به گزارش ایرنا محمدرضا ضیایی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: براساس بررسی های انجام شده در سال تحصیلی جاری 357 کلاس درس در شهرستان بیرجند کمبود داشتیم که با توجه به مهاجرت و افزایش جمعیت، وضعیت کمبود فضای آموزشی جدی است.
وی گفت: با این حال شرایط مدیریت شده و در سال تحصیلی جدید دانش آموزی بدون کلاس و معلم نبوده است.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند افزود: عملیات اجرایی چند مدرسه در دست اقدام است که امیدواریم مهر سال آینده با بهره برداری از آنها مقداری از کمبودهای فضای آموزشی مرتفع شود.
وی مدرسه 12 کلاسه مصلی نژاد، 12 کلاسه دکتر حسین زاده، کمیساریای اتباع خارجی و 6 کلاسه ترابی نژاد چهکند را از مهمترین پروژه هایی عنوان کرد که اول مهر امسال آماده شدند.
ضیایی مجتمع آموزشی امام رضا (ع)، حیات طیبه، مدارس دکتر شکوهی، 12 کلاسه امیرآباد و 6 کلاسه حاجی آباد را از پروژه های آموزشی در دست اقدام ذکر کرد که بیشترشان تا مهر آینده به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه 120 کلاس درس فقط در مهرشهر بیرجند کمبود داریم گفت: هیچگونه مدرسه متوسطه دوم دخترانه و پسرانه در این منطقه وجود ندارد اما با تکمیل مجتمع آموزشی امام رضا قسمتی از این مشکل حل خواهد شد.
وی از کمبود 69 کلاس درس در شهرک های اقماری بیرجند شامل حاجی آباد، امیرآباد، دستگرد، چهکند، شکراب، رقویی و علی آباد خبر داد و گفت: 244 کلاس درس در مساکن مهر، کم است که با توجه به افزایش جمعیت، مشکلات آموزشی در این مناطق افزایش خواهد یافت.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه طبق پیش بینی ها سالانه بین سه تا پنج هزار نفر به جمعیت دانش آموزان شهرستان افزوده می شود، تاکید کرد: کمبود فضای آموزشی اعلام شده مربوط به سال تحصیلی جاری است که این کمبودها در سال آینده افزایش خواهد داشت.
وی ادامه داد: به علت فرسودگی و استاندارد نبودن برخی مدارس مجبور به تعطیلی آنها هستیم که در سال های گذشته مدرسه حکیم نزاری تعطیل شده و با توجه به این وضعیت حضور بیش از پیش خیران در مرکز استان ضروری است.
ضیایی اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما 100 درصد مدارس شهرستان بیرجند از وسایل گرمایشی استاندارد برخوردارند و مدارسی که هنوز سیستم گرمایش مرکزی در آن ایجاد نشده از بخاری های نفتی استاندارد استفاده می کنند.
وی از کمبود نیروی انسانی موردنیاز در آموزش و پرورش بیرجند هم خبر داد و گفت: با همه مشکلات به وجود آمده در این حوزه 100 درصد کلاس های درس از معلم برخوردار بوده است اما با توجه به اینکه درصد زیادی از نیروها نزدیک به بازنشستگی هستند مجوزهای اسخدامی این مجموعه باید افزایش یابد.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با اشاره به اینکه بازمانده از تحصیل در شهرستان وجود ندارد اظهار داشت: کارگروه انسداد بیسوادی در اداره تشکیل شده و در صورت شناسایی، مدیران بشخصه وضعیت را مورد بررسی قرار می دهند.
وی یادآور شد: وضعیت پوشش تحصیلی شهرستان بیرجند از نرم کشوری بالاتر است و سال تحصیلی گذشته 80 دانش آموز شناسایی شدند که مشکل 65 نفر آنها توسط مدیران مرتفع شد اما در این میان تعدادی به خاطر مشکلات خانوادگی آموزش پذیر نبودند.
ضیایی تصریح کرد: سال گذشته برای جلوگیری از بیسوادی 31 پایگاه را برای دانش آموزان در معرض را در مدارس تشکیل دادیم و 600 ساعت آموزشی را برگزار کردیم اما تعدادی در دوره پایانی ابتدایی برای تامین معاش که عموما اتباع خارجی هستند آموزش پذیر نیستند که به عنوان یک آسیب باید بپذیریم.
وی افزود: از پتانسیل مدارس شبانه روزی، تحصیل از راه دور و استفاده از برنامه های جامع آموزشی برای جلوگیری از بیسوادی در مقطع متوسطه بهره گرفتیم.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: 123 دانش آموز هم در روستاهای زیر نرم دانش آموزی حضور داشتند که با استفاده از 54 سرویس ایاب و ذهاب به صورت رایگان این مشکل هم برطرف شد.

** 90 درصد مدارس بیرجند از امکانات هوشمند برخوردار هستند
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه 90 درصد مدارس شهرستان از امکانات هوشمند برخوردار هستند گفت: با هماهنگی های انجام شده بقیه مدارس هم به زودی از این امکانات برخوردار خواهند شد.
وی اظهار داشت: در روستاهای اقماری بیرجند و روستاهای پرجمعیت هم اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.
ضیایی در مورد تجهیزات موجود در مدارس توضیح داد: با توجه به اضافه شدن پایه آموزشی جدید، شاخه های فنی و حرفه ای با تغییر سرفصل ها با مشکل جدی تجهیزات بر می خورند اما اقداماتی در این حوزه هم صورت گرفته است که امیدواریم با هم افزایی دستگاه های ذیربط این مشکل تا حدودی مرتفع شود.
وی جلوگیری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بخصوص فضاهای آموزشی را برگرفته از همکاری و هم افزایی بین بخشی دستگاه ها دانست و گفت: تا در زمینه جلوگیری از آسیب های اجتماعی تمام دستگاه ها وارد عمل نشوند آموزش و پرورش نخواهد توانست در این حوزه مثمرثمر باشد.
ضیایی ادامه داد: کارگاه های آموزشی متعددی را برای دانش آموزان، خانواده ها و معلمان و مربیان هر سال به طور متداول در سطح مدارس برگزار می کنیم اما مطمئنا این اقدامات به تنهایی نخواهد توانست دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی محافظت کند.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان را با نهادهای فرابخشی دنبال می کنیم، گفت: امیدواریم با همکاری بیش از پیش نهادها به همراه خانواده بتوانیم گام تاثیرگذاری در کاهش آسیب های اجتماعی مربوط به دانش آموزان برداریم.

** آغاز امتحانات نوبت اول دانش آموزان از اول دی ماه
ضیایی با بیان اینکه از اول دی ماه شاهد آغاز امتحانات نوبت اول مدارس متوسطه اول، دوم و داوطلبان آزاد خواهیم بود افزود: خانواده ها در تامین آرامش و محیط آرام برای دانش آموزان اقدام کنند.
وی گفت: 13 هزار دانش آموز در دوره متوسطه اول و 12 هزار دانش آموز در متوسطه دوم در امتحانات دوره اول سال تحصیلی شرکت خواهند کرد.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند به دانش آموزانی که مشکل درسی دارند توصیه کرد: در صورت اطلاع معلمان و مدیر مدرسه از توان خیران آموزشی استفاده کنند.
وی در توصیه به خانواده ها با بیان اینکه به هیچ وجه دانش آموز خود را با دیگران مقایسه نکنند بیان کرد: خانواده ها با ایجاد اعتماد به نفس خواهند توانست نقش تاثیرگذاری در موفقیت فرزندانشان داشته باشند.
وی از 96 رتبه زیر یکهزار شهرستان بیرجند در کنکور 96 خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان بیرجند در کنکور سراسری در منطقه دوم قرار دارد اما میزان رتبه های زیر یکهزار و تک رقمی نسبت به استان در وضعیت مطلوبی است.
ضیایی از برگزاری المپیاد، طرح و مسابقات مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در سطح مدارس استان سخن گفت و افزود: تعداد زیادی از دانش آموزان این شهرستان پس از موفقیت در سطح استانی به مسابقات کشوری راه یافتند و حایز رتبه های اول تا سوم کشوری شدند.
شهرستان بیرجند دارای 60 هزار دانش آموز و چهار هزار و 200 فرهنگی است.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.