گزارش جی پلاس/ تصمیمی که مجامع انتخاباتی گرفتند؛

انتصابی شدن دبیران کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک/ تلاشی برای هم صدایی مثبت

با تصویب اساسنامه جدید کمیته ملی پاراالمپیک، حالا دبیر این کمیته هم مانند کمیته ملی المپیک انتصابی شده و با عنوان دبیر اجرایی فعالیت خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ انتخابات کمیته ملی پاراالمپیک در حالی صبح امروز برگزار شد که از قبل هم مشخص بود محمود خسروی وفا یک بار دیگر آن را می برد. به همین خاطر هم مهمترین خبر و نکته این مجمع انتخاباتی، نه نتیجه آن بلکه یکی از مصوباتی است که در آن ایجاد شده است. انتخابات امروز در حالی با اساسنامه جدید کمیته ملی پاراالمپیک برگزار شد که مهمترین تغییر اساسنامه جدید، انتصابی شدن پست دبیر کل و تغییر نام آن به دبیر اجرایی است. اتفاقی که در کمیته ملی المپیک هم به نوعی افتاده است.

در اساسنامه کمیته بین المللی المپیک یا همان IOC، پست دبیرکلی تا حدودی حتی از پست ریاست هم اهمیت بیشتری دارد و بخش اعظم بار اجرایی کمیته ها بر روی دوش آن قرار دارد. در ایران اما این شرایط همواره به ترکیب کمیته ملی المپیک بستگی داشته است. هرگاه رئیس قدرت بیشتری داشته، دبیر به حاشیه رانده شده و این رئیس بوده که زمام امور را در دست گرفته و جایگاه دبیرکل را به مصاحبه  و اظهار نظرهای تزئینی تقلیل داده است. از طرف دیگر در مواردی هم دبیرکل با داشتن قدرت کافی، بار اجرایی کمیته را به دوش کشیده و رئیس در جایگاهی بالاتر، در تصمیم سازی ها و موارد کلان دخیل بوده؛ هر چند همواره شاهد تضادهای ریز و درشتی از حیث اهداف کلان و جزء و اجرای برنامه ها بوده ایم که به نفع کمیته نبود.

البته وابستگی کمیته ملی المپیک به بودجه دولتی و نقش تعیین کننده ریاست کمیته، خود می تواند عاملی برای سنگین تر شدن کفه ترازوی جایگاه رئیس نسبت به دبیرکل باشد.

  • دوران کم حوصلگی!

در سال های گذشته، هرگاه مدیران از سر نا سازگاری با هم در می افتادند و یا مشکلی وجود داشت، به هر ترتیب هر کدام سنگ خودشان را به سینه می زد و پیش می رفت. شاید همه می دانستند که اختلافی در میان است اما اقدام خاصی برای حذف و یا از بین بردن قدرت دیگری انجام نمی شد. اما به هر ترتیب دود آن می توانست به چشم کمیته و روند اجرای برنامه هایش برود. در دوران جدید دیگر دوران قلدرمآبی و برخوردهای چکشی هم به سر آمده و حالا پیشگیری از اختلافات و یکپارچه کردن سیستم، با استفاده از قانون و اساسنامه و موارد این چنینی انجام می شود.

  • اول کمیته ملی المپیک دوم پاراالمپیک

روسای کمیته های المپیک و پاراالمپیک ایران پیش از اقدام به انتصابی کردن پست دبیر کل هم قدرت کافی را داشتند. در کمیته ملی المپیک و در زمستان 96، زمزمه این تغییر شنیده شد. تغییر اساسنامه و انتصابی شدن پست دبیرکلی. با این حال همه چیز به بعد از تعطیلات نوروز و پس از آن بازی های آسیایی موکول شد و طی هفته های گذشته و با هماهنگی های قبلی، با برگزاری مجمع تصویب شد.  

حالا هم کمیته ملی پاراالمپیک و محمود خسروی وفا تصمیم به گنجاندن این مصوبه در اساسنامه جدیدشان گرفتند و این اتفاق در این کمیته هم افتاد. به هر ترتیب اکنون شرایط جدیدی در این دو کمیته برقرار شده و حالا باید دید ابتدا چه کسانی برای این دو پست دبیری انتخاب می شوند و البته سرنوشت این دبیران اجرایی چه خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید