علی اکبر لبافی روز یکشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، اشتغال و سرمایه‌گذاری بجستان افزود: طرح هر روستا یک معین یا هر تعاونگر یک روستا از مسائل محوری مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی است.

وی اظهار داشت: مردم باید در توسعه، رونق و عمران مناطق شهری و روستایی خود مشارکت داشته باشند و سرمایه‌گذاری ها هم براساس نیاز و ظرفیت‌های هر منطقه انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بجستان در زمینه اشتغالزایی و محرومیت زدایی در منطقه خواستار مشارکت بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی این شهرستان با سپاه پاسداران در اجرای این طرح‌ها شد.

دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: مشارکت مردم در قالب حساب‌های خرد توسعه روستایی به عنوان رویکرد مهم سپاه در این زمینه باید محور و مدل توسعه و رونق بجستان قرار گیرد.

وی افزود: انسجام خوبی بین مسوولان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای بجستان در اجرای تفاهمنامه‌های طرح مثلث توسعه اقتصادی وجود دارد و عملکرد این شهرستان در مقایسه با برخی دیگر از شهرستان‌های استان در این زمینه مطلوبتر است.

فرماندار بجستان هم گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی ۱۸ تفاهمنامه با معین‌های اقتصادی شهرستان منعقد شده و ۱۸ مصوبه در کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغال و سرمایه‌گذاری این شهرستان به تصویب رسیده و به دستگاه‌های اجرایی و دست اندرکاران ذیربط اعلام شده است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: با اینکه سپاه پاسداران معین اقتصادی بجستان نیست ولی از نظر اجرای طرح‌های اشتغال زایی و محرومیت زدایی و رونق مناطق شهری و روستایی این شهرستان از معین‌های اقتصادی شهرستان جلوتر است و با مشارکت مردم و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ۱۱ صندو ق خرد توسعه روستایی که از سال‌های گذشته در شهرستان فعال بودند با همراهی معین‌ها در مسیر توسعه شهرستان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت‌های محدود و بدون استفاده اشتغال زایی در روستاهای این شهرستان شناسایی و از آنها در مسیر توسعه شهرستان استفاده می‌شود اظهار داشت: یکی از این ظرفیت‌ها قالیبافی است که ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم در این بخش فعالیت دارند و با تفاهمنامه‌هایی با همراهی سه شرکت از این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی گفت: سهمیه اشتغال پایدار روستایی بجستان در سال جاری ۲۴ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال بود که علاوه بر جذب کامل آن توانستیم مبالغ دیگری هم از اعتبارات سرگردان جذب کنیم.

فرماندار بجستان افزود: با احتساب سهمیه شهرستانی و اعتبارات سرگردان جذب شده در این بخش ۱۲۴ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال تسهیلات این بخش تاکنون در شهرستان جذب شده و این شهرستان با ۵۱۹ درصد رشد در جذب این تسهیلات رتبه نخست استان خراسان رضوی را کسب کرده است.

وی اظهار داشت: با وجود قابلیت‌های معدنی بجستان از ۳۲ معدن این شهرستان ۶ معدن نیمه فعال و بقیه تعطیل هستند که باید با پرداخت تسهیلات مورد حمایت قرار گیرند و در طرح مثلث توسعه اقتصادی محور توجه معین‌ها واقع شوند.

بر اساس طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی موسوم به 'مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' معین‌های اقتصاد مقاومتی وظیفه توانمندسازی مردم، شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت جوامع محلی را برعهده دارند.

در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی، این استان به ۱۲ منطقه تقسیم و برای هر منطقه عوامل مجری توسعه با عنوان معین اقتصادی تعیین شده است که در این راستا بانک قرض‌الحسنه رسالت و طرح ملی ترسیب کربن که توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در روستاهای بجستان در حال اجراست به عنوان معین‌های اقتصادی این شهرستان تعیین شده‌اند.
شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.