دبیر علمی این همایش روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار آن گفت: این همایش با مشارکت انجمن علوم علف های هرز ایران در محورهایی چون بیولوژی علف های هرز، اکوفیزیولوژی علف های هرز، مدیریت غیر شیمیایی و تلفیقی علف هرز،  مدیریت شیمیایی علف های هرز (علف کش ها) و سایر موضوعات مرتبط با علم علف های هرز برگزار می شود.
محمد حسن راشد محصل افزود: بیش از ۲۵۴ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که نسبت به دوره های قبل از لحاظ کیفی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.  
وی با بیان این که این همایش تا روز هفتم شهریور ماه ادامه دارد افزود: از کل مقالات دریافتی تعداد ۲۳ مقاله آن به عنوان مقالات کلیدی در این همایش ارائه می شود و چهار مقاله آن توسط استادان خارجی همراه با اسلاید ارائه می شود.
دبیر هشتمین همایش علوم علف های هرز ایران گفت: پیشنهاد می شود به جای به کار بردن واژه علف های هرز از عبارت علف های خودرو استفاده شود زیرا این گیاهان در خاک مزارع وجود دارند و زمان کشت گیاهان زراعی دیگر امکان رشد به دست می آورند.
محمد حسن راشد محصل افزود: علف های هرز گیاهانی هستند که با منافع و خواست کشاورزان در تداخل قرار می گیرند.
وی ادامه داد: تولیدات گیاهان زراعی نقش مهمی در رابطه با تغذیه بشر ایفا می‌کنند و جمعیت زیادی از مردم جهان در سوء تغذیه و گرسنگی به سر می‌برند که در آینده این مشکل بیشتر  هم خواهد شد از این رو باید تلاش کرد تا مشکلات علف‌های هرز جبران شود زیرا  فعالیت این علف‌ ها کاهش محصولات کشاورزی را در پی دارد.
دبیر هشتمین همایش علوم علف های هرز ایران گفت: متخصصان بسیار خوبی در رشته علف های هرز در کشورمان مشغول به فعالیت هستند و محدودیت های پژوهشی ناشی از تحریم ها مانعی در حرکت پژوهشگران ایرانی در لبه های دانشی این رشته در سطح جهان ایجاد نکرده است.
راشد محصل افزود: برای مبارزه با علف ها از روش های سنتی مانند سوزاندن، آیش و  وجین و در روش شیمیایی نیز از علف کش ها استفاده می شود و  بهترین روش مهار علف های هرز، استفاده از روش های تلفیقی است که یک سر آن شیمیایی و سر دیگر آن غیر شیمیایی است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی مختلف کشور از روش های متفاوت استفاده می شود و بهتر است برای مبارزه با آنها، از افراد محلی و روش های سنتی استفاده شده تحقیق و سپس از مواد شیمایی برای مهار بهتر علف های هرز و خودرو استفاده کرد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد که خود عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد است هم در ابتدای  همایش علوم علف های هرز ایران گفت: حدود ۸۰ سال از شروع تحقیقات بر روی کنترل علف‌های هرز در ایران می‌گذرد ولی این مطالعات از سال ۱۳۷۸ با گسترش فعالیت رو به رو شده است.
دکتر محمد کافی افزود: با وجود تلاش‌های بسیار، میزان خسارت های علف‌ های هرز در ایران  نسبت به دیگر نقاط جهان بیشتر است از این رو باید خسارات مادی، اقتصادی و روانی علف‌های هرز که در بین عوامل بیولوژیک عمده‌ترین عامل خسارت به شمار می‌آید کنترل شود.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت علف‌های هرز جزء جدا ناشدنی فرهنگ کشاورزی است و برای کاهش خسارات، می‌توان آن را مدیریت کرد.
در ادامه این همایش رئیس انجمن علوم علف‌های هرز ایران گفت: دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در کشور، اقدام به راه‌اندازی و اجرای دوره‌های ارشد و دکتری شناسایی و مبارزه با علف‌ های هرز کرده است.
دکتر حمید رحیمیان افزود: گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت های چشمگیری در پژوهش های کاربردی در موضوع علف های هرز داشته است.
۲۰۳۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.