به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا شجیع روز چهارشنبه در همایش روز جهانی بدون دخانیات در تالار ایوان شمس اظهار داشت: در بسیاری از اماکن ورزشی به خصوص استادیوم‌های فوتبال، مردم هنگام تماشای مسابقه سیگار می کشیدند و دود سیگار در استادیوم ها گاهی به حدی است که دوربین‌ها نمی‌ توانستند تصاویر را ضبط کنند.
وی با اشاره به جریمه تیم های فوتبال توسط فیفا به دلیل مصرف سیگار تماشاچیان و هودارانشان در استادیوم‌ها گفت: سال گذشته باشگاه پرسپولیس 3هزار دلار جریمه شد، فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام کرده اگر از این پس تماشاچیان یک نخ سیگار در استادیوم بکشند، ایران و تیم‌های ورزشی جریمه می شوند.
شجیع افزود: براین اساس برای جلوگیری از مصرف سیگار در استادیوم ها علاوه بر تشکیل کارگروه، پویش 90 دقیقه بدون سیگار را راه اندازی کردیم.
رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه جام جهانی فوتبال 2018 روسیه از 2هفته آینده آغاز می شود، اظهار داشت: این دوره به نام جام جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده و نشان می دهد که تمام نهادهای بین المللی حوزه ورزش عزم جدی برای مبارزه با دخانیات دارند.
وی افزود: خوشبختانه این اقدامات در وزارت ورزش و جوانان با تشکیل دبیرخانه سلامت و حمایت های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سرعت پیش می رود و همچنین از الگوهای اجتماعی و ورزشکاران مطرح در راستای فرهنگسازی در حوزه مبارزه با دخانیات و پیشگیری از مواد مخدر بهره گرفته ایم و آماده تغییر سیاست ها برای اصلاح وضعیت جامعه هستیم.
شجیع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه فعالیت فیزیکی اظهار داشت: براساس این تحقیقات کمتر از 70 درصد مردم کمتر از 600 متر در هفته معادل 600 کیلوکالری فعالیت بدنی دارند و این بسیار آمار خطرناکی است.
وی گفت: براساس آمار وزارت ورزش و جوانان تنها 21درصد مردم فعالیت فیزیکی مداوم دارند و 5 تا 6درصد آنان بیش از چهار جلسه در هفته ورزش می کنند یعنی اساسا میزان فعالیت بدنی نمی تواند در حوزه پیشگیری کمک کند.
رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به متفاوت بودن میزان فعالیت فیزیکی در استان های مختلف کشور افزود:میزان فعالیت فیزیکی مردم در برخی استان ‌ها مانند یزد، بوشهر و سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد که این شرایط با افزایش سن وخیم‌ تر خواهد شد.
شجیع با بیان اینکه بیش از 80 درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند، اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده برنامه ملی برای توسعه فعالیت فیزیکی و افزایش فعالیت بدنی موثر نیست و باید سیاست‌ گذاری‌ ها محلی و استانی شود و در یک سال گذشته با کمک وزارت بهداشت به برنامه‌های بین بخشی دست یافتیم تا میزان فعالیت فیزیکی افزایش پیدا کند.
رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به فعالیت 32هزار باشگاه ورزشی در کشور اظهار کرد: این باشگاه های ورزشی می توانند نقش موثری در ارتقای سلامت مردم ایفا کنند، با این وجود امروز به این نتیجه رسیدیم که باید این باشگاه های ورزشی اعتباربخشی شوند اما در هنگام اجرا با مشکلاتی مواجهیم و تعاملی میان نهادها وجود ندارد.
وی گفت: متاسفانه ورزش کشور در کف محلات متولی ندارد و شهرداری ها و وزارت ورزش هر کدام کار خود را انجام می دهند و تاکنون همکاری و تعاملی در این زمینه شکل نگرفته و صرف میلیاردها تومان سرمایه گذاری و هزینه در حوزه ورزش همگانی و پیشگیری در حوزه سلامت نتیجه بخش نبوده و متاسفانه ما با بن بست های اجرایی در این زمینه روبه رو هستیم.
همایش روز جهانی بدون دخانیات روز چهارشنبه با حضور ولی الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران، نماینده سازمان جهانی بهداشت، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان و پدر پزشکی جامعه نگر، رضا شجیع دبیر شورای راهبردی و رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان، جمعی از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی، روسای انجمن های مبارزه با دخانیات، مدیران سلامت مناطق 22گانه، مسئولان خانه های سلامت محلات تهران و کانون های محلی پاد (پیشگیری از دخانیات) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
پنجم تا 11خردادماه به نام هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری و شعار این هفته «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» تعیین شده است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.