار بیماران استان در سه روز اخیر، افزود: رشد آمار مبتلایان در چند روز گذشته، این هشدار را می دهد که اگر رعایت نکنیم، این عدد به چند برابر افزایش یافته و می تواند تمام زحماتی را که تاکنون توسط مردم، مسوولان و کادر درمانی کشیده شده، بی نتیجه خواهد بگذارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به شهروندان توصیه کرد که در ۲ هفته آینده از هرگونه تردد و مسافرت غیرضرور پرهیز کرده و اصول و توصیه های بهداشتی را با وسواس و جدیت تمام رعایت کنند.  

آمار مبتلایان در ساعات اخیر این هشدار را می دهد که اگر رعایت نکنیم، این عدد به چند برابر افزایش یافته و تمام زحمات مردم و مسوولان و کادر درمانی برباد رودبر اساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تا کنون بجنورد، بیشترین شمار مبتلایان به کرونا و شهرستان راز و جرگلان کمترین شمار مبتلایان به این بیماری را داشته اند.   

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دیروز - شنبه- ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.