به گزارش ایرنا ، بیش از 11 هزار هکتار تاغزارهای دست کاشت در جنوب دشت ورامین و در حاشیه ایستگاه راه آهن ابردژ سال هاست که از پیشروی کویر و ورود ریزگردها به شهرستان های جنوب شرق تهران جلوگیری می کند ، جنگل هایی که این روزها حال و روز خوبی ندارند و خشکسالی و قاچاقچیان چوب موجودیت آن را تهدید می کند.
با افزایش میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی ، دشت ورامین شاهد بروز پدیده فرونشست شده ، پدیده ای که بیش از هر منطقه دیگر ، در تاغزارهای منطقه ابردژ به چشم می خورد و باعث شده تا بخش عظیمی از اراضی این منطقه با شکاف های عمیقی مواجه شود که کار آبرسانی به تاغ ها با مشکل مواجه می کند.
کمبود بارش نزولات جوی نیز بر این مشکل افزوده و باعث شده تا تاغ هایی که تا سال ها پیش همچون جنگلی انبوه در کویر خود نمایی کند ، به درختچه های کوچکی تبدیل شود که تغییرات آب و هوایی موجب خشکی و نابودی آن شود.
علاوه بر کمبود بارش نزولات جوی ، قاچاقچیان چوب نیز این روزها به جان تاغزارهای ورامین افتاده اند و با قطع درختانی که سال های برای احیاء آن وقت و پول صرف شده ؛ از آن ها برای درست کردن زغال استفاده کنند.
قاچاقچیان چوب شبانه با حضور در اراضی کویری ، با تبر و اره به جان تاغ های می افتند به گونه ای که در یک شب صدها اصله درخت را قطع می کنند.
با وجود تلاش هایی که از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین برای نگهداری و احیاء تاغزارها صورت گرفته ولی حال روز این جنگل ها خوب نیست و حمایت مسئولان بالادستی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : با وجود آن که از ابتدای سال تا کنون اقدامات موثری در راستا حفظ و احیاء تاغزارها صورت گرفته ولی کمبود نیروی انسانی و وسعت منطقه باعث شده تا برخی از سودجویان اقدام به قطع درختانی کنند که برای کاشت و احیاء آن ها بیش از 10 سال زمان و هزینه صرف شده است.
احمد فدایی افزود : با وجود کمبود منابع آبی ، اداره منابع طبیعی شهرستان ورامین توانسته با بهره گیری از توان و ظرفیت موجود نسبت به احیاء تاغزارها ، مبارزه با آفات ، حذف شاخه ها خشک و سرساخه ها ، آبیاری هلالی و واکاری این گیاه اقدام کند ولی در مقابل برخی از قاچاقچیان ،با قطع درختان تاغ تمامی این تلاش ها را بی اثر می کنند.
وی بیان کرد : طی هفته جاری 2 قاچاقچی چوب بیش از 500 اصله درخت را قطع کرده اند که برای کشت مجدد این درختان حداقل به 5 سال زمان نیاز است.
وی با بیان این که این افراد به مراجع قضایی ارجاع داده شدند افزود : جریمه نقدی قطع هر درخت را 800 هزار ریال ولی خسارت وارد شده به هر اصله درخت تاغ بیش از 8 میلیون ریال می باشد.
وی هزینه نگهداری از تاغزارهای دشت ورامین را سالانه 6 میلیارد ریال اعلام کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی ورامین گفت : به منظور توسعه تاغزارهای دشت ورامین ، طرح توسعه 4 هزار هکتاری جنگل های تاغ شهرستان ورامین تهیه شده که در صورت سفر رئیس جمهور به شهرستان ، این طرح ارائه و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
فدایی تأکید کرد: تاغ ها ، گیاهان مقاومی هستند که تا کنون از پیشروی کویر به مناطق مسکونی جلوگیری کرده اند و نابودی آن هاباعث می شود تا بسیاری از اراضی کشاورزی جنوب ورامین نیز نابود شوند.
دشت ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که مجاورت این اراضی با کویر مرکزی ، خطر پیشروی کویر و نابودی خاک حاصلخیز این دشت را به همراه دارد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.