جواد نظری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: با توجه به خسارات وارده، تسهیلات خوبی در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی و مسکن روستایی در اختیار استان قرار گرفته تا مردم خسارت دیده از آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به واردآمدن خسارت به ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی استان، عملکرد استان در بازسازی واحدهای مسکونی روستایی را مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: تا کنون از این شمار که تسهیلات گرفته اند ۵ هزار و ۴۴۵ واحد در مرحله پی‌کنی، چهار هزار و ۱۳۸ واحد پی‌ریزی، سه هزار و ۲۶۱ واحد اسکلت و یک هزار و ۷۱۲ واحد در مرحله اجرای سقف هستند و ۲۹۴ واحد نیز تکمیل شده است.
وی یادآور شد: از ۶ هزار و ۴۵۰ واحد سهمیه معرفی شده به بانک ها نیز قرارداد ۵ هزار و ۹۰۰ واحد منعقد شده و مابقی در حال انجام است.
وی گفت: در حوزه کشاورزی نیز بیش از ۱۱ هزار و ۲۳۵ پرونده در سامانه سجاد ثبت شده که بعد از بررسی پرونده ۸ هزار و ۵۵۶ پرونده در کمیته های استانی مورد تصویب قرار گرفت.

نظری میزان خسارات اعلام شده را ۲۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد که با توجه به تخصیص ۵۰ درصدی ۶ هزار و ۷۷۳ پرونده، مبلغ ۸۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال تا کنون پرداخت شده و چهار هزار و ۲۷۶ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده است.
وی افزود: از این میزان ۲۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به تعداد یک هزار و ۱۵۲ پرونده به مبلغ ۷۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال با نرخ سود ۴ و ۵ درصد به خسارت دیدگان پرداخت شده که هنوز ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، مجموع اعتبارات دریافتی استان، مصوب هیات وزیران در سال جاری را ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان یک هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال تخصیص یافته و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.
نظری افزود: از ابتدای امسال بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال خسارت در حوزه های مختلف به استان وارد شده که بیشترین آن از ناحیه سیل بهار امسال بوده است.

سهل‌انگاری راه و شهرسازی و تضییع حق استان از خسارات سیل  

وی به اقدامات انجام شده در حوزه بازسازی پل های آسیب دیده نیز اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه کم کاری راه و شهرسازی استان در اعلام و ارزش گذاری واقعی خسارات وارده شده به این پل ها باعث شد در تخصیص ها اعتبارات،  برای ساخت پل ها اعتباری منظور نشود.
وی افزود: در سیل بهار امسال ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی و راه های استان خسارت وارد شد ولی خسارات ثبت شده توسط راه و شهرسازی تنها ۱۰۰ میلیارد ریال بود که باعث شد حق استان تضییع شود.
نظری گفت: با این حال، با پیگیری های صورت گرفته اعتبار لازم از محل منابع استانی و ملی برای احداث ۲۱ دهانه پل در مسیرهای ارتباطی روستایی، دریافت شد.
وی افزود: در این راستا مطالعات احداث این پل ها انجام و در مرحله مناقصه قرار دارد و به محض انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از تدوین طرح جامع مدیریت بحران در تمامی شهرستان های استان خبر داد و گفت: بر این اساس تمامی نقاط پرخطر و امن و وظایف دستگاه های خدمات رسان و نیروهایی که امکان کمک در زمان حوادث را دارند، شناسایی و معلوم شده است.
وی افزود: در بحث سوخت رسانی نیز تمامی نقاطی که احتمال قطعی گاز و یا نرسیدن سوخت در هوای سرد را دارند شناسایی و سوخت لازم برای آنان ذخیره شده تا در مواقع بحران به کارگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.