مسعود هنربخش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به همین دلیل شناسایی به موقع اختلالات ژنتیک از اهمیت فراوان و انجام آزمایشهای ژنتیک از ضرورت بالایی برخوردار است.
وی شمار کنونی مراکز مشاوره ژنتیک در استان را 20 مورد دانست و افزود: پارسال 54 هزار و 300 نفر به این مراکز مشاوره و 2 هزار و 145 نفر آنان از معاینه های بخش یارانه ای مراکز مشاوره به مبلغ حدود 230 میلیون ریال بهره مند شدند.
وی بیان کرد: در یک سال اخیر 357 مجوز سقط درمانی در استان خراسان رضوی صادر شده که با این اقدام معادل 80 میلیارد ریال در نگهداری این تعداد معلول با اختلالات ژنتیکی صرفه جویی شده است.
هنربخش با بیان اینکه سالانه حدود 1700 زوج از پرداخت یارانه برای هزینه آزمایش های ژنتیک بهره مند می شوند، افزود: پارسال در این زمینه حدود 20 میلیارد ریال در استان هزینه شده بود.
این مسئول با بیان اینکه بین یک تا 2 درصد افراد متولد شده دارای انواع معلولیت های مادرزادی هستند، افزود: هم اکنون از مجموع 117 هزار معلول زیر پوشش در استان 40 درصد معلول جسمی-حرکتی اند.
وی ادامه داد: از این افراد 30 درصد معلول ذهنی، 10 درصد نابینا، 10 درصد ناشنوا و 10درصد مبتلا به سایر معلولیت ها و بیماری هایی مانند ام .اس و اوتیسم هستند.
هنربخش گفت: سالانه در کشور 20 تا 30 هزار معلول ناشی از اختلالات ژنتیکی متولد می شوند که تنها از تولد هزار و 248 نفر آنان به وسیله سقط درمانی جلوگیری شد و 357 مورد این رقم در استان خراسان رضوی بوده است.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.