غلامرضا قوسی روز شنبه در نشست مشترک رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تولیدکنندگان بخش کشاورزی و اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی افزود: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در واحد سطح است.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی نیروی انسانی در بخش کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در افزایش بهره‌وری در واحد سطح می‌توانند نقش آفرین باشند و زمینه ورود تکنولوژی به این بخش را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی ۸۲ هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال است که ۳۲ درصد آنها بی‌سواد هستند و ۴.۸ درصد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند که فقط یک درصد آنها تحصیلات مرتبط با بخش کشاورزی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۷۰ درصد اراضی زراعی و باغی استان به صورت خرده‌مالکی است و پراکندگی استان یکی از دلایل این موضوع است لذا بایستی برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی باید متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و استان تصمیم‌گیری شود و در این خصوص از دستورالعمل‌های یکنواخت پرهیز و براساس ظرفیت تولید بسترسازی و تفاهم‌نامه منعقد شود.

قوسی افزود: اگر قرار باشد برنامه‌ای منسجم، دقیق و پایدار را تدوین کنیم باید مبنای آن کار کارشناسی، علمی و منطقه‌ای باشد تا منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی، درآمد و اشتغال پایدار و امنیت غذایی شود.

وی گفت: خراسان جنوبی با توجه به تنوع اقلیمی و شرایط آب و هوایی از جمله استان‌های دارای محصولات ارزشمند با ارزش افزوده بالا از جمله عناب، زرشک و زعفران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۰ هزار نفر شتر، دومین استان پرورش دهنده این دام در کشور است اظهار داشت: همچنین چرخه تولید طیور از جمله مرغ در استان فراهم است که ۳۰ درصد آن در داخل استان  مصرف و مابقی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سطح زیرکشت گلخانه‌های استان اکنون ۶۷.۵ هکتار است که سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن محصول از آن برداشت می‌شود.

مهدی عصمتی‌ پور افزود: خراسان جنوبی ۲۰ است درگیر خشکسالی شده و امسال سند سازگاری با کم‌آبی نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در استان تصویب و اجرا شده است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های این سند، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است همچنین تفاهم‌نامه ایجاد یک هزار کشت گلخانه در استان منعقد شده که باید تا پایان دولت به اتمام برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اراضی اکثر کشاورزان یا متقاضیان گلخانه فاقد سند است که در این زمینه خواهش داریم استشهاد محلی نیز پذیرفته شود.

وی در ارتباط با انجام مطالعات و امکان‌سنجی گلخانه‌ها گفت: این طرح بایستی برای گلخانه‌های بالای ۲ هزار مترمربع اجرا شود نه اینکه برای گلخانه‌های با متراژ ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر با ۲ هزار متر تفاوت نداشته باشد و این موضوع کشاورزان و بهره‌برداران را با مشکل مواجه می‌کند.

عصمتی پور افزود: تعرفه بازدید از گلخانه‌ها ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده در حالیکه این میزان برای گلخانه ۲۰۰ متری تا ۵ هزار متری یکی است که باید تغییر کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم تقویت تعامل بین دانشگاه و بخش کشاورزی گفت: باید زمینه حضور بیشتر دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در فعالیت‌های این بخش فراهم شود.

نضر افضلی افزود: باید پل ارتباطی بین علم و تولید که بستر آن می‌تواند دانش‌آموختگان باشند را ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: با حجم انبوه دانش‌آموختگان کشاورزی مواجه هستیم همچنین میزان ورودی و خروجی دانشگاه‌ها انباشت می‌شود.

وی گفت: در صورتی تولیدکننده یا کشاورز از کارشناسان دانشگاهی کشاورزی استقبال می‌کنند که احساس کنند تولید آنها بالا رفته یا تغییر و تحولی ایجاد شده است در غیر اینصورت کشاورزان به تجربیات خود بسنده می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.