محمود تولایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: آنچه امروز به عنوان دستاوردهای بیوتکنولوژی در کشور در اختیار داریم حاصل فعالیت 20 درصد جمعیت متخصص و فعال در این حوزه است.
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم با مدیریت هوشمندانه و حمایت های مالی مناسب فعالیت های تخصصی خود در این زمینه را افزایش دهیم، شاهد پیشرفت جهشی در این حوزه خواهیم بود.
وی با اشاره به سابقه 50 ساله انجمن ژنتیک ایران به عنوان یکی از پرسابقه ترین انجمن های علمی کشور گفت: وظیفه این مجموعه ساماندهی و شبکه سازی ظرفیت های علمی و متخصص در گرایش های مختلف ژنتیک است.
تولایی با بیان اینکه در این حوزه ظرفیت های بسیار در کشور وجود دارد افزود: هم اکنون رشته های مرتبط با ژنتیک در 80 دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور وجود دارد ضمن آنکه در رشته های مرتبط با زیست فناوری نیز 12 دانشگاه در مقطع دکترا و 26 دانشگاه در مقطع کارشناسی، دانشجو تربیت می کنند.
وی با اشاره به 6 گرایش مختلف در حوزه ژنتیک اظهار کرد: هم اکنون سه هزار نفر از سراسر کشور عضو انجمن ژنتیک ایران هستند و تلاش می کنیم این شبکه سازی را گسترش داده و اطلاعات علمی داخلی و بین المللی را بین آنان توزیع کنیم.
وی گفت: ایران از نظر انتشار مقالات علمی مرتبط با حوزه زیست فناوری از جمله ژنتیک و سلول های بنیادی، رتبه اول جهان را دارد.
تولایی افزود: در برخی گرایش های حوزه های تخصصی مانند تولید داروهای نسل جدید و هایتک نیز ایران جزو 10 کشور برتر دنیاست و از نظر تولید محصولات هایتک، تولید کننده منحصر به فرد دوم یا سوم در جهان می باشد و با فروش این داروها درآمد خوبی برای کشور حاصل شده است.

* انجام مقدمات طرح تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری
وی اظهار کرد: در حوزه مدیریت هوشمندانه ظرفیت های تخصصی در حوزه زیست فناوری، طرح تقسیم کار ملی ذیل معاونت علمی ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری پیگیری می شود که مقدمات اولیه آن پایان یافته است.
وی گفت: در اجرای این طرح هر یک از دانشگاه های کشور یک حوزه تخصصی را برای خود انتخاب می کنند که در عین پرهیز از موازی کاری موجب عمق گرفتن تحقیقات آنها و حاکم شدن نگرش هدفگرا در عرصه های دانش می شود.
رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: این امر سبب می شود از حالت توقف در تولید مقاله به سوی تولید دستاورد و محصول متناسب با نیاز کشور پیش برویم.
وی ادامه داد: امروزه خاک در حال فرسایش و آب در حال کاهش و شور شدن است و محیط زیست با آلاینده های مختلف در حال از دست دان قابلیت های خود می باشد که بیوتکنولوژی و زیست فناوری برای همه این مشکل ها می تواند نسخه و راهکارهای ارزشمند ارائه کند.
وی اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای ژنتیکی گونه های مختلف گیاهی می توان گونه های جدید تولید کرد که از این نظر ایران ظرفیت های بسیار دارد و پژوهش های بسیار نیز انجام شده است.
تولایی گفت: با این حال در مرحله تجاری کردن محصولات گیاهی اصلاح شده متوقف مانده ایم که باید اقدامات برای تجاری سازی این دستاوردها سرعت گیرد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.