مجید قدمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از ایجاد مراکز مشکلات ویژه یادگیری را پیشگیری از افت تحصیلی در مدارس ابتدایی عنوان کرد و افزود: سیاست ما توسعه این مراکز در بخش غیردولتی است و تلاش داریم که نیروی متخصص را برای فعالیت و خدمت رسانی به دانش آموزان در این مراکز تربیت کنیم.
وی گفت:امسال برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به خصوص در مراکز بهبود مشکلات ویژه یادگیری، مدارس اتیسم و مراکز شبانه روزی در نظر گرفته شده که دانش آموزان این مراکز هم تقریبا، گروه هایی هستند که در مناطق روستایی و صعب العبور تحصیل می کنند.
قدمی با بیان اینکه در حال حاضر550 مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور فعالیت می کند، اظهار کرد: باتوجه به نیاز دانش آموزان، تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید به 750 مرکز به تعداد 750 منطقه کشور افزایش پیدا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: متقاضیان عادی هم با دریافت مجوزهای لازم می توانند مراکز مشکلات ویژه یادگیری را تاسیس کنند.
وی با بیان اینکه 74هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در یکهزار و 570 مدرسه خاص در سطح کشور تحصیل می کنند، افزود: این دانش آموزان در هفت گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، آسیب دیده ذهنی( کم توان ذهنی)، مشکلات ویژه یادگیری، مشکلات جسمی، - حرکتی، اختلالات رفتاری(اوتیسم)، چند معلولیتی تحت حمایت آموزش و پرورش استثنایی هستند.
قدمی گفت: حدود 55هزار دانش آموز در گروه های آسیب دیده بینایی، شنوایی و مشکلات جسمی – حرکتی در نظام آموزش عادی به صورت تلفیقی، در کنار سایر دانش آموزان عادی تحصیل می کنند.

*وضعیت دانش آموزان مرزی(دیرآموز)
دانش آموزان مرزی(دیرآموز) از نظر بهره هوشی در محدوده بین 84-70 حد فصل یک یا 2 انحراف معیار پایین تر از میانگین قرار گرفته و دارای عملکرد ضعیفی بوده و با مشکلاتی از جمله مشکل توجه و تمرکز، عدم توانایی تعمیم یک آموخته جدید به موارد و موقعیت‌های مشابه، مشکلات گفتار و زبان، بیماری جسمانی، تب شدید، تشنج و سوتغذیه و عدم اعتماد به نفس و احساس عدم خودارزشمندی مواجه هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وضعیت دانش آموزان مرزی(دیرآموز) اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد که حدود 13درصد نوآموزان بدو ورود به مدرسه در محدوده بهره هوشی مرزی قرار می گیرند، این دانش آموزان مشخصات تیپیک (مشخصات ظاهری )نداشته و در خانه هم دچار مشکل نمی شوند.
قدمی گفت: هوش افراد دیرآموز(مرزی) در منحنی نرمال، 2انحراف معیار پایین تر از هوش افراد عادی است یعنی 30نمره را کسب می کنند، این افراد در مدرسه استثنایی شاگرد اول هستند اما در مدارس عادی 15 نمره پایین تر از افراد عادی هستند و با مشکلاتی مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه امروزه وجود دانش آموزان مرزی(دیرآموز) معضل نظام های آموزشی دنیا محسوب می شود، افزود: با به کارگیری راهکارهایی باید آمار 13درصدی این دانش آموزان را کاهش دهیم و آموزش و پرورش استثنایی نیز افرادی که در این گروه شرایط خاصی دارند، شناسایی می کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی 96-95 در طرح سنجش بدو ورود به دبستان، حدود 30هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی شدند.
قدمی با اشاره به ارائه آموزش های لازم به معلمان برای آشنایی و چگونگی آموزش و برخورد با دانش آموزان دیرآموز اظهار کرد: با توجه به توزیع پراکنده دانش آموزان دیرآموز در سطح مدارس و محدودیت ارائه آموزش های لازم به معلمان، لوح های فشرده و فیلم های آموزشی با هدف شناخت چگونگی آموزش و برخورد با دانش آموزان دیرآموز و نحوه آموزش به این دانش آموزان تولید و در اختیار معلمان قرار گرفته که معلمان در صورت نیاز می توانند با مراجعه به این لوح فشرده پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.