بیرجند شهری آرام و با پیشینه بلند تاریخی و فرهنگی در شرق ایران زمین است و به تمیزی و مردمانی با فرهنگ شهرت دارد.
این شهر اگرچه در حاشیه شرقی ایران واقع شده اما روزگاری گذرگاه افراد صاحبنامی چون یاقوت حموی در قرن ششم هجری و حافظ آبرو در قرن نهم بوده است.
تاریخ تحریر که یاقوت حموی اولین بار در آن از بیرجند نام برده، نشان می دهد از حدود قرن ششم و هفتم هجری این منطقه وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است.
مک گُر گُر اواسط قرن سیزدهم هجری از طرف دولت انگلستان برای تهیه اطلاعات دریافت جغرافیای نظامی ایران به این نواحی سفر و از بیرجند دیدن کرده است.
بیرجند اولین شهر در ایران است که سال 1302 هجری شمسی (قبل از تهران) از لوله کشی آب شهری برخوردار شد و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی در ایران شناخته می شود.
مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه آموزش به سبک نوین بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است و امروز به عنوان یک اثر تاریخی دیدن دارد.
همچنین به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند سومین فرودگاه کشور در سال 1312 پس از قلعه مرغی و بوشهر در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، 2 کنسولگری انگلیس و روسیه در بیرجند، مشغول فعالیت بوده اند.
نخستین آثار رشد کالبدی شهر بیرجند از اواخر سلسله صفویه به عنوان مرکز و حاکم نشین ولایت قائنات آغاز می شود. شروع افزایش جمعیت شهر در دوران حیاتش نیز از همین دوران بود و همزمان با افزایش جمعیت بر اثر نیاز به ساخت و سازهای جدید، محلات شهر به طرف شمال، شمال غربی و شرق توسعه می یابند.
اما اکنون این شهر که تاریخی پر فراز و نشیب از سر گذرانده، در گذر زمان کنج جغرافیای ایران عزلت گزیده و هنوز نتوانسته آن طور که باید و شاید معرفی شود و به عنوان مرکز استان از نبود برخی امکانات و زیرساخت ها رنج می برد.
بیرجند شهر ارگ های تاریخی ناشناخته، کاج های سربه فلک کشیده و زادگاه پدران علم از جمله پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران است.
رهبر معظم انقلاب نیز پیش از انقلاب سفرهایی به بیرجند داشته اند و در خاطرات خود از مانوس بودن با علمایی همچون محمدحسین آیتی نگاشته اند.
خوب است نام بیرجند و آوازه تاریخی آن به ذهن سپرده شود و همه بدانند این شهر زیبا و آرام کویری که عنوان تمیزترین شهر ایران را نیز دارد، جایش در نقشه کجاست و گاهی با اسامی مشابه در کشور اشتباه گرفته نشود.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.