محمد نبوی‌فرد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پنج طرح انتقال آب دائم در قالب ساخت و اصلاح شبکه آب شرب برای عشایر چهار شهرستان سبزوار، درگز، قوچان و کلات پیش‌بینی شده است که تا کنون ۴۵ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و بقیه نیز باید تخصیص یابد.

وی ادامه داد: این اعتبارات باید تا ۳۱ تیرماه سال آینده تخصیص یافته و جذب شود و  اجرای این تعداد پروژه ۴۲۰ خانوار عشایری استان را از آب شرب بهره‌مند می‌کند.

مدیرکل عشایر استان خراسان رضوی گفت: برای اجرای پنج طرح دیگر آب برای عشایر شهرستانهای کلات، سرخس، قوچان و مشهد در سال آینده درخواست ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار کرده‌ایم که در صورت موافقت و اجرای این طرحها  ۶۲۲ خانوار عشایری از آن بهره‌مند می‌ شوند.

نبوی فرد افزود: با اجرایی شدن ۱۰ طرح آبی در دستور کار برای عشایر خراسان رضوی، شاخص برخورداری عشایر از آب ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه در این استان زندگی می کنند که ۵۱ صدم درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.
با اینکه عشایر خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان را تشکیل می‌دهند اما ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.