علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان رضوی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در مشهد افزود: هم اکنون 12 هزار واحد از این تعداد در برنامه اجرا قرار گرفته است. شش هزار واحد مسکونی در برابر مسکنهای فرسوده ساکنان واگذار می شود و شش هزار واحد هم برای مسکن اولیها است.
وی ادامه داد: بانکها نیز باید از هم اکنون طرحهای ارائه تسهیلات500 میلیون و 400 میلیون ریالی خود را آماده کنند تا ساخت و ساز در بافت فرسوده پیش از فصل سرما به پیشرفت مطلوب برسد. بر اساس گزارش بانک مسکن تاکنون 24 هزار و 600 نفر در صندوق یکم سرمایه گذاری کرده اند.
استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: یکی از اقدامات شناسایی زمینهای دولتی موجود و واگذاری آن به وزارت راه و شهرسازی است تا عملیات اجرایی این واحدها سریعتر شروع شود.
وی افزود: به سرمایه گذارانی که می خواهند برای ساخت اقدام کنند در شهر مشهد تسهیلات 500 میلیون ریالی و در دیگر شهرهای خراسان رضوی 400 میلیون ریال با سود 9 درصد پرداخت می شود. سود این تسهیلات برای مسکن اولیها شش درصد است.
رشیدیان ادامه داد: خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه جامع خود را در این زمینه تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است. بعضی شهرهای بزرگ و تاریخی این استان به دلایل مختلف دارای بافتهای ناکارآمد و فرسوده شهری هستند لذا امیدواریم بتوانیم از ظرفیت برنامه ششم توسعه و توجه رئیس جمهوری به این موضوع برای بازآفرینی واحدهای مسکونی فرسوده استفاده کنیم.
وی گفت: طی یک سال اخیر 12 هزار میلیارد ریال توسط دستگاههای اجرایی مرتبط با بازسازی حاشیه شهر مشهد هزینه شده است. امیدواریم برای بازسازی حاشیه شهر مشهد در سال آینده رقم بیشتری اختصاص یابد.
استاندار خراسان رضوی افزود: در قالب طرح بازآفرینی شهری 9 فعالیت در مناطق حاشیه شهر مشهد انجام می شود که یکی از آنها ارتقای هویت و حفاظت از ارزشهای فرهنگی اجتماعی می باشد. لازم است دستگاههای متولی، طرحهای مرتبط با این بخش را به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ارائه دهند تا جمع بندی و اجرا شوند.
وی ادامه داد: با توجه به تکالیف قانونی بر اساس برنامه ششم توسعه باید همه دستگاههای اجرایی 30 درصد اعتبارات سالانه خود را در محلات مربوط به طرح بازآفرین شهری هزینه کنند. شهرداران هم باید بر اساس قانون ششم توسعه 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده را صرف محلات زیر پوشش طرح بازآفرینی شهری کنند.
رشیدیان گفت: از آنجا که در مصوبه جدید دولت برای طرح بازآفرینی شهری سرمایه گذران محور قرار گرفته اند باید کمیته ای مرتبط با این موضوع نیز در مرکز استان و سایر شهرها شکل گیرد و این سرمایه گذاران را شناسایی کند.
وی در ادامه 9،8 درصد از جمعیت ساکن در بافتهای فرسوده کل کشور را مربوط به خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: اگر سهم استان از اعتبارات طرح بازآفرینی شهری که معادل 15 درصد از کل اعتبارات امسال است به موقع تخصیص یابد بلافاصله کار بازآفرینی شروع می شود.
استاندار خراسان رضوی به موضوع تامین قیر در پروژه های بازسازی در شهرها نیز اشاره و بیان کرد: از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درخواست می کنیم هرچه سریعتر در زمینه تامین قیر برای پروژه های بازسازی مساعدت لازم را داشته باشد.
وی افزود: در مورد زمینهای دولتی نیز که باید در طرح بازآفرینی شهری به امور بازسازی اختصاص یابند دست اندرکاران مختلف توجه داشته باشند که هرچه سریعتر این زمینها به پروژه واگذار کنند.
رشیدیان در ادامه همچنین گفت: با توجه به اینکه وضع کنونی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) خاری در چشم کسانی است که دل در گرو حضرت دارند پیشنهاد می شود صندوق سرمایه گذاری حرمین در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهد، از حالت فرمایشی خارج شده و با بهره گیری از مدیران باتجربه بار دیگر فعالیت خود را آغاز کند.
وی افزود: برخی زمزمه ها در این زمینه بود که عده ای می خواهند از صندوق خارج شوند. توصیه می کنیم در این صندوق باقی بمانند زیرا استفاده از منابع صندوق برای بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر نه تنها خدمتی ملی بلکه بین المللی است. مشهد آینه تمام نمای ظرفیتهای ایران است لذا باید وضعیت پیرامونی حرم مطهر بهتر از وضع کنونی باشد.
7489/7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.