بیست و یکمی استاندارد ملی ایران در بین 163 کشور/ فرآورده‌های حلال کشور را از نفت بی نیاز می کند؟

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد گفت: امسال استاندارد ایران بین ۱۶۳ کشور عضو در سازمان بین‌المللی استاندارد جایگاه ۲۱ را به خود اختصاص داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، غلامرضا امینی صبح امروز در آئین تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی در زمینه استاندارد با اشاره به جایگاه استاندارد ایران در جهان اظهار کرد: تلاش‌ها و مشارکت‌های بسیاری در حوزه استاندارد بین‌المللی انجام شده و امسال استاندارد ایران از جایگاه ۴۰ در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد به جایگاه ۲۱ رسیده است.

وی افزود: استاندارد ملی ایران یکی از ۱۵ کرسی هیئت مدیره سازمان بین‌المللی استاندارد را در اختیار دارد، همچنین ۸ هزار نفر از کارشناسان و متخصصان به سازمان بین‌المللی معرفی شده و در ۴۸۳ کمیته فنی حضور فعال داشته و در ۴۲۸ کمیته نیز به عنوان ناظر حضور داریم.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: ۸ دبیرخانه سازمان بین‌المللی استاندارد در کشور مستقر بوده و استاندارد ایران و تدوین استانداردهای بین‌المللی بر عهده ما است، ایران پس از ژاپن و چین و به‌صورت مشترک با کره جنوبی رتبه ۳ قاره آسیا را در زمینه استاندارد دارد و در بین کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

امینی بیان کرد: استاندارد ملی ایران در ۱۱ مجمع بین‌المللی مرتبط با استاندارد حضور فعال داشته، همچنین در موسسه استاندارد و آسیب‌شناسی کشورهای اسلامی حضور فعال دارد، این موسسه یکی از مؤسسات فعال در زمینه استاندارد است و استاندارد ملی ایران در عضو هیئت‌رئیسه کمیته انطباق این موسسه به عنوان یکی از کمیته‌های مهم و تأثیرگذار این موسسه حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که استانداردهای حلال بر اساس فقه سایر مذاهب اسلامی نوشته می‌شود، استاندارد ملی ایران در این موسسه مدافع فقه جعفری بوده و با اقدام فعال خود موفق شده که ۱۵۰ کامنت اولیه با تکیه‌بر اشتراکات مذهبی استاندارد حلال را مصوب کند که بیش از ۹۵ درصد با فقه جعفری مطابقت دارد، همچنین همه مذاهب می‌توانند از این غذاها استفاده کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ادامه داد: این توفیق مبنای وحدت جهان اسلام بوده و مانعی برای دستیابی بدخواهان جهان اسلام به اهداف پلید خود می‌شود.

امینی افزود: استقبال از فرآورده‌های حلال در دنیا بسیار زیاد است و گردش مالی حلال در دنیا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده به ۴ هزار میلیارد دلار برسد، اگر ایران بتواند ۵ درصد از گردش مالی کنونی حلال در دنیا را به عنوان حق واقعی خود کسب کند دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در داخل کشور به عنوان گنجینه‌های علمی و مهمی که در اختیار سازمان است برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کرد، ۲۳ هزار کارشناس و متخصص در سازمان ملی استاندارد مشغول فعالیت هستند، مقام معظم رهبری بر افزایش پوشش استاندارد در کشور تأکید داشته و در تلاش هستیم علاوه‌بر استانداردهای اجباری در دیگر زمینه‌ها نیز فعالیت کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد بیان کرد: استاندارد راهنما و استراتژیکی بر مبنای اخلاق‌مداری است که رعایت آن سبب رضایت خاطر و آسایش مردم می‌شود، بر همین اساس آحاد جامعه موظف هستند بر مبنای استاندارد حرکت کنند تا بتوانیم از ظرفیت استاندارد برای تولید پایدار استفاده کنیم.

امینی خاطرنشان کرد: استاندارد رابطه پایداری با رشد اقتصادی دارد به‌گونه‌ای که ۰.۹ درصد از رشد اقتصادی آلمان، ۰.۳ درصد از رشد اقتصادی انگلیس و ۰.۲ درصد از رشد اقتصادی کانادا بر اساس توسعه استاندارد بوده، بر اساس مدل ریاضی ۳ عامل افزایش سرمایه، کار و پیشرفت فنی از عوامل مهم توسعه و رشد هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید