علیرضا جمیع روز یکشنبه به مناسبت 'روز جهانی استاندارد' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محصولات دو حوزه صنایع غذایی و لوازم خانگی در ایران مشمول استفاده اجباری از علامت استاندارد هستند و خراسان رضوی در این دو بخش سابقه دار بوده و در صنایع غذایی قطب محسوب می شود.
وی ادامه داد: خراسان رضوی در تولید زعفران، رب، انواع کمپوت، نوشابه و آبمیوه دارای برندها و تولیدکنندگان معتبر ملی است و همین مهم باعث شده این صنایع برای حفظ جایگاه خود در بازار توجه ویژه ای به مقوله استانداردسازی صنایع داشته باشند.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی به حضور سالانه 27 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی در مشهد نیز اشاره و بیان کرد: نظارت بر ارائه کالا و خدمات مورد نیاز این جمعیت عظیم بر اهمیت استانداردسازی افزوده است و از سوی دیگر همین مساله اختصاص بودجه ویژه و بیشتر به اداره کل استاندارد خراسان رضوی را طلب می کند.
وی گفت: سطح بالای سواد و تحصیلات دانشگاهی در خراسان رضوی موجب شده آشنایی مردم با مبانی استاندارد و مطالبه این موضوع از تولیدکنندگان، استانداردسازی را در خراسان رضوی در جایگاه شایسته ای قرار دهد.
جمیع افزود: از زمان شروع فعالیت دولت تدبیر و امید هزار و 332 فقره پروانه و سالانه بطور متوسط 266 پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی در خراسان رضوی صادر شده که این میزان در سالهای پیش از آن سالانه حدود 150 فقره بود. همچنین سالانه 51 هزار و 543 نمونه برداری و آزمون از مراکز تولیدی و عرضه کالا در استان صورت گرفته که این شاخص هم رشد داشته است.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل اداره کل استاندارد خراسان رضوی کمبود نیرو و کارشناس است بطوری که با خروج همکاران بازنشسته هم اکنون 50 درصد پستهای این اداره کل خالی شده و همین کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مالی می تواند کنترل و نظارت بر بازار را با مشکل روبرو کند.
هزار و 700 واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی زیر نظر اداره کل استاندارد هستند که نیمی از آنان در حوزه صنایع غذایی فعالیت دارند. دو هزار و 350 پروانه اجباری و 300 پروانه تشویقی استاندارد برای محصولات این واحدها صادر شده است.
14 اکتبر برابر با 22 مهر 'روز جهانی استاندارد' نامگذاری شده است.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.