محمدرضا اورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد تا نیمه آذرماه امسال برای دریافت یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال معادل ۱۱۶ درصد سهمیه اعلامی برای خرید ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی به شعب عامل بانک کشاورزی معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: شهرستان‌های داورزن، مه‌ولات، باخرز، فریمان، تربت‌حیدریه و رشتخوار بیشترین میزان معرفی افراد در این زمینه را به خود اختصاص داده‌اند.
وی گفت: تاکنون ۶۰۲ میلیارد ریال تسهیلات از کل مبلغ ۱۴۳۰ میلیارد ریال معرفی شده به بانک برای خرید ۵۸۲ دستگاه انواع تراکتور، ۱۰ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۳۸۴ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند و تجهیزات به کشاورزان پرداخت شده است.
اورانی افزود: شهرستان‌های داورزن، جوین، فیروزه، قوچان و صالح آباد در رتبه‌های اول تا پنجم درصد جذب تسهیلات خط اعتباری مرحله هفتم مکانیزاسیون کشاورزی قرار دارند.
وی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی خواست با مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب، فناوری‌های نوین را برای تولید اقتصادی و رقابت پذیر شناسایی نموده و با استفاده از فرصت تسهیلات اعتباری نسبت به تجهیز مزارع و باغات خود اقدام کنند تا از این طرق نیل به تولید اقتصادی و پایدار که هدف اصلی توسعه مکانیزاسیون می‌باشد، محقق گردد.

اورانی ادامه داد: افزایش تولید با افزایش سطح زیرکشت و افزایش مقدار تولید در واحد سطح میسر می‌شود و مکانیزاسیون در پی تحقق اجرای هر ۲ روش است.

وی گفت: تامین نقدینگی مورد نیاز صنایع مرتبط با مکانیزاسیون و اختصاص اعتبارات بانکی متناسب از جمله راهکارهای عملی در این حوزه است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری در حوزه مکانیزاسیون، تسهیلات خط اعتباری به مبلغ یک هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال به این استان ابلاغ شده است.

در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۲۸ درصد سطح کشت غلات خراسان رضوی مکانیزه بود که این رقم هم اکنون از ۵۵ درصد نیز عبور کرده و در حال افزایش است.
در کاشت دستی یک هکتار گندم باید ۳۳۰ تا ۳۴۰ کیلو گرم بذر پاشیده شود که این مقدار با استفاده از دستگاه و به صورت مکانیزه ۲۲۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار است و این به معنای صرفه جویی ۱۰۰ کیلوگرم گندم در هر هکتار می‌باشد.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.