حسینعلی محمدقرایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف پنج سال اخیر سالانه 50 درصد افزایش سرمایه در شبکه عشایری خراسان رضوی محقق شده که علت این رشد، بالا بودن خدمات دهی به عشایر و افزایش اعتماد و اطمینان آنان برای افزایش سرمایه است.
وی ادامه داد: 60 میلیارد ریال از مجموع سرمایه شبکه عشایری خراسان رضوی نزد صندوق حمایت از عشایر کشور قرار دارد و سالانه از این میزان 100 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر اعطا می شود.
رئیس اتحادیه تعاونیهای عشایری خراسان رضوی همراهی و همدلی را رمز موفقیت در حوزه فعالیتهای عشایری توصیف و بیان کرد: ظرف سالهای 91 تا پایان نیمه نخست امسال در مجموع 17 هزار تن آرد و 158هزار تن علوفه در مناطق عشایری این استان توزیع شده است.
وی همچنین گفت: بخاطر خوش حسابی عشایر خراسان رضوی پارسال 12هزار تن جو با سررسید شش ماهه در بین عشایر توزیع شد و در پایان سرسید 112 میلیارد ریال مبلغ آن توسط عشایر پرداخت شد.
محمقرایی به فعالیت عشایر در حوزه پرورش دام نیز اشاره و بیان کرد: 10 درصد دامپروری دام سبک خراسان رضوی معادل 995 هزار راس دام متعلق به بخش عشایری این استان است.
32 هزار نفر جمعیت عشایری خراسان رضوی در قالب 6500 خانوار جمعیت و 35 طایفه با دارا بودن 900 هزار راس دام و تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.
بر این اساس جمعیت عشایری خراسان رضوی با جمعیتی کمتر از یک درصد کل جمعیت خراسان رضوی 15 درصد دام این استان را در اختیار دارند.
عشایر خراسان رضوی همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا کوچ خود را از اواسط آبان ماه به مناطق قشلاقی آغاز می کنند. عشایر برون کوچ شهرستان قوچان کوچ خود را به خارج از خراسان رضوی به مناطق قشلاقی استان گلستان با مسافتی 400 کیلومتر و عبور ازشهرستانهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایلراههای شلمی و خشتلی بین 30 تا 40 روز طی طریق نموده و در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان شامل دشت تقر، قاپلان دره، ابوساری و آب شیرین مستقر می شوند. سایر عشایر خراسان رضوی 'درون کوچ بوده' لذا از شهرستانهای درگز، سبزوار، نیشابور، بردسکن، خواف، چناران و مشهد کوچ خود را به مناطق گرمسیری(قشلاق) واقع در شهرستانهای سرخس، بخش رضویه مشهد، کلات و حوزه هایی از همان شهرستانها آغاز می کنند. عشایر با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در مناطق قشلاقی در داخل و خارج استان خراسان رضوی از فروردین ماه کوچ مجدد خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.