همسایگان بوستان ٤‌ هزار متری پاسداران تهران دیروز به خیابان بهشت آمدند تا اعتراض خود را به گوش اعضای شورای پنجم برسانند. آنها حالا چند وقتی می‌شود که از تغییر کاربری تنها سرانه فضای سبز محله خود نگرانند؛ پارکی که در برابر طلب پیمانکار پروژه امام علی و تونل نیایش از سوی مدیران محمد باقرقالیباف، شهردار سابق تهران با کمتر از یک‌سوم قیمت واقعی تهاتر شده است و حالا نقشه دو برج با ٢٨٠ واحد هم برای آن‌جا کشیده شده است.
قبل از آن‌که طرح تفصیلی جدید شهر تهران در ‌سال ٩١ ابلاغ شود، این قطعه زمین در فاصله بین خیابان‌های شهید اسلامی و پایداری‌فرد به ‌عنوان یکی از دارایی‌های منطقه پاسداران کاربری فضای سبز داشت اما در طرح تفصیلی کاربری آن به فضای مسکونی تبدیل شد و درنهایت هم فروخته شد. حالا تنها یک پارک ٤٠٠ متری در خیابان فرخی یزدی به‌ عنوان فضای سبز این منطقه قرار دارد. مردم محل بارها به شورای شهر، شهرداری و دیوان عدالت اداری نامه نوشتند تا نهایتا حکم توقف پروژه صادر شد اما ١٧ مرداد امسال بر اساس شکایت مالک، حکم توقف از اعتبار ساقط شد. در نخستین روزهای شهریور امسال هم مردم در مقابل عملیات خاکبرداری جلوی لودرها و کامیون‌ها خوابیدند و دوباره کار به شکایت و نیروی انتظامی کشیده شد. فردای آن روز زهرا نژادبهرام یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد: «شهردار منطقه عطف به حکم دیوان عالی دستور توقف داده و این مسأله در دست پیگیری شهرداری قرار گرفته است.» اما ظاهرا پروژه تخریب فضای سبز منطقه پاسداران همچنان ادامه دارد. دیروز صبح حدود ٦٠ نفر از مردمی که به تغییر کاربری بوستان پنجم پاسداران اعتراض داشتند با پلاکاردهایی در دستانشان ایستادند و فریاد زدند: «‌هاشمی ‌هاشمی حمایت حمایت.» روی پلاکاردها هم نوشته شده بود: «عواقب درگیری مردم با پارک‌خواران به عهده شورای شهر است؛ هم تغییر کاربری هم املاک نجومی. چرا شورای شهر حمایت نمی‌کند؛ فضای سبز تهران و باغ‌های شمیران را نجات دهید.» حجت‌الاسلام سنایی روحانی‌ای است که به ‌عنوان یکی از اهالی محل کنار مردم ایستاده و با عصبانیت تمامی جزییات پارک تصاحب‌شده توسط یکی از پیمانکاران را توضیح می‌دهد: «در ٨ ‌سال گذشته بیشتر از ١٠٠ اصله درخت را با ارتفاع حداقل ٢٠ متر در این پارک خشک کرده‌ و با دستگاهی آهک را به درختان تزریق کردند.» او از درخت نارون نام برد که مساحت سایه‌اش حدود ٣٠٠ متر بوده است و حالا قلع‌و‌قمع شده است: «اخیرا هم با جرثقیل تعدادی از درختان را از ریشه در آورده‌اند و جای دیگر کاشتند تا خشک شود. این فضای سبز را در کمیسیون ماده ٥ شهرسازی و معماری به مسکونی تغییر کاربری داده‌اند تا دو برج ١٥ طبقه هر کدام با ١٤٤ واحد ساخته شود. زمینی را که متری ٢٢ میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود را ٦ میلیون تومان فروخته‌اند. از ٨‌ سال گذشته هیچ قطعه زمینی در این منطقه پیدا نمی‌شود که زیر ١٥ میلیون تومان فروخته شود.» به گفته این روحانی که ساکن منطقه پاسداران است، زمین دو بَر است و حتی یک سانت هم عقب‌نشینی ندارد: «ما در این مدت به همه جا نامه نوشته‌ایم اما تا همین الان هیچ جوابی نشنیده‌ایم.»
نام پیمانکار این دو برج تغییر کاربری داده شده نواب لاریجانی است که زنان محله پاسداران را هم برای اعتراض به ساختمان شورای شهر کشانده است. آن‌طور که یکی از این زنان گفته است از چند روز قبل دوباره کار از سر گرفته شده است و مالک در حال تجهیز کارگاه است: «چند وقت قبل ما مقابل کار در پارک پاسداران ایستادیم اما حالا آنها به جای کانکس دور تا دور زمین را دیوارکشی می‌کنند که کسی نتواند داخل آن برود. زمین را جای طلب به پیمانکار پروژه امام علی و نیایش داده‌اند اما چطور ممکن است ملک ١٠٠ میلیاردی را ٢٣ میلیارد تهاتر کرد؟» ٨‌ سال قبل فضای سبز پاسداران پارک بوده است اما ٤‌ سال قبل داخل آن موزه‌ای ساخته می‌شود و هنوز فضای سبز سر جای خود بود اما حالا قرار است یک آسمانخراش جای درختان سبز را بگیرد: «تا دلتان بخواهد به مسئولان نامه نوشته‌ایم تا دلتان بخواهد شماره نامه داریم اما هنوز هیچ‌کس کاری برای ما نکرد‌ه است. دیشب سرویس بهداشتی برای کارگران کارگاه درست می‌کردند وقتی هم حرف می‌زنیم و به آنها اعتراض می‌کنیم با ما درگیر می‌شوند؛ اما شهرداری چرا باید این زمین را بابت طلب‌هایش بفروشد و این همه آدم که به تغییر کاربری پارک معترض هستند را فدای یک نفر کرده است. شهرداری زمین را به قیمت همه ما فروخته است.» آنها معتقدند که حرف‌ها و نامه‌نگاری‌هایشان به مراجع و نهادهای مسئول هیچ نتیجه‌ای ندارد و باید خودشان پیگیر حق خود باشند تا شاید بتوانند از ادامه ساخت‌وساز جلوگیری کنند: «ناراحتی اعصاب گرفتیم. هر شب با هر صدایی همه در کوچه و خیابان جمع می‌شویم که مبادا کار را شروع کرده باشند؛ چون اگر این برج‌ها ساخته شود، حداقل ٤٠٠ خودرو به کوچه و منطقه اضافه می‌شود و نظم اینجا را به هم می‌زند.»
در هفته‌های قبل وقتی اعتراضات مردمی به ساخت‌وساز در این پارک بالا گرفت، بابک شیدایی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ٤ اعلام کرد: «فضاهای جایگزین جهت راه‌اندازی و ایجاد سرانه‌های هفتگانه خدماتی در نزدیکی این زمین دیده شده است؛ به‌عنوان مثال با توجه به خروج پادگان ٠٦ ارتش که در ٥٠٠ متری این زمین قرار دارد، قرار است یک بوستان فرامنطقه‌ای در محله پاسداران ساخته شود.» اما اهالی محل نسبت به این وعده‌ها خوشبین نیستند و می‌گویند که شهرداری بعید است بتواند این فضای جایگزین را از یک ارگان نظامی خریداری کند آن هم در شرایطی که پرونده خروج پادگان جی برای امتداد بزرگراه یادگار امام یا خروج زندان اوین از محدوده شهر تهران و سایر مراکز نظامی و انتظامی در کمیسیون‌ها معطل مانده است و تا همین حالا هیچ تصمیم جدی برای آن گرفته نشده است.
بعد از اعتراضات البته افشین حبیب‌زاده و زهرا نژادبهرام از اعضای شورای شهر بالاخره در میان مردم حاضر شدند و یک‌بار دیگر به آنها قول دادند که تا چند هفته دیگر مشکل حل شود. مقدم، قائم‌مقام شهرداری منطقه هم برای ادامه پیگیری‌ها به اهالی محل معرفی شد. اهالی محله پاسداران اما بعد از صحبت با اعضای شورا با عصبانیت به پارک بوستان پنجم پاسداران رفتند و یک درگیری دیگر هم میان آنها با مالک رقم خورد.
روزنامه شهروند
1735
ار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.