محمد حسین صالحی در چهارمین همایش کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور در مشهد افزود: روزانه ۹ میلیون و سالانه سه میلیارد نخ سیگار در استان خراسان رضوی مصرف می شود که هزینه آن معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: معمولا و به طور میانگین ۲.۵ برابر هزینه مصرف سیگار  صرف درمان بیماری های ناشی از آن می شود بدین ترتیب می توان رقم نهایی هدر رفت سرمایه استان خراسان رضوی در خصوص سیگار را افزون بر ۴۵ هزار میلیارد ریال تخمین زد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نرخ شیوع مواد مخدر در خراسان رضوی را کمتر از میانگین کشور و ۲.۷ درصد عنوان کرد و افزود: افزون بر  ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال برای مصرف مواد مخدر و بیش از۱۲  هزار  میلیارد ریال  نیز برای درمان آسیبهای مواد افیونی به معتادان هزینه می شود.

صالحی افزود:  آثار اقتصادی زیان بار مواد مخدر در کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۸۰ هزار میلیارد تومان آن توسط معتادان پرداخت می شود.

وی به زیانهای اجتماعی و امنیتی مواد مخدر نیز اشاره و بیان کرد: اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی کشور است به طوری که بیش از ۷۰ درصد زندانیان و بخش عمده سرقتها بخصوص دزدیهای خرد و ۵۵ درصد طلاقها مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر و جرایم ناشی از آن است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی به تولید ۹۳ درصد تریاک جهان در افغانستان اشاره کرد وافزود: در هشت ماه سال جاری ۹۰  درصد کشفیات تریاک و ۳۰ درصد مرفین دنیا در ایران رخ است و در این راه از ابتدای انقلاب اسلامی سه هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز  تقدیم شده است که به واسطه حاشیه سود بالا در حوزه تجارت مواد مخدر به ویژه در خرده فروشی باز هم شاهد ادامه این تجارت هستیم .

صالحی افزود: ۲۷ درصد جامعه یعنی سنین ۱۵ تا ۶۴ سال به مصرف مواد نگرش مثبت دارند اما  ۹۵ درصد جامعه مواد مخدر مصرف نمی کنند.

وی نسبت به افزایش شیوع اعتیاد به مواد مخدر بین زنان  و تغییر رویکرد مصرف از شکل سنتی به صنعتی هشدار داد و گفت: اخیرا قیمت مواد مخدر سنتی افزایش پیدا کرده است و مطابق با این افزایش قیمت و نیز نرخ دلار باید شاهد دو برابر شدن مواد مخدر صنعتی می بودیم اما با عکس این پدیده و کاهش یک سوم قیمت این نوع مخدرها مواجه هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی به اهمیت موضوع  پیشگیری اشاره و بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی امکان بازگشت ندارد و متاسفانه در اقدامی هدفمند نسل جوان و نیروی کار جامعه هدف این تهاجم قرار گرفته اند.

صالحی افزود: مهمترین مساله در این حوزه کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر در جامعه است و در این راستا نقش تشکلهای مردمی می تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.