حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال بارندگیهای خوبی در خراسان رضوی و مشهد انجام شده است اما این به معنای عبور از دوره خشکسالی نیست.
وی اضافه کرد: تامین آب در مشهد و خراسان رضوی به شدت وابسته به منابع زیرزمینی است و طی 25 سال گذشته با برداشت بی رویه از این منابع، 30 میلیارد متر مکعب از منابع آبی زیرزمینی استان کم شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طی سالهای اخیر 50 درصد آب مشهد از محل سد دوستی تامین می شد اما اواخر پارسال میزان ذخیره آب سد دوستی 12 درصد بود و از حجم مرده سد برای آب شرب مشهد استفاده می شد.
اسماعیلیان تاکید کرد: اگر روند خشکسالی پارسال ادامه داشت جبران 50 درصد نیاز آب مشهد از سایر منابع امکان پذیر نبود و امسال ناچار به جیره بندی می شدیم.
وی ادامه داد: ممکن است سال آینده باز هم شرایط خشکسالی داشته باشیم لذا باید مدیریت تامین و توزیع آب در مشهد بر اساس شرایط بدبینانه باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: میزان تولید آب در کلانشهر مشهد طی سال 1397 به رغم افزایش جمعیت، 3.7 درصد نسبت به سال 1396 کاهش داشته است لذا اصلاح الگوی مصرف و استفاده درست از آب باید در دستور کار همه باشد.
منابع تامین آب کلانشهر مشهد تاکنون شامل 437 حلقه چاه، دو رشته قنات، یک دهنه چشمه و سدهای ارداک، طرق، کارده و دوستی بوده است.
100 درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد زیر پوشش شبکه آب رسانی و 70 درصد آن زیر پوشش خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.
1922/7505
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.