قربان، عید بندگی است که در قاموس واژه های یک قوم تعریف و در فرهنگ یک آیین تفسیر می شود، حکایت عشق آسمانی انسان زمینی است، عید بشارت های الهی و بارقه های رحمت ایزدی است که در سرزمین مقدسی چون مشهدالرضا(ع) اشک های شوق را بر صورت بندگان مخلص خود جاری می کند.

عید قربان هنگامه قربانی هر آنچه مانع تقرب به ایزد متعال تقرب می شود و زمان بازگشت انسان به خود خویشتن است، تقرب جستن در این سرزمین در قواره مبارزه با هواهای نفسانی، خودسازی و بهره گرفتن از فرصت عید در مکانی مقدس چون حرم امام رضا (ع) تعریف می شود و مومنین در سرزمین امام هشتم (ع)، حرم قدسی را بهترین مکان برای تقرب جویی و زدودن زنگار گناه از دل و جان یافته اند.

عید قربان، جشن اظهار بندگی و زانو زدن در برابر درگاه خداوند و قدرت لایتناهی اوست و تقرب جست جز بریدن از همه تعلقات دنیوی و خلاصی از همه وابستگی ها ممکن نمی شود که باید در چنین روزی با تجدید خاطره ابراهیم و اسماعیل، تسلیم در برابر فرامین الهی را به نمایش گذاشت.

جشن بندگی و تقرب جویی در عید قربان از صبح با اقامه نماز میلیون ها زائر امام رضا (ع) در صحن های این مکان قدسی آغاز می شود، زائران و مجاوران با تن پوش های برادری و عطر نیاز در صفوف همدلی و همبستگی ایستاده و نماز شکر به جا می آورند، لحظات ناب عید قربان را قدر می نهند تا غبار غفلت را از دلها پاک کنند.

حرم امام رضا (ع) سالهاست که محفل بندگان خداوند و تجلیگاه دلدادگی ها و بیان راز ها و نیاز هاست و امروز نیز چون اعیاد دیگر حرم هشتمین خورشید، میعادگاه دوستداران و عاشقان است تا بار دیگر دلدادگی ها و عشق و شور و بندگی را به نمایش گذارند.

جشن عید قربان از نماز مغرب و عشای شب گذشته با نواختن نقاره های شادمانی در حرم مطهر رضوی آغاز شد. همه صحن و سرای حضرت با بهترین گل ها تزئین شده است و نور ناشی از آذین بندی حرم مطهر این  آستان قدسی را در شب تاریک مانند خورشیدی در مرکز مشهد درآورده است.

جشن شب عید قربان با مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت (ع) و دعا و ثنای مومنین در حرم مطهر رضوی برگزار شد و زائران و مجاوران به جشن و شادمانی پرداختند.

جشن روز عید قربان نیز پس از اقامه نماز عید در رواق امام خمینی(ره) با حضور خادمان امام هشتم(ع) و همچنین زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برگزار می‌ شود.

سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی، مدیحه‌ سرایی و مولودی ‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت  (ع) و اجرای گروه تواشیح از برنامه‌های این مراسم است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.