به گزارش ایرنا این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و نقطه ورودی به استان خراسان رضوی از سمت استان های اصفهان، فارس، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد از موقعیت خاصی برخوردار است.
بجستان، که به اعتقاد برخی مورخان توسط سام نریمان قهرمان تاریخی ایران بنیان گذاشته شده، در طول تاریخ با عناوین بوزستان، بزستان و بژستان خوانده شده و به نام بغستان و یا سرزمین ایزد نامگذاری شده که گویا قدمت و آبادانی این منطقه به دوران زرتشت باز می گردد.
بجستان از نظر تجارت و داد و ستد در دوران قاجار نیز از اهمیت و رونق بالایی برخوردار بوده و شبکه گسترده راهها و رباط های متعدد از جمله فخرآباد، قاسم آباد و زین آباد در راه فیض آباد - بجستان - فردوس خود گواه این مدعا است.
از جمله آثار تاریخی شاخص بجستان می توان به پل یونسی، رباط های زین آباد و فخرآباد و مساجد جامع، مرندیز و کاروانسراهای مزارآهنگ و خارفیروزی و باغ منزلهای رحیمی در شهر بجستان و بخشایش در روستای جزین اشاره کرد.
مهمترین آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست میراث معنوی کشور جشن باستانی سده روستای جزین، فنون تهیه شیره انگور و هنر سبد و ترکه بافی روستای مزار و آیین نخل بندان و نخل گردانی شهر بجستان است.
آثار تاریخی مهم بجستان
مسجد جامع بجستان مهمترین اثر تاریخی بر جای مانده از قرن نهم هجری در این شهرستان است که در زمان شاهرخ تیموری بنا شده و تاریخ اتمام آن بر اساس کتیبه موجود در مسجد سال 828 هجری است.
به گزارش ایرنا این مسجد دارای 2 ایوان بر 2 سوی صحن مربع شکل آن است و بر انتهای ایوان قبلی محرابی مقرنس کاری تعبیه شده و در سمت مغرب مسجد شبستانی است که سقف آن بر فراز ستون هایی استوار گردیده است و ایوان شمالی آن در سال 1024 هجری در عصر صفویه مرمت شده است.
از ابنیه تاریخی بجستان که بر امتداد کال شور و بر روی آن ایجاد شده، پل یونسی است که دارای سازه ای آجری و محکم است که نام خود را از شهری با همین نام در 45 کیلومتری بجستان گرفته است.
معماری این پل دارای 9 چشمه طاق جناقی و آبروهای نیمه مدور است که در بخشی از آن سنگ یا ملات ساروج و قسمتهایی دیگر از آجر و گچ کار شده و این بنای تاریخی از یادگارهای دوره صفویه است.
در 15 کیلومتری جنوب شرقی بجستان و 60 کیلومتری محور بجستان به گناباد رباط زین آباد با وسعت 2500 متر مربع به صورت نقشه چهار ضلعی و فضاهای معماری متفاوت قرار گرفته و در طول تاریخ توقف گاه کاروانیان طول مسیر بوده است.
رباط چهار ایوانی فخر آباد دیگر اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاریه در بجستان است که در حاشیه روستایی به همین نام قرار گرفته و از ویژگی های معماری این رباط می توان به سردر ورودی، ایوانچه های طرفین ورودی به عنوان توقف گاه تابستانی، شاه نشین، فضای اصطبل، بارانداز و صحن اشاره کرد.
کاروانسرای قاسم آباد از دیگر بناهای باارزش بر جای مانده از دوره صفوی در بجستان می باشد که در روستایی به همین نام در 20 کیلومتری غرب بجستان واقع شده است.
مسجد مرندیز به عنوان دیگر اثر تاریخی مربوط به قرن یازدهم هجری قمری در شهرستان بجستان با وسعت 600 مترمربع در سه کیلومتری مرکز این شهر واقع شده است.
معماری این بنا شامل صحن، ایوان، قبله و شبستان گنبددار بوده و ایوان مقصوره آن دارای پوشش شکل گرفته از تاق و تویزه است و در بخش انتهایی این قسمت رسمی بندی های زیبا بر روی گچ ایجاد شده است.
مسجد جامع مدندیز به سبب وجود بخشی از تزیینات و نمای بیرونی اطراف و صحن و ایوان از نظر نقشه و نوع عناصر تزیینی با مسجد تاریخی خواف، مسجد رشتخوار و گنبد مقبره قطب الدین حیدر مشابه است.
در دامنه تپه ای طبیعی در روستای تاریخی مزار، مسجد جامع مزار قرار دارد که در زمانهایی به عنوان سردابه و پناهگاهی برای ساکنان مورد استفاده داشته و امروزه این مکان با انجام تغییراتی در فضای داخلی به عنوان مسجد زمستانی اهالی روستای مزار مورد استفاده قرار می گیرد.

* مشاغل و هنرهای سنتی بجستان
در شهرستان بجستان از دیرباز هنرهای سنتی و مشاغل سنتی جایگاه ویژه ای در تأمین معیشت مردم این منطقه داشته اند که از جمله آنها می توان به گیوه دوزی در روستاهای جزین، بقچیر و افکان، آهنگ، گلیم بافی در یونسی، فخرآباد، نیان، ابراهیم آباد و قالیبافی، پارچه بافی، نمدمالی، حوله بافی و سبد بافی در سایر مناطق اشاره کرد.
وجود مناطق ییلاقی همچون تنکه نسترن، بوستان طبیعی نوبهار، دره آهنگ، باغ سلیمه مزار، سد سریده، به لحاظ رویش لاله های درشت و گلگون و شقایقهای زیبای بهاری و بیدمشکهای زیبا و 2منطقه حفاظت شدهٔ هلالی و افتخار با گونه های کم نظیر حیات وحش و کویر زیبا از دیگر جاذبه های گردشگری بجستان است.
مجموعه بوستان طبیعی و باغ زیبای پرندگان بجستان یکی از کم نظیرترین مجموعه های استان خراسان رضوی است که شامل حیات وحش و نمایشگاه جلوه هایی از طبیعت و باغ پرندگان و سایت نگهداری آهو و جبیر است.
این بوستان طبیعی چون نگینی زیبا در مرکز شهر بجستان می درخشد و دارای پرندگان زیبا و خوش الحانی همچون زاغی پاقرمز، طوطی های رنگارنگ، طاووس و غیره است.

* سوغات بجستان
در میان سوغات سفر بجستان می توان از یاقوت سرخ کویر یا همان انار بجستان نام برد که به بسیاری از کشورهای شرق دور صادر می شود و کام هر رهگذر و مسافری را که پا به این شهر می گذارد شیرین می کند.
از دیگر سوغات مشهور بجستان می توان از کلوچه و حلوای این شهر نام برد که در بازار شهرهای اطراف جایگاه ویژه ای دارد.
زعفران، زیره، حنا، پسته و محصولات خشکبار دیگر سوغات بجستان هستند که می توانند بخش زیادی از سبد خرید مسافران را پر سازند.
11 مکان اقامتی شامل مدارس، مجتمع بین راهی و مهمانپذیر با ظرفیت بیش از سه هزار مسافر آماده پذیرش مسافران نوروزی در شهرستان هستند.
شهرستان بجستان با 41 اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده در فهرست آثار ملی و معنوی کشور در فاصله 278 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
2095/5132
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.