به گزارش ایرنا، رضا رجب زاده روز پنجشنبه در گردهمایی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای این استان افزود:
این نهادها باید تلاش کنند که به صورت خودگردان و با عوارض محلی و جذب بخش خصوصی ارائه خدمت کنند.
وی به اختصاص 32 هزار میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به بخش هدفمندی یارانه ها اشاره و بیان کرد: این امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای شهرداری های کوچک و دهیاری ها شده است.
وی با اشاره به محدودیت منابع مالی دولتی، افزود: باید شیوه کار در شهرداری ها و شوراها به نحوی تغییر کند که خودگردان شوند و با عوارض و طرحهای توسعه ای و جذب بخش خصوصی و شناسایی ظرفیت های موجود شهرها را با مدیریت محلی اداره کنند.
رجب زاده با تاکید بر ایجاد فضای نشاط و شادابی در شهرها در آستانه نوروز 98، اظهار داشت: شهرداری ها باید متناسب با جشن های ماه رجب و نوروز، فضای بانشاطی را در شهرها خلق کنند.
وی افزود: باید آیین ها و مراسم سنتی به گونه ای برنامه ریزی شود که عبور 20 میلیون مسافر از استان محلی برای کسب درآمد شهرها شود و ظرفیت های استان نیز به درستی معرفی شود.
رجب زاده از ترافیک به عنوان اصلی ترین مشکل شهرها به ویژه در بجنورد، شیروان و اسفراین یاد کرد و گفت: با توجه به گسترش نامتوازن شهرها و حاشیه نشینی، لازم است برنامه مدونی در این رابطه طراحی شود.
وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی استان، اظهار داشت: نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از مهمترین محورهای مطالبات استان از سازمان شهرداری ها است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی بر ایجاد درآمدهای پایدار با توجه به کاهش منابع دولتی شهرداری ها تاکید کرد و افزود: هم اکنون لایحه درآمدهای پایدار در مجلس در حال تصویب است که می تواند فضای جدیدی را برای شهرها ایجاد کند.
وی با اشاره به افزایش تخلفات ساختمانی در استان و کشور، گفت: اگر این تخلفات به همین روند افزایش یابد مصوبات طرح تفصیلی و جامع که کار کارشناسی و مطالعاتی روی آنها انجام شده، ضمانت اجرایی خود را از دست می دهد و شهر از حالت برنامه ریزی خارج و دچار روزمرگی می شود.
رجب زاده، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری تصویب تخلفات ساختمانی به عنوان جرم در مجلس، مشکلات این حوزه مرتفع شده و درآمدهای پایدار شهری ایجاد شود.
وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در سال جاری در استان، خواستار تهیه کتابچه ای از ظرفیت های سرمایه گذاری استان برای معرفی به سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیت آنها شد.
رجب زاده اظهار داشت: وجود پروژه های نیمه تمام در شهر می تواند به نوعی ایجاد بی اعتمادی کند که با تغییر مدیریت سرمایه گذاری را دچار چالش کرده و لازم است آسیب شناسی لازم برای پروژه های کلان صورت گیرد تا فرآیند سرمایه گذاری در استان تسهیل شود.
وی از دیگر مشکلات موجود در مرکز استان را پسماند و دفنگاه زباله دانست و گفت: با پیگیری انجام گرفته آماده سازی دفنگاه جدید در حال اتمام است ولی نیازمند فعالیت نرم افزاری و فرهنگ سازی در بین مردم برای تفکیک زباله از مبدا هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با تاکید بر افزایش جلب مشارکت مردم، اظهار داشت: بسیاری از طرح ها با وجود هزینه بری بالا، رضایت مردم را در پی ندارد که علت آن نبود پیوست اجتماعی است.
مدیرکل دفتر شهری استانداری خراسان شمالی نیز نبود نردبان بلندمرتبه و بالابر برای امدادرسانی در حوادث آتش سوزی را از مشکلات حوزه شهری استان دانست.
حمید عرب، افزود: شهرداری های استان 171 میلیارد تومان از دستگاه های دولتی مطالبه دارند که نیازمند پیگیری بیشتر برای وصول آن هستیم.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.